Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Wszystkie drogi powinny być płatne?

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Marzena Bugała-Azarko Organizacje pozarządowe i instytucje apelują do wicepremiera Mateusza Morawieckiego o rozszerzenie systemu opłat drogowych viaTOLL oraz wprowadzenie norm emisyjnych i paliwowych dla samochodów ciężarowych. Wystosowali list otwarty.

List powstał z inicjatywy Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO) oraz Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego. Wśród sygnatariuszy znaleźli się Instytut na rzecz Ekorozwoju, Koalicja Klimatyczna, Polski Alarm Smogowy, Health & Environment Alliance (HEAL) oraz Prokolej.

„100% tras kolejowych jest objętych opłatami za przejazd, podczas gdy zaledwie 1% dróg publicznych znajduje się w systemie viaTOLL. Upraszczając, pociągi płacą za każdy kilometr użytkowanych torów, a ciężarówki za znikomy fragment przejechanych dróg. Sto do jednego to zdumiewająca dysproporcja. Nikogo nie dziwi, że przewoźnicy kolejowi ponoszą opłaty. Wszyscy uważają to za normalne. Takie same zasady powinny obowiązywać przewoźników transportu drogowego” – stwierdza Piotr Skubisz, ekspert Instytutu Spraw Obywatelskich.

Redakcja poleca:

Autostrady w Niemczech. Koniec z bezpłatną jazdą
Rynek pikapów w Polsce. Przegląd modeli
Testujemy Seata Ibizę piątej generacji

Rozszerzenie systemu viaTOLL może zapewnić dodatkowe wpływy do budżetu państwa. W Polsce środki z opłat drogowych są przekazywane są do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). W 2015 roku wpływy z tego tytułu wynosiły około 1,55 miliarda złotych[1], podczas gdy samo finansowanie systemu poboru opłat za przejazd kosztowało prawie 358 milionów złotych. Warto dodać, że KFD odpowiada m.in. za gromadzenie środków finansowych na budowę i przebudowę tras krajowych.

„Wydatki na działania inwestycyjne, proces odnowy i utrzymanie sieci drogowej w 2015 roku sięgnęły aż 8,7 miliarda złotych[2]. „Według Instytutu Badawczego Dróg i Mostów jeden TIR niszczy drogę w podobnym stopniu co 160 tysięcy samochodów osobowych[3], co wpływa na znaczny wzrost kosztów utrzymania i remontu nawierzchni. Uważamy, że należy rozszerzyć system viaTOLL i wprowadzić opłaty dla samochodów ciężarowych, co pomoże utrzymać drogi w lepszym stanie niż są obecnie”
– dodaje Piotr Skubisz.

Komisja Europejska proponuje wprowadzenie dwóch zasad: „korzystający płaci” i „zanieczyszczający płaci”. Sygnatariusze listu podkreślają, że system poboru opłat powinien więc uwzględniać faktyczną liczbę przejechanych kilometrów i ilość zanieczyszczeń emitowanych przez dany pojazd ciężarowy.

Zobacz także: Jak dobrać olej silnikowy?

Polecamy: Co ma do zaoferowania Volkswagen up!?

„W latach 1988-2015 emisja gazów cieplarnianych ogółem w Polsce spadła o około 30%, natomiast w samym tylko transporcie wzrosła aż o 90%[4] i trzeba podkreślić, że nadal rośnie. Te dane pokazują, że potrzebujemy skutecznych sposobów obniżania emisji zanieczyszczeń z tego sektora. Jednym z nich może być wprowadzenie norm paliwowych dla samochodów ciężarowych. Takie rozwiązanie jest również korzystne dla przewoźników, którzy w efekcie będą ponosić niższe koszty operacyjne. Poza tym zmniejszenie zużycia paliwa oznacza mniejszą emisję zanieczyszczeń” – stwierdza dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej.

Samochody ciężarowe stanowią niecałe 5% pojazdów, a odpowiadają za aż 30% emisji CO2 z całego transportu drogowego w Unii Europejskiej oraz 5% wszystkich emisji CO2 w UE. Jeśli nie zostaną wprowadzone odpowiednie normy paliwowe, to do 2030 roku udział ten wzrośnie o kolejne 10% i sięgnie aż 15% wszystkich emisji nieobjętych systemem ETS[5].

Autorzy listu, że producenci ciężarówek przywiązują większą wagę do zwiększania osiągów i mocy silnika niż zmniejszania zużycia paliwa, które od dziesięcioleci pozostaje bez zmian[6]. Natomiast postępy w obniżaniu emisyjności tych pojazdów na terenie Unii Europejskiej są znikome w odróżnieniu od wysiłków podjętych w USA. W żadnym państwie członkowskim nie ma kompletnych danych odnośnie wielkości zużycia paliwa i emisji z samochodów ciężarowych. Obecnie trwają prace nad znormalizowaną procedurą testową (VECTO), która może stanowić podstawę dla przyszłych norm emisji CO2 i umożliwi ustalenie opłat drogowych związanych z efektywnością paliwową ciężarówek w taki sposób, by promować pojazdy o jak najniższym zapotrzebowaniu na paliwo.

Transport wytwarza w Polsce około 10% PKB, osiąga przychody przekraczające 60 mld zł oraz daje zatrudnienie prawie 1 mln osób, co stanowi 7,5% wszystkich zatrudnionych[7]. Polscy przewoźnicy stanowią ¼ międzynarodowego transportu drogowego w Unii Europejskiej[8]. Jednocześnie negatywny wpływ tego sektora na jakość powietrza oraz klimat jest wyjątkowo silny, dlatego konieczne jest wprowadzenie norm, które przyniosą korzyści społeczne i gospodarcze. Zyskają na tym również przewoźnicy samochodów ciężarowych. Dzięki m.in. zwiększeniu efektywności paliwowej obniżą się ich wydatki operacyjne.

Źródła:

[1]  https://www.viatoll.pl/pl/a/784-viatoll-podsumowanie-2015-roku

[2] https://www.bgk.pl/files/public/Pliki/O_Banku/Bank_w_liczbach/Raport_roczny/Raport_roczny_BGK_za_2015_r.pdf

[3] http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/2776/utrzymanie-drog-nowe-miejsca-do-kontroli-i-wazenia

[4] Summary of GHG Emissions for Poland 2015, https://unfccc.int/2860.php

[5] https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2015%2009%20TE%20Briefing%20Truck%20CO2%20Too%20big%20to%20ignore_FINAL.pdf

[6] http://www.theicct.org/overview-heavy-duty-vehicle-market-and-co2-emissions-european-union

[7] Karaczun Z., Kassenberg A., Reh W., Węglarz A., Redukcja emisji z sektorów nieobjętych europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2015.

[8]] http://www.lloydsloadinglist.com/freight-directory/adviceandinsight/Poland-retains-top-spot-for-EU-road-freight/69277.htm#.WSWXLmjyjIV

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bolek (gość)

    Ja kupuję paliwo do kosiarki albo do piły spalinowej i w cenie paliwa płacę podatek drogowy,i co nie ma tu złodziejstwa?Niech ci mondrale płacą podatek od pierdzenia w stołek

  • potrójne podatki na drogi, huraaaaa ! (gość)

    Głupim ch.jem człowiek się nie rodzi ale zostaje. Niech te głupie ch.... odpowiedzą na jaki cel ściągane są podatki, w tym .... W Polsce opodatkowane są środki transportu, których dopuszczalna masa całkowita wynosi powyżej 3,5 t. Podatek ten płacą osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany...... ....Płacąc za litr benzyny zatankowanej do swojego samochodu ponad połowa jej ostatecznej ceny trafia do skarbu państwa.....Benzyna bezołowiowa 95 kosztuje w hurcie 1,91 zł. Stacja benzynowa musi doliczyć do tego opłatę paliwową (0,09 zł), akcyzę (1,56 zł) i VAT (0,85 zł) ....... http://moto.pl/MotoPL/1,90109,8137681,Ile_podatku_jest_w_paliwie_.html Dlaczego media powielają bzdury wypowiadane przez wszelkiej maści ignorantów których celem jest podniesienie fiskalizmu aby rządząca mafia rządziła jak najdłużej ?!!

  • dziadek (gość)

    przypomnę, że w cenie paliwa zwarte są podatki: akcyzowy i drogowy. od sumy składników ceny paliwa naliczany jest podatek VAT w wys 23%, a to oznacza że pobierany jest podatek od podatku (-ów). zatem by było legalnie wprowadzono w ustawie o VAT art 29a ( proszę zwrócić uwagę na znaczek "a" co dowodzi że dorzucono ten zapis dla zalegalizowania takich działań) . i jest legalnie podatek od podatku ale nadal nie ma odpowiedzi podatek akcyzowy to towar czy usługa, pomijam już odpowiedzi z moralności - czy pobieranie podatku od podatku jest moralnie akceptowalne.

  • PlETlA (gość)

    Wszystkie drogi w Polsce już są płatne w podatku drogowym.

  • Vvaran (gość)

    Tencały "doktór", cwanaa szuja z SGGW, gdzie komunistyczna/lewacka jaczejka pod przykrywką zwaną Konferencja Klimatyczna, po prostu łże jak bura suka. W ten sposob robi ludziom wodę z mózgownicy a pensję pobiera od wszelkiej maści lewactwa, dla którego interes "klimatyczny" to kura znosząca złote jaja. Taki króliczek którego można gonić i gonić i końca nigdy nie będzie. I o to właśnie chodzi. A ty człowieku płać i płacz. No ten podatek od podatku ukryty w paliwie. Czy nikt naprawdę nie może tego zaskarżyć w sądzie? Ponoć są jakieś UOKiKi i inne prokonsumenckie organizacje? Może tylko teoretycznie?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości