Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Wpadający pedał hamulca

Data publikacji: Autor: Magdalena Wójcik-Klich

 Pytanie do pracowników warsztatów samochodowych – czy mieliście już klienta, który reklamował za „długi pedał hamulca”? Jeśli tak, ten artykuł jest dla was. Jeśli nie, przeczytajcie go tym bardziej uważnie.

 

Klient reklamuje wpadający pedał hamulca przy włączonym silniku na jałowym biegu, na przykład czekając na zmianę świateł sygnalizacyjnych. Bardzo go to irytuje, szczególnie w ruchu miejskim. Mechanik w warsztacie potwierdza obserwację klienta, a mimo to układ hamulcowy działa bez zarzutu: układ jest szczelny i nie ma powietrza w systemie. W takiej sytuacji nie możemy mówić o błędnym działaniu układu hamulcowego. Co robić? Kto ma rację? Co powiedzieć klientowi?

 

Teoria i praktyka


A oto szczypta wiedzy technicznej w tej sprawie. Dla drogi pedału hamulca przy normalnym jego uruchomieniu i sprawnym układzie hamulcowym stosowana jest następująca formuła (patrz rys.):
Całość dogi pedału hamulca
= 3/3 drogi = Punkt A do C
Naciśnięcie = 1/3 drogi = Punkt A do B
Punkt nacisku = Punkt B
Rezerwa pedału hamulca = 2/3 drogi = Punkt B do C
Formuła ta jednak nie sprawdza się w wyżej przedstawionym przypadku. Pedał hamulca wpada dużo głębiej.


Serwa podciśnieniowe wykorzystują spadki ciśnień pomiędzy próżnią (podciśnieniem), a ciśnieniem powietrza atmosferycznego. Te różnice ciśnień wzmacniają siłę nacisku stopy. W samochodach z silnikiem benzynowym próżnię wytwarza ssanie silnika, w dieslach funkcję tę przejmuje pompa próżniowa. W silnikach benzynowych wytworzone podciśnienie wynosi 0,8 bar; w dieslach ok. 0,98 bar, zaś sam czas budowania ciśnienia jest o wiele dłuższy niż w samochodach benzynowych. I tak w wyniku kilku hamowań, przy pracy silnika na niskich obrotach, dochodzi do zmniejszenia ilości próżni w serwie. I to w efekcie prowadzi do zmniejszonego wspomagania w układzie hamulcowym. Pedał hamulca jest twardszy. Jeśli kierowca przytrzyma nogę na pedale hamulca, wówczas przy włączonym silniku powoli zwiększy się ilość podciśnienia i tym samym wzrośnie wspomaganie.


Punkt nacisku B (patrz rys.) spada przy stałej sile nacisku stopy, aż wytworzone zostanie maksymalne podciśnienie. Ważne jest, aby wiedzieć, że pompa próżniowa w dieslach wolniej buduje ciśnienie niż dzieje się to w silnikach benzynowych. Ale i w dieslach pedał hamulca opada wolniej niż w samochodach z silnikiem benzynowym. I to właśnie odczuwa wielu kierowców i kwalifikuje jako błąd działania układu hamulcowego.
No bo skoro pedał hamulca powoli opada, to znaczy, że coś tu nie gra.

 

Lekcja fizyki


Silniejsze podciśnienie w dieslach daje w efekcie silniejsze wspomaganie układu hamulcowego. Wzrost obciążenia powoduje we wszystkich elementach układu hamulcowego większe rozszerzanie i rozciąganie.


Rozciąganie widać chociażby na przewodach hamulcowych: w rezultacie pedał hamulca opada jeszcze głębiej. Pomimo tego pomiędzy pedałem i blachą pojazdu jest wystarczająco miejsca. Normalnie pełne hamowanie potrzebuje ok. 80 bar. Jednakże w zależności od siły nacisku na pedał hamulca oraz w zależności od systemu hamulcowego, ciśnienie w zacisku może wynosić ponad 200 bar i nie jesteśmy w stanie tego wyczuć! Przecież za każdym zwolnieniem i uruchomieniem pedału hamulca jest wyczuwalna taka sama droga hamulca, jak przy normalnym hamowaniu. Ważne jest więc żeby wiedzieć, że takie działanie hamulca w samochodach z silnikiem diesla jest normalne, wynika z działań fizyki i nie ma tu żadnej wady.

 

Wskazówka ATE:
Można sprawdzić otoczenie serwa i jak i samo serwo.
1. Przy wyłączonym silniku kilka razy nacisnąć na pedał hamulca – tym samym zredukujecie podciśnienie w serwo.
2. Następnie przytrzymać pedał tak jak przy pełnym hamowaniu – wciśnięty. Pedał musi być już twardy, a droga pedału hamulca powinna wynosić tylko 1/3 z całości drogi (patrz rys.). Ciśnienie w cylinderku wynosi teraz 80 do 100 bar.
3. Trzymać pedał hamulca wciśnięty i włączyć silnik. Jeśli serwo i pompa podciśnieniowa działają bez zarzutu, wówczas pedał hamulca musi wyczuwalnie pod stopą opaść, albowiem zaczyna działać wspomaganie. Pedał hamulca osiąga punkt pomiędzy B i C (patrz rys.).
Ciśnienie w cylinderku wynosi 140 do 200 bar.

I jeszcze jedno. Jeśli podłączycie ciśnieniomierz ATE do przedniego zacisku, możecie udowodnić, jak podnosi się ciśnienie w układzie hamulcowym przy stałym nacisku na pedał hamulca. Ta wskazówka może również przynieść wyczuwalną poprawę: ponieważ stare przewody w miarę upływu czasu ulegają rozmiękczeniu i rozciągają się warto w pojazdach starszych niż 5 lat dokładnie je obejrzeć. Być może trzeba będzie je wymienić na nowe. Jeżeli macie Państwo pytania w tej sprawie, chętnie odpowiem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Krzysztof (gość)

    Witam, mam nieco inny problem. odnotowuje regularne ubytki płynu hamulcowego w układzie, ale płyn nie wydostaję się nigdzie poza układ, żadną ze znanych mi dróg: zaciski, tłoczki, zbiorniczek, pompka wszystko zostało dokładnie sprawdzone. Gdzie zatem może znikać płyn i dlaczego?

  • Użytkownik (gość)

    Nie wiem jakie masz auto, ale w moim Peugeocie wyciekający płyn zbierał się w zagłębieniu w którym umieszczone było serwo. Po zlokalizowaniu wycieku wybrałem stamtąd około 1 litra płynu hamulcowego.

  • Arek (gość)

    Witam;] mam pytanie czy serwo z automatu bedzie pasowało do skrzyni manualnej pomiajac to ze zbiorniczek morzna przełorzyc.

  • Leszek peugeot 807 (gość)

    Prosze o pomoc i opinie ,mam problem pedal hamulca opada dokladnie jak jest to opisane ale niema wyciekow wezyki 4 nowe plynu nie ubywa,problem nr 2 czasami tarcze przednie grzeja sie jezeli hamuje delikatnie nie odbijaja calkiem chyba ze depne jeszcze raz szybciej, zaciski sprawdzine tarcze klocki nowe zaworek od podcisnienia w serwie byl zmieniony nie trzymal cisnienia .Tak wogole to chyba wszystko bylo sptawdzone oprocz przelozenia pedal hamulca serwo prosze o pomoc pozdrawiam

  • piotr (gość)

    a czy myslal ktos ze plyn nalezy co 2 lata wymienic? Plyn hamulcowy nabiera bardzo duzo wilgoci i przez to pedal hamulca jest staje sie "miekki" no i rosnie poprzez nagrzanie przez co nie cofa tloczkow

  • beniu (gość)

    mam problem z hamulcem golf 4 2.0 benzyna, hamulce sa, ale pedał jest niski, wymieniałem pompe i jest to samo, rano jest pedał wysoki po kilku hamowaniach jest niski, były odpowietrzane , miał ktoś taki problem

  • q (gość)

    jesli auto ma abs, pompa abs do wymiany

  • zajac (gość)

    mam problem z transitem 2009 tarcze 4koła pedał hamulca jest miękki a w układzie nie ma powietrza był problem z tylnym zaciskiem sam się cofał . podczas jazdy hamując nie można zblokować kół a abs działa dopiero na śliskim

  • Piotr (gość)

    Witam mam problem z moimi hamulcami otóż posiadam vw passat b5 1.9 tdi 110 km 98r produkcji obecnie w aucie wymienione klocki zregenerowane wszystkie zaciski wymieniona pompa vacum na nową wymienione przewody elastyczne do zacisków wszystkie 4 wymieniony płyn hamulcowy problem polega na blokowaniu się kół np. jeździłem po autostradzie jakieś 50 km i jak wruciłem do domu wszystko działało ok jak należy gdy postawiłem auto na jakieś 30 minut na słoncu to gdy wsiadłem do auta hamulec bardzo twardy i gdy ruszałem autem czułem że niechce jechać jak by go blokowało sprawdziłem serwo tak jak wyczytałem na forum że trzeba zapompować 3 razy aż stwardnieje pedał i odpalić auto i pedał opadł tak jak powinien nierozumiem w czym może być problem czy to padające serwo ? Czy może pompa abs komplikuje wszystko? Proszę o pomoc bardzo ale to bardzo przebywam w niemczech a tu naprawy są kolosalnie drogie jak coś pisać na maila : piotr_dec@onet.pl będę bardzo wdzięczny !!!!!!!

  • Kamila (gość)

    Witam. Mam problem z moja skoda fabia, a dokładniej z hamulcami. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, gdy jest dosyć ciepło, podczas hamowania pedał bez większego oporu zapada się i dopiero zadziała przy drugim naciśnięciu. Co to może być? Nadmieniam, ze nie brakuje płynu, klocki i tarcze są w dobrym stanie. Pozdrawaiam

  • gość (gość)

    Mam problem z polem merivą 1.7 cdti 101 km. Do serwa hamulcowego dostaje się olej silnikowy, mała ilość 50 gram. Jaka jest tego przyczyna?

  • radek (gość)

    jak masz olej w servie to pompa vacum pada grozi to peknieciem membrany w servie

  • michaL (gość)

    witam mam problem jak odpowietrzyć układ hamulcowy w audi a3 z 1998r od którego koła zacząć bo chodzi mi lekko hamulec i sprzęgło

  • koalla (gość)

    Witam. Jestem młodym kierowcą mam problem, mam mercedesa a 140 [99'] i od jakiegoś czasu pojawiły się piski, w momencie kiedy lekko wciskam pedał hamulca piski ustają i druga sprawa- dzisiaj przy hamowaniu przy przejeździe kolejowym poczułem jakby pedał hamulca lekko wpadł, hamowanie było inne niż zwykle, dalsza podróż była bardzo wolna (ok.30 km/h) z tego względu, że bałem się jechać szybciej gdyż pedał hamulca zrobił się miękki , czy to oznacza ,że zapowietrzył się układ hamulcowy, czy coś z klockami hamulcowymi, czy to jakaś poważniejsza usterka? Wiem, że teoretycznie ciężko jest cokolwiek wyjaśnić i wytłumaczyć ale proszę chociaż o jakąkolwiek podpowiedź, z góry dziękuję!!!

  • zeniu (gość)

    witam auto laguna 2 układ sprawdzony , ale pedał hamulca wciskam do podłogi, nie robi sie twardy.

  • Daniel gosc (gość)

    Witam auto seat toledo 1.9 tdi asv110km mam problem z trzymającyi chamulcami po wymianie pompy hamulcowe i odpowietrzeniu było ok za dwa dni postanowiłem jeszcze raz odpowietrzyc po tym odpowietrzeniu zaczęły trzymać wszystkie koła wkręcilem parę obrotów trzpień od serwa trochę pomogli ale w dalszym ciągu trochę grały się felgi proszę o poradę. Z góry dziękuję

  • Sprinter (gość)

    Czekam na poważne odpowiedzi. Roczny sprinter pedał wchodzi do podłogi jest gąbkowaty. Podczas zwykłego hamowania efekt jest, natomiast w sytuacji awaryjnej podłoga i brakuje nogi. W czasie jazdy wciśnięcie delikatne hamulca dwa razy podnosi efekt hamowania o 100%, ale już po chwili wszystko wraca do " normy" . Nie są zapowietrzone czy może należałoby dać więcej w pracę serwo i pompę ? Czekam na podpowiedzi ew. telefoniczne 517 714 410

  • Krzysztof (gość)

    ja mam problem z chamulcem w nisan leaf wpada pedały i się potrafi zablokować jak wpadnie to chamuje bardzo ostro z początku nie blokował się tylko ostro zachował sprawdzałem klocki i są z przodu ubylo2 do 3 mm z 7mm tył ubyło 4 do 5mm jak zaczynam chamowac to spoczatku leko chamuje a później zwalnia szczęki i auto przyspiesza jeśli jeszcze mocniej nacisne to jest ostre chamowanie niema stopniowego hamowania pozd

  • Piotr (gość)

    Dlaczego w moim samchodzie wpada pedał hamulca?? Pompka hamulcowa wszyskie przewody sa nowe a hamuj tylko dwa kola na krzyż... Dlaczego tak sie dzieje? Czy nze mi ktos pomóc to ogarnąć?

  • slawed (gość)

    Dzien dibry moj problem jest nastepujwcy. Seicento 900. 2000 rok . Jedli pompuje pedal robi sie twardy . Ale kiedy dojezdzam do swiatel i wykonuje ta czynnosc powoli to pedal nie ma oporu i wpada caly , to samo na postoju czy to z wlaczonym silnikiem czy tez nie . Odpowietrzylem pezewody zaczynajac od najdluzszego do krotkiego . Wszystkie ładnie poszly , natomiast Zona ktora pompowala podczas kiedy ja odkrecalem odpowietrzniki mowila ze w lewy pezednim pedal po odkrecejiu robij sie najbardziej miekki. Na ta chwile dostalem w oko plynem hamulcowym przy odpowietrzaniu i jie grzebie dalej. Ale problem wystepuje nadal . Nic nie kapie i nie wycieka . Prosze o porade. Pozdrawiam slawek.

  • piotr skoda (gość)

    wymienilem tloczek oraz oringi zacisku ham tyl pedal ham mi wpada a tloczek nie chce sie wysunac co robic

  • Adam (gość)

    Witam. audi a6 c5 2.4 2000r. Rano jak odpale i od razu rusze to pedal twardy i slabiutko hamuje. Testowalem pompujac do twardego i po odpaleniu odrazu spada tak jak powiniem. Podczas jazdy jak normalnie hamuje to hamuje normalnie a jak bym musial awaryjnie hamowac to znaczy od razu do opory to jest bardzo slaby i jest twardy. Jeszcze jedno. Na odpalonym silniku hamulec obada do punktu b a potem czuc taj jagby drugo opor. Prosze o odpowiedz adi-78@tlen.pl

  • Bestia (gość)

    Laguna IIphI 1.8 16V, silnik rozgrzany, obroty około 800, przy mocnym wciśnięciu pedału hamulca wzrost obrotów do około 850, następnie po zwolnieniu pedału hamulca, występuje wahnięcie obrotów do około 600 i silnik wraca do obrotów wyjściowych około 800. Co jest tego przyczyną ?

  • Bestia (gość)

    Tak to wygląda w lagunie IIphI 1,8 16V https://www.youtube.com/watch?v=VE_Yeo9DIU8&feature=youtu.be co może być przyczyną ? lew375@wp.pl

  • Bestia (gość)

    U mnie tak to wygląda, laguna IIphI 1,8 16V https://www.youtube.com/watch?v=VE_Yeo9DIU8&feature=youtu.be co może być przyczyną ? lew375@wp.pl

  • Adam (gość)

    Mam problem z volvo v4o silnik wylaczony pedal chamulca twardy, jak odpale ppedal idzie w dul ,niewiem co jest, odpowietzalem z 10 razy i nic

  • Jerzy (gość)

    Mam problem z hamulcem po wymianie całych zacisków ( fabrycznie nowych ) w Octavii I. Pierwszego dnia wymieniłem z przodu, razem z przewodem giętkim i po odpowietrzeniu wszystko było ok. Na drugi dzień zrobiłem to samo z tyłu i niestety po odpowietrzeniu kilkukrotnym pedał jest miękki i znacznie niższy niż przed wymianą zacisków. . Byłem u kilku mechaników i nawet w autoryzowanej stacji SKODY, gdzie odpowietrzali " ciśnieniowo " i w końcu się poddali . Nie ma wycieków, jest idealnie sucho, płynu nie ubywa. Przy wyłączonym silniku pedał wysoki i twardy, po uruchomieniu silnika wpada ... Zachowuje się niby prawidłowo, jednak w porównaniu ze stanem przed , jest on zdecydowanie za niski i bardziej miękki. Zaciski fabrycznie nowe, firmy TRW ... . Byłbym bardzo wdzięczny, za skuteczną poradę ... mój adres : adamewalicki@interia.pl

  • miet147 (gość)

    Witam. Nie do końca przekonują mnie technicznonaukowe wywody o rozciąganiu się elementów uk. hamulcowego. w pewnym stopniu tak. Ale na pewno nie do tego stopnia aby pedał zszedł do podłogi. Wg. tego wywodu elementy gumowe musiały by pęknąć. Natomiast na pewno istnieje jakieś graniczne rozciągnięcie tych elementów i wątpię aby to dało się wyczuć na pedale hamulca. Jedynym rozsądnym i sprawdzonym powodem opadania pedału jest wewnętrzna nieszczelność sekcji pompy hamulcowej.I w układach bez ABS jest to bez dyskusyjne. W układach z ABS ten problem nie jest podobno już taki oczywisty. Niektóre serwisy i instrukcje serwisowe tłumaczą to nieszczelnością jakiegoś zaworu. Prawdopodobnie w module hydraulicznym ABS. Tu moje pytanie. Czy mógłby ktoś naświetlić ten problem? Czy faktycznie może mieć miejsce takie zjawisko? Osobiście uważam, że jest to nie dopuszczalne aby pedał opadał do podłogi przy sprawnej pompie. Problem taki pojawił się w Orlando z przebiegiem 22 tyś.km. miet147@tlen.pl

  • rafał (gość)

    Witam mam auto u mechanika juz 4dni i nie może sobie poradzić z hamulcami peugot 307sw 2.0hdi jak jest auto zgaszone jest ok jak auto odpalę i po wcisnieciu hamulca to wpadnie pomału w podłogę wymieniłem Serwo pompę hamulcy i pompę abs i tak samo bez rezultatu poprawy co to za przyczyna proszę o odp.697898517

  • Wojtas (gość)

    Mam cały układ hamulcowy nowy oprócz serwa. Układ odpowietrzony, pedał twardy. Zapolam silnik i pedał robi sie mega miękki i wpada w podłoge i nie hamuje...Rozpieraki z tyłu wyrególowane, pompa też nowa bo na starej był taki sam efekt i myślałem że przepuszcza...wojtekblazak@ gmail.com

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości