WRC: Loeb zwycięzcą Rajdu Finlandii

(red) źródło: Mototarget
Fińska załoga zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila w samochodzie Ford Fiesta RS WRC zajęła drugie miejsce w Rajdzie Finlandii ze stratą zaledwie 8,1 sekundy do Sebastiana Loeba po zaciętej trzydniowej rywalizacji.
Fot. Ford
Fot. Ford

Ich koledzy z zespołu Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen odrobili dużą część dwuminutowej straty po uderzeniu w drzewo w czwartek po południu na pierwszym odcinku specjalnym. Dzięki popisowi znakomitej, ofensywnej jazdy 30-letni Fin awansował na czwarte miejsce, wygrywając po drodze najwięcej odcinków specjalnych. Hirvonen pozostaje na drugim miejscu w klasyfikacji kierowców po ośmiu rajdach.

**CZYTAJ TAKŻE

Ford WRC przed Rajdem FinlandiiFord WRC podsumowuje Rajd Argentyny

**

W piątek Fin wygrał pięć z ośmiu odcinków specjalnych, a w sobotę kolejne osiem z jedenastu. Co istotne, był najszybszy na kończącym rajd odcinku

Fot. Ford
Fot. Ford

Power Stage, dzięki czemu zdobył dodatkowe trzy punkty do klasyfikacji kierowców. Latvala zanotował dwa zwycięstwa oesowe, co oznacza, że kierowcy zespołu Ford Abu Dhabi wygrali łącznie podczas rajdu 15 z 22 odcinków o łącznej długości 314,39 km w rejonie bazy rajdu w Jyväskylä oraz miasta Lahti.

Rjd Finlandii to najszybsza runda w kalendarzu WRC. Równe, szerokie szutrowe trasy najeżone zapierającymi dech w piersiach hopami zapewniają kibicom najbardziej spektakularne doznania w sezonie. Dwa pierwsze dni zakończyły się zagrywkami taktycznymi niczym w partii szachów, ponieważ kierowcom zależało na jak najbardziej korzystnej pozycji na starcie kolejnego etapu.

Fot. Ford
Fot. Ford

W sobotę rano, gdy już można było zapomnieć o strategii, 26-letni Latvala wystartował do decydującego etapu na trzeciej pozycji ze stratą zaledwie 2,6 sekundy do lidera i w najlepszej pozycji w kolejności startu. Jednakże suche trasy dwóch poprzednich etapów ustąpiły miejsca bardziej mokrej, miękkiej nawierzchni, przez co przewaga, jaką powinien teoretycznie mieć Latvala obróciła się przeciwko niemu.

Dlatego wkrótce strata do lidera wzrosła do 20 sekund, a sfrustrowany Latvala mówił: "Ostatnia noc była w lasach bardzo wilgotna, a drogi stały się rozmiękłe. Wilgoć związała luźny szuter i dlatego samochody jadące jako pierwsze nie musiały czyścić drogi, jak się spodziewaliśmy. Nasza pozycja na drodze nie dawała już przewagi. Ten kto jechał jako pierwszy był w najlepszej sytuacji, ponieważ ta pozycja zapewniała najlepszą przyczepność."

Trasy wyschły przed drugim przejazdem zaplanowanym na sobotnie popołudnie i wtedy Latvala, w którego samochodzie dokonano niewielkiej korekty ustawienia tylnego dyferencjału, zaczął pościg za dwójką liderów.

Fot. Ford
Fot. Ford

Wkrótce wyprzedził Sebastiena Ogiera, ale zabrakło czasu, aby pokonać Sebastiena Loeba.

"Moja strata do lidera malała systematycznie w sobotę po południu, ale zabrakło kilometrów. Wystarczyłyby jeszcze dwa odcinki. W sobotę rano jechało mi się nie najlepiej. Samochód nie prowadził się tak, jakbym chciał i nie mogłem znaleźć na to sposobu. W końcu pomyślałem, że może trzeba zmienić ustawienie dyferencjału. To była trafna decyzja. Niestety, nieco spóźniona," powiedział Latvala.

Hirvonen przegrał rajd w czwartek po południu, gdy na pierwszym odcinku specjalnym wypadł z drogi i uderzył w drzewo, uszkadzając hamulce i zawieszenie. W dalszej części rajdu skupił się na tym, aby wygrać jak najwięcej OS-ów i odrobić jak największą część strat. W piątek rano zajmował 36 miejsce, a wieczorem awansował na szóstą pozycję. W sobotę

Fot. Ford
Fot. Ford

wyprzedził dwóch kolejnych rywali i osiągnął metę na czwartym miejscu.

"Jestem rozczarowany tym, że nie udało mi się wygrać," powiedział. "Myślę, że mój pościg za czołówką mógł się podobać. Przez cały weekend miałem dobre tempo, tym bardziej żal, że nie mogłem walczyć o zwycięstwo. Bardzo dziękuję wszystkim moim fanom za doping. To mój domowy rajd i uwielbiam dla nich jeździć."

Dyrektor zespołu Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson przyznał, że jest rozczarowany, ale dodał: "Wiem, że nasi kierowcy są zawiedzeni jeszcze bardziej. Jari-Matti wykonał fantastyczną pracę. Walczył do samego końca. Mikko we wspaniałym stylu odrabiał straty, dzięki czemu utrzymał drugie miejsce w klasyfikacji mistrzostw. Nie zmienia to faktu, że powinniśmy wygrać ten rajd."

Następny rajd
Po serii rajdów na luźnej nawierzchni, kolejna runda mistrzostw to rajd asfaltowy. Rajd Niemiec odbędzie się z bazą w mieście Trier w dniach 19 - 21 sierpnia.


Fot. Ford
Fot. Ford


Klasyfikacja końcowa Rajdu Finlandii (pięć pierwszych miejsc):

1. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 2h 39min 37.0s
2. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS 2h 39min 45.1s
3. S Ogier/J Ingrassia FRA Citroen DS3 2h 39min 49.8s
4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Fiesta RS 2h 40min 46.1s
5. P Solberg/C Patterson NOR Citroen DS3 2h 40min 53.2s


Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 8 z 13):

Kierowcy (pięć pierwszych miejsc):

1. S Loeb 171 pkt
2. M Hirvonen 144 pkt
3. S Ogier 140 pkt
4. J-M Latvala 96 pkt
5. P Solberg 83 pkt

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty