Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Wszechstronnie uzdolniony

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Mercedes-Benz: Już przed wojną stosowano prosty chwyt – na jednym podwoziu budowano wiele różnych nadwozi. Mercedes-Benz 170 V produkowany w latach 1936  - 1952 miał ich kilkanaście. Rozmaite wersje tego samego auta nie są nowym wynalazkiem. Mercedes 170 V sprzed siedemdziesięciu lat miał kilkanaście odmian.

"Możecie się Państwo zdecydować na wersję trzy, albo pięciodrzwiową" - zachwala sprzedawca. Też mi wybór! Mercedes 170 V sprzed siedemdziesięciu lat miał kilkanaście odmian.

 

Rozmaite wersje tego samego auta nie są nowym wynalazkiem. Przed drugą wojną typowy samochód miał ramę, która była niczym kręgosłup. Można było na niej posadowić dowolną karoserię.

 

Później rozpowszechniły się nadwozia samonośne, które są po trosze jak chitynowy pancerz chrabąszcza. Prawie każdy element karoserii ma znaczenie, podtrzymuje jej sztywność. Nie można lekką ręką usunąć dachu, albo poszerzyć otworu na drzwi. Za to tego typu samochód wygodnie produkować w wielkich seriach. Montaż jest mniej pracochłonny i szybszy. Niestety, Fot. Mercedes-Benz: Ju¿ przed wojn± stosowano prosty chwyt – na jednym podwoziu budowano wiele ró¿nych nadwozi. Mercedes-Benz 170 V produkowany w latach 1936
- 1952 mia³ ich kilkana¶cie. jakakolwiek nietypowa wersja wprowadza zamieszanie na taśmie produkcyjnej.

 

W latach 30. Mercedes Benz stał u szczytu potęgi. Mógł sobie pozwolić na gest wobec potencjalnych klientów, również tych mniej zasobnych. Gwiazdą berlińskiego salonu samochodowego w 1936 roku był Mercedes 170 V. Choć należał do skromniejszych modeli, miał silnik o pojemności zaledwie 1,7 l i mocy 38 KM, wyróżniały go nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Podobnie jak poprzednik, model 170, miał niezależne zawieszenie wszystkich kół. Był lekki, ekonomiczny i rozwijał prędkość 108 km/h, bardzo przyzwoitą jak na owe czasy. Wabikiem były liczne wersje nadwozi.

 

Najpopularniejsze były oczywiście karoserie zamknięte z dwojgiem lub czworgiem drzwi. Z myślą o taksówkarzach przygotowano auto z wnętrzem przedzielonym szybą i dodatkowym, składanym bagażnikiem z tyłu. Dla sklepikarzy był mały furgon, dla lekarzy ambulans, dla Fot. Mercedes-Benz: Tak wygl±da podwozie tego pojazdu. Dziêki ramie, zmiana nadwozia podczas monta¿u by³a dziecinnie prosta. policjantów wóz patrolowy, a dla wojskowych oficerski łazik z prostym, pudłowatym nadwoziem i płóciennym dachem. Później opracowano też typ 170 VG z napędem na cztery koła i 170 VL ze skręcanymi czterema kołami.

 

Wspomniane modele, jak osiołki harowały na dobrą reputację małych Mercedesów. Było jednak kilka innych wersji, które bez wysiłku przysparzały im sławy. Kierowcy pragnący „iść z wiatrem w zawody” mieli do wyboru kilka aut bez dachu. Dla najmniej wymagających był Fot. Mercedes-Benz: Wersja zamkniêta z 4-drzwiowym nadwoziem typu limousine cieszy³a siê sporym wziêciem. Takie auta pracowa³y na dobre imiê marki Mercedes-Benz. czterodrzwiowy model, któremu pozostawiono górne ramki drzwi. Ci, którzy mieli ochotę na przygodę z Zefirem, ale potrzebowali czterech miejsc mogli zdecydować się na dwudrzwiowy kabriolet typu B. Dwuosobowy typ A miał w sobie najwięcej seksu. Chyba, że z tyłu było rozkładane siedzenie w bagażniku, zwane „miejscem dla teściowej”.

 

Specjalnie do wyścigów przygotowano serię samochodów z nadwoziami z lekkich stopów. Najszybszym, a zarazem ostatnim z nich był 200 V.

 

Mały Mercedes nie opuścił kierowców w złych czasach. W latach 1939-42, kiedy były trudności z paliwem budowano model na gaz generatorowy. Po zakończeniu wojny 170 V jako pierwszy powrócił na taśmę montażową. Na początek w postaci pikapa. Potem dołączyły Fot. Mercedes-Benz: Ma³y furgon dla sklepikarzy. Na zdjêciu wersja produkowana w latach 1938 –42. furgon, ambulans i wóz policyjny. W lipcu 1947 przyszła pora na czterodrzwiowego sedana. Dwa lata później zaprezentowano długo wyczekiwanego 170 D z silnikiem wysokoprężnym. Wkrótce ofertę wzbogaciło podwozie, na którym można było montować różne typy nadwozi specjalnych. Zajmowała się tym głównie firma Lueg. Były to Fot. Mercedes-Benz: Ten elegancki kabriolet produkowano w latach 1949 –51, wykorzystuj±c przedwojenn± wersjê A. najczęściej pikapy, furgony i kombi. Do pracy zaprzęgnięto nawet kabriolet. Dla straży granicznej zbudowano krótką serię czterodrzwiowego auta bez dachu, z opuszczaną szybą przednią. Dwudrzwiowy model cywilny miał małe powodzenie.

 

Ostatecznie typ 170 V odszedł w 1953 roku. Jego dalekim potomkiem jest Mercedes klasy C, lecz zgodnie z obowiązującą tendencją ma mniej liczną rodzinę niż to drzewiej bywało.

Fot. Mercedes-Benz: Po wojnie gamê nadwoziow± modelu 170 rozpoczêto od wersji pikap, gdy¿ najbardziej odpowiada³a zapotrzebowaniu. Na zdjêciu wersja produkowana w latach 1946 –49. Fot. Mercedes-Benz: Model 170 V z nadwoziem 2-drzwiowej limuzyny (1937- 42). Fot. Mercedes-Benz: Niestosowany dzisiaj rodzaj nadwozia – kabriolimuzyna (1937- 42), w którym blaszany dach zast±piono brezentowym. Za to w s³oneczne dni mo¿na by³o dach zrolowaæ i delektowaæ siê widokiem nieba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Mercedes-Benz: Kabriolet typu B produkowany w latach 1936- 40 by³ przeznaczony dla statecznych obywateli. Fot. Mercedes-Benz: Natomiast kabriolet typu A (1937- 40) mia³ sportow± liniê. Kupowali go nabywcy z nutk± sportow±. Fot. Mercedes-Benz: Dla prawdziwych mi³o¶ników sportu firma proponowa³a wersjê „sport” (1938- 1939). Produkowana ja krótko, gdy¿ czasy wymaga³y innego wysi³ku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Mercedes-Benz: Nadwozie roadster (1938 –40) tylko z pozoru wygl±da atrakcyjnie. Chowane w baga¿niku dodatkowe siedzenie, zwane „miejscem dla te¶ciowej” wygl±da niepokoj±co. Nic dziwnego, ¿e obecnie nie wytwarza siê tego rodzaju nadw Fot. Mercedes-Benz: Wersja terenowa G5 produkowana w latach 1937- 39 dla policjantów i wojskowych wygl±da do¶æ surowo Fot. Mercedes-Benz: Przed II woja ¶wiatow± Niemcy mia³y swoje zamorskie kolonie,. Do poruszania siê w trudnym terenie przygotowano
samochód „kolonialny”, u¿ywany tak¿e do polowañ. Mia³ napêd na 4 ko³a i równie¿ wszystkie ko³a by³y skrêcane &#

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości