Włoska maskotka

Monika Gorczyca
Fot. Fiat: Fiat 500 to z założenia auto miejskie dla kobiet i w tym sprawdza się znakomicie
Fot. Fiat: Fiat 500 to z założenia auto miejskie dla kobiet i w tym sprawdza się znakomicie
No więc stało się. Siedzę za kierownicą samochodu legendy, który po 50 latach od rozpoczęcia produkcji poprzedniego modelu zjeżdża z taśmy fabryki w Tychach.

 

Kiedy pierwszy raz wsiadłam do tego samochodu i powiodłam wzrokiem po desce rozdzielczej - westchnęłam z zachwytu. Jak ci Włosi to robią? Ich design jest nie do podrobienia.

Fot. Fiat: Fiat 500 to z założenia auto miejskie dla kobiet i w tym sprawdza się znakomicie
Fot. Fiat: Fiat 500 to z założenia auto miejskie dla kobiet i w tym sprawdza się znakomicie

 

Użyte tworzywa są dobrej jakości, a wszystko wygląda jak przeniesione z bajki. Część tapicerki drzwi wykonano z miękkich materiałów, a o dobór jakościowy i kolorystyczny może zadbać przyszły właściciel według własnego gustu. Kubełkowe fotele nie są ani za twarde, ani za miękkie.

 

Przyciski do sterowania radiem, klimatyzacją itp. są łatwo rozpoznawalne i w zasięgu ręki. Kierownica posiada regulację, a także wspomaganie ułatwiające parkowanie. Okrąg­łe zagłówki i stylowe aluminiowe klamki są dopełnieniem całości. Wsiada i wysiada się z auta bardzo łatwo (nawet pasażerom z tyłu) dzięki dużym drzwiom.

 

Fiat 500 to z założenia auto miejskie i w tym sprawdza się znakomicie. Sprytnie radzi sobie w korkach i na parkingach, a w zatłoczonym mieście to skarb. Mój testowy turbodiesel 1.3 16V/75

Fot. Fiat: Tylna szyba jest bardzo mała, więc przeszkadza przy cofaniu
Fot. Fiat: Tylna szyba jest bardzo mała, więc przeszkadza przy cofaniu

KM sprawnie się rozpędza, ożywia przy wyższych obrotach, dzięki czemu łatwo się wyprzedza. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie i lekko, nie ma mowy o biegach, których trzeba "szukać".

 

Zawieszenie jest stosunkowo twarde, co ma swoje plusy i minusy. Podczas szybszego pokonywania zakrętów dobrze trzyma się drogi i nie wypada z łuku, ale nierówności drogi są wyraźnie odczuwalne. Silnik też niestety trochę hałasuje. Widoczność do  przodu jest znakomita, za to tylna szyba jest bardzo mała. Rekompensują to jednak rewelacyjne duże

Fot. Fiat: Deska rozdzielcza utrzymana jest w stylu retro
Fot. Fiat: Deska rozdzielcza utrzymana jest w stylu retro

lusterka, dzięki którym doskonale widzimy, co dzieje się z tyłu. Wyeksponowanie podparcia pod lewą stopę kierowcy jest bardzo wygodne, szczególnie jeśli prowadzi się w butach na obcasach.

 

Potwornie rozczarowuje natomiast brak lusterka dla kierowcy (w związku z czym poprawienie makijażu na światłach odpada), a także jakiegokolwiek schowka lub półeczki, choćby na okulary. Bagażnik także jest raczej umowny, ale torebka (nawet ta największa) i właśnie kupione nowe buty zmieszczą

Fot. Maciej Pobocha: Wszystkie zegary na okrągło
Fot. Maciej Pobocha: Wszystkie zegary na okrągło

się bez problemu. Szkoda tylko, że zamyka się tak niewygodnie, bo zamiast wygodnego uchwytu jest parciany pasek łatwo wyślizgujący się z rąk.

 

Nie wiem, czy producenci kierowali się mottem: jeśli sprostasz oczekiwaniom kobiet, przekroczysz oczekiwania mężczyzn, ale

Fot. Fiat: Można podłączyć iPoda
Fot. Fiat: Można podłączyć iPoda

oferując 500 możliwości personalizacji samochodu do wyboru, na pewno nie zawiedli. Mnogość akcesoriów i naklejek  przyprawia o zawrót głowy. Cóż to za fantastyczne uczucie, że przy odrobinie wyobraźni można mieć samochód, jakiego nie będzie miał nikt inny. Jak skrojoną na miarę sukienkę własnego projektu lub perfumy, które sama skomponujesz.

 

To niewątpliwie auto z fantazją, prawdziwe cacko. Stylowe z zewnątrz, urzekające wnętrzem, młode duchem. W najtańszej wersji kosztuje prawie 40 tys. zł. To dużo, ale ten samochód, jak mało który, idealnie nadaje się na prezent. Jak perfumy...

  

Wybrane dane techniczne Fiat 500 1.3 Multijet:

 

Typ silnika

turbodiesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1248

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

145/1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,5

Prędkość maksymalna (km/h):

165

Pojemność bagażnika (l):

185/610

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

3,6/5,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

354,6/162,7/148,8

Rozstaw osi (cm):

230

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

 5/8

Cena (zł):

55 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne Fiat 500 Sport

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Układ ESP

2500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/1200 zł

Radioodtwarzacz z CD/MP3

S

s- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena

([b]Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)[/b]

Przestronność wnętrza

***

Z przodu jest wystarczająco miejsca ale tylne siedzenia stworzono chyba dla... niemowlaków

Silnik

****

Dynamiczny, elastyczny, sprawdza się przy wyprzedzaniu

Poziom hałasu

**

Zmusza do głośnego mówienia, chociaż niektóre panie to lubią

Zużycie paliwa

*****

Spokojna jazda sprawia, że nie musimy zbyt często sięgać po kartę kredytową męża

Wyposażenie

****

Niby wszystko ma, ale brakuje półek na drobiazgi i lusterka

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty