Współczynnik Cx - aerodynamika

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz
Samochody o małych współczynnikach Cx charakteryzują się lepszymi osiągami, zużywają mniej paliwa i są bardziej stateczne.

W ciągu kilkudziesięciu lat kształtowania nadwozia poczyniono znaczne postępy. Na przykład Fiat 125 miał wysoką wartość współczynnika 0,42, zaś współczesne samochody 0,32, czy nawet 0,30.
Dla doskonałości aerodynamicznej ważny jest nie tylko brak zawirowań i przyleganie strugi powietrza do zewnętrznych powierzchni nadwozia, ale także niezakłócony przepływ powietrza pod podwoziem, stąd przodujące firmy stosują obniżenie prześwitu samochodu, specjalne spoilery, oraz osłony przykrywające od dołu przedział silnikowy. 

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

Obecnie w samochodach, pod względem aerodynamicznym badany jest kształt prawie każdego elementu. Na przykład opór zawirowań strug powietrza na bokach może podnieść współczynnik o 8 proc.

Źle wyprofilowane detale, takie jak lusterka, uszczelki, kołpaki kół mogą zwiększyć ten współczynnik aż o 15 proc. Burzliwy przepływ powietrza przez układ chłodzenia i komorę silnika może podwyższyć Cx o 10 proc.

Samochody o małych współczynnikach Cx charakteryzują się lepszymi osiągami, zużywają mniej paliwa i są bardziej stateczne, szczególnie przy poruszaniu się z dużymi prędkościami, w ich kabinie panuje mniejszy hałas wywołany opływem powietrza podczas jazdy z dużymi prędkościami.

Należy podkreślić, że użytkownik pojazdu dysponuje narzędziami pozwalającymi zwiększać współczynnik Cx. Na przykład okna otwarte podczas jazdy mogą spowodować wzrost jego wartości o 5 proc., otwarty dach o 2 proc., natomiast bagażnik dachowy może zwiększyć współczynnik nawet o 40 proc.

Również prędkość jazdy wpływa na wzrost siły oporu i to aż w kwadracie. Do prędkości 80 km/h opór aerodynamiczny odgrywa małą rolę w bilansie mocy i wymaga jedynie 0,6 kW. Przy prędkości 120 km/h przybiera już znaczącą wartość 16 kW, stanowi zatem około połowę występujących oporów ruchu i jest czynnikiem znacznie zwiększającym zużycie paliwa.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty