WRC: zwycięstwo Ogiera, dramat Loeba

(red) źródło: Mototarget
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen z zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team awansowali na pozycję współlidera Rajdowych Mistrzostw Świata FIA po dramatycznym Rajdzie Francji, którego zwycięzcą został S. Ogier prowadzący Citroena DS3. Podium uzupełnili D. Sordo i M. Hirvonen.
Fot. Ford
Fot. Ford

Jadący Fordem Fiestą RS WRC Fin ukończył francuską rundę serialu na trzecim miejscu, tym samym powracając do walki o tytuł mistrzowski na dwie rundy przed końcem serialu.
**
CZYTAJ TAKŻE

Kajetanowicz wygrał Rajd Polski57. Rajd Wisły: triumf braci

**

Druga załoga zespołu Ford WRC, Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila w takim samym samochodzie zajęła czwarte miejsce, oddając jedną pozycję kolegom z zespołu tuż przed metą, aby zwiększyć szanse Hirvonena w walce o tytuł mistrza świata.

Fot. Ford
Fot. Ford

Strasburg, stolica Alzacji w północno-wschodniej Francji, gościł francuską rundę WRC już po raz drugi z rzędu. Załogi rywalizowały na 23 odcinkach specjalnych o łącznej długości 337,43 km wytyczonych na asfaltowych trasach w paśmie górskim Wogezów i w lokalnych winnicach, a także na cieszących się wielką popularnością wśród kibiców próbach ulicznych w miastach Mulhouse i Haguenau.

Zarówno Hirvonen, jak i Latvala popełnili niewielkie błędy w piątek rano. Hirvonen stracił 50 sekund, uderzając w bandę, a siła uderzenia spowodowała zsunięcie się lewej przedniej opony z obręczy koła. Latvala wypadł z drogi na trawę i stracił 80 sekund, zanim widzowie pomogli mu powrócić na drogę. Latvala ukończył dzień na piątym miejscu, a Hirvonen na szóstym.

Jednakże po odpadnięciu z rajdu Sebastiana Loeba, lidera serialu, na trzecim odcinku specjalnym z powodu defektu silnika, taktyka zespołu Ford zmieniła się. Priorytetem był teraz nie najlepszy wynik w rajdzie, lecz maksymalna porcja punktów dla Hirvonena, aby zwiększyć jego szanse na mistrzowski tytuł. Dlatego 31-letni Fin obrał taktykę jazdy maksymalnie bezpiecznej i rozważnej, aby za wszelką cenę dojechać do mety i zdobyć jak najwięcej punktów.

Fot. Ford
Fot. Ford

Latvala i Hirvonen awansowali odpowiednio na czwarte i piąte miejsce podczas drugiego etapu, a w niedzielę utrzymali swoje pozycje aż do telewizyjnego odcinka Power Stage w Haguenau. Wtedy Latvala wjechał na punkt kontroli czasu o dwie minuty za wcześnie, otrzymując karę czasową, dzięki czemu Hirvonen go wyprzedził i zdobył więcej cennych punktów.

- “Kto by pomyślał cztery tygodnie temu, że będziemy tu, gdzie jesteśmy teraz?" powiedział Hirvonen. - “Prawdziwa walka zakończyła się w piątek, gdy ja popełniłem błąd, a Loeb wycofał się z rajdu. Potem chodziło już tylko o to, aby zdobyć jak najwięcej punktów, ale miałem trudności ze znalezieniem rytmu, bo jechałem zbyt zachowawczo, aby za wszelką cenę ukończyć rajd. Gdybym popełnił błąd, straciłbym szanse na tytuł" - dodał.

Fot. Ford
Fot. Ford

- “Wiele zawdzięczam Jari-Mattiemu. Ponownie pokazał, że jest doskonałym kolegą z zespołu. W dwóch ostatnich rajdach nie ma już miejsca na najmniejszy błąd. Zanosi się na wspaniałą końcówkę mistrzostw" - powiedział.

- “Szkoda, że mój awans odbył się kosztem rywala, ale w tej fazie sezonu każdy punkt się liczy" - powiedział Hirvonen. - “Jedziemy do Hiszpanii jako współliderzy mistrzostw. Na dwie rundy przed końcem sprawa walki o tytuł jest całkowicie otwarta. W Hiszpanii chcę być w jak najlepszej formie. Oczekujemy ekscytującego rozstrzygnięcia sezonu. Już nie mogę doczekać się ostatecznej rozgrywki!"

Fot. Ford
Fot. Ford

Dyrektor zespołu Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson był zadowolony z tempa Forda Fiesta RS WRC w rajdzie. - “Wprawdzie osiągnęliśmy rezultat nieco poniżej oczekiwań, ale postawa Jari-Mattiego jest miłą niespodzianką. Po Rajdzie Niemiec dokonaliśmy pewnych zmian w ustawieniu samochodu, dzięki czemu auto prowadziło się pewniej. To pozwoliło mu wygrać siedem OS-ów. Najważniejsze, że Mikko powrócił do walki o tytuł mistrzowski."

Następny rajd
Rajd Hiszpanii czyli Rally de España, przedostatnia runda w tegorocznym kalendarzu WRC odbędzie się z bazą w Salou w dniach 20 - 23 października. Będzie to rajd o nawierzchni mieszanej. Odcinki specjalne pierwszego etapu będą miały nawierzchnię szutrową, a kolejne dwa dni załogi będą ścigać się na asfaltach.


Fot. Ford
Fot. Ford


Klasyfikacja generalna Rajdu Francji (pięć pierwszych miejsc):

1. S. Ogier/J. Ingrassia Citroen DS3 3h 06min 20.4s
2. D. Sordo/C. Del Barrio Mini John Cooper 3h 06min 26.7s
3. M. Hirvonen/J. Lehtinen Ford Fiesta RS 3h 09min 47.0s
4. J-M. Latvala/M. Anttila Ford Fiesta RS 3h 09min 50.7s
5. D. Kuipers/F. Miclotte Ford Fiesta RS 3h 13min 02.4s


Klasyfikacja generalna Mistrzostw Świata WRC (pięć pierwszych miejsc):

1. M. Hirvonen 196 pkt
1. S. Loeb 196 pkt
3. S. Ogier 193 pkt
4. J-M. Latvala 131 pkt
5. P. Solberg 110 pkt

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty