Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Współczynnik oporu powietrza Cx

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

Fot. Mercedes Opór powietrza ma decydujący wpływ na zużycie paliwa i poziom szumu powstającego podczas jazdy. Jak duży opór stawia powietrze podczas jazdy samochodu, można zauważyć, wystawiając rękę z otwartą dłonią za uchyloną szybę.

Opór powietrza ma decydujący wpływ na zużycie paliwa i poziom szumu powstającego podczas jazdy. Jak duży opór stawia powietrze podczas jazdy samochodu, można zauważyć, wystawiając rękę z otwartą dłonią za uchyloną szybę.

 

Powierzchnia czołowa auta osobowego wynosi około 2 mkw. Opór powietrza jest więc bardzo duży, a na jego pokonanie trzeba zużyć dużo energii. Dlatego konstruktorzy starają się nadawać karoserii samochodów takie kształty, aby współczynnik Cx był jak najmniejszy. Jego wartość w nowych aerodynamicznych autach wynosi poniżej 0,3.

 

Współczynnik oporu powietrza bada się w tunelach aerodynamicznych. Mamy tam do czynienia z sytuacją odwrotną do rzeczywistej, tzn. samochód stoi w miejscu, a tłoczone powietrze opływa go strugą. Często dla uzyskania lepszego efektu strugi się barwi. Wówczas widać, jak powietrzeFot. Mercedes opływa samochód i gdzie powstają zawirowania. Niekiedy próby przeprowadzane są w basenie z wodą, gdzie zamiast powietrza auto opływa woda.

 

Najniższy współczynnik oporu powietrza ma odwrócona o 90 stopni kropla wody. Bliski optymalnego ma kształt jajko. Dobre kształty z punktu widzenia oporów powietrza mają kadłuby samolotów. W samolotach Cx wynosi od 0,03 do 0,05. Opór powietrza jest największy, gdy napotyka płaską ścianę. Wtedy Cx wynosi 1,5. Współczynnik Cx nie zależy od wielkości auta. Ciężarówka czy autobus mogą mieć równie dobry współczynnik Cx jak auto osobowe.

 

Z punktu widzenia aerodynamiki powinny być budowane samochody o idealnie gładkiej powierzchni, np. w kształcie jajka. Ale nie jest to możliwe. Samochód ma wiele elementów wystających: lusterka, błotniki, układ wydechowy, wycieraczki, klamki. Duży wpływ na opór powietrza ma nie tylko kształt nadwozia, ale także płyta podłogowa, czyli spód samochodu.

W najnowszych konstrukcjach płyty podłogowe są płaskie, takie elementy jak układ wydechowy i katalizator są w nią wkomponowane. Zainstalowanie właściwych spoilerów z przodu i z tyłu pozwala na obniżenie współczynnika Cx średnio o 12 proc.

 

Konstruktorzy cały czas myślą, jak w przypadku aut osobowych zejść ze współczynnikiem oporu powietrza Cx do wartości 0,2. Jeśli się to uda, efektem będzie istotne obniżenie zużycia paliwa. Opór powietrza rośnie wraz z kwadratem szybkości, a więc im wyższa prędkość, tym większe zużycie paliwa ze względu na zwiększony opór powietrza. Optymalny leży pomiędzy najniższym z możliwych do uzyskania współczynników Cx a rozsądną prędkością. Otworzenie okna pogarsza Cx o 5 proc., podobnie jest z szyberdachem, a zainstalowanie szerokich, ale eleganckich fartuchów przeciwbłotnych pogarsza Cx aż o 7 proc.

 

Opory powietrza i zużycie paliwa

- Obecnie w samochodach, pod względem aerodynamicznym badany jest kształt prawie każdego elementu. Np. opór zawirowań strug powietrza na bokach może podnieść współczynnik Cx o 8 proc.

- Źle wyprofilowane detale, takie jak lusterka, uszczelki, kołpaki kół mogą zwiększyć ten współczynnik aż o 15 proc. Burzliwy przepływ powietrza przez układ chłodzenia i komorę silnika może podwyższyć Cx o 10 proc.

- Użytkownikowi pojazdu zdarza się zwiększać współczynnik Cx. Okna otwarte podczas jazdy powodują wzrost jego wartości o 5 proc., otwarty dach o 2 proc., a bagażnik dachowy może zwiększyć współczynnik nawet o 40 proc.

- Prędkość jazdy wpływa na wzrost siły oporu i to aż w kwadracie. Do 80 km/h opór aerodynamiczny odgrywa małą rolę w bilansie mocy i wymaga jedynie 1,4 KM. Przy 120 km/h już 22 KM i stanowi ok. połowę występujących oporów ruchu, co znacznie zwiększa zużycie paliwa.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Roger

    ja czułem na sobie opór powie3a kiedy chodziłem pijany po Myślenicach. masakra... zmysły tak wyos3one ^^

  • q (gość)

    Co to znaczy "odwrócona o 90 stopni kropla wody"? I dlaczego niby miałaby byś bardziej aerodynamiczna od tej nieodwróconej?

  • kropla (gość)

    do q :kropla wody spada pionowo a samochody jeżdżą poziomo - samochód idealny w kształcie kropli.

  • kropla? (gość)

    kropla wody ma kształt kuli obojętnie jak ją odwrócimy opór jest taki sam. No chyba, że mówimy o kropli w ruchu, o spływającej po szybie czy jeszcze jakiejś innej...

  • ffffffff (gość)

    szukam cx dla ibizy 2 rok 1993 do okolo 2000

  • piotras (gość)

    mowa o kropli, która spada w dół!! jak by ją odwrócić o 90 stopni i zrobić pojazd w tym kształcie to był by maksymalnie aerodynamiczny. (dużo można się nauczyć od matki natury, kropla dzięki swojemu kształtowi spada najszybciej jak to tylko możliwe)

  • Autor* (gość)

    Nie prawda, spadająca kropla nie jest najbardziej aerodynamiczna (czyt. nie stawia najmniejszych możliwych oporów aerodynamicznych). Gdyby tak było to samoloty budowano by w kształcie spadającej kropli, a buduje się je w kształcie podłużnego klina.

  • K (gość)

    No tak, ale muszą one też mieć odpowiednią siłę nośną i wiele innych czynników.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości