Wybierz odpowiedni samochód do swojej firmy

(ip)
Czasy, kiedy polscy przedsiębiorcy musieli wybierać między Nysą, Żukiem lub Polonezem Truckiem na szczęście minęły. Teraz do wyboru właściciele firm mają wiele modeli zarówno małych, średnich, jak i dużych aut dostawczych. Coraz częściej także decydują się na pickupy. A jakie pojazdy najbardziej sprawdzają się w firmach? To w dużej mierze zależy od specyfiki prowadzonego biznesu

Jeśli chcemy wykorzystywać samochód głównie do przemieszania się wraz ze swoimi pracownikami, a firma jest niewielka, warto zainteresować się Fordem

Transit, Fot: Ford
Transit, Fot: Ford

Transit Connect. Auto jest napędzane silnikiem  1,8 TDCi o mocy 90 KM. Takie połączenie zapewnia dobrą dynamikę i niewielkie zużycie paliwa. W cyklu mieszanym średnie spalanie tego pojazdu wynosi  6,1 l/100 km. - Transit Connect może spokojnie pomieścić do 5 osób i do tego zostaje jeszcze dość duża przestrzeń do załadunku z tyłu z łatwym dostępem. Podłoga ładowni wyłożona została solidną wykładziną antypoślizgową z dodatkowo wzmocnionymi brzegami, co ułatwia utrzymanie czystości. Dodatkowo auto jest wyposażone w klamry do zamocowania ładunku i zabezpieczenia go przed przesuwaniem się w czasie transportu. Z kolei dzięki dodatkowym mocowaniom wbudowanym w ściany przedziału ładunkowego można dość łatwo zamontować półki według własnych potrzeb - mówi Rafał Stacha, kierownik Centrum Pojazdów Dostawczych Ford Bemo Motors w Poznaniu. Opcjonalnie można także kupić pojazd w wersji z tylnym włazem dachowym, który ułatwia przewóz długich przedmiotów. Tego typu samochód sprawdzi się chociażby w niewielkich firmach budowlanych zajmujących się wykańczaniem wnętrz domów czy w przedsiębiorstwach projektujących i pielęgnujących zieleń.

Z kolei osoby, które chcą głównie przewozić towar po niezbyt przyjaznym terenie, może skusić Ford Transit z napędem 4x4. Silnik diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 140 KM jest wystarczająco silny, aby bez problemu pokonać wszelkie nierówności. Także przestrzeń ładunkowa może zadowolić wielu przedsiębiorców. Jest długa na 340 cm, szeroka na 176 cm i wysoka na 164 cm. - W wersji Trend auto jest wyposażone w ABS z EBD oraz tempomat. Na komfort podróżowania korzystnie wpływa również klimatyzacja, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne oraz podgrzewana elektrycznie przednia szyba - mówi Rafał Stacha. Transit z napędem na cztery koła może świetnie sprawdzić się w pracy wykonywanej przez ogrodników i sadowników, ale także wśród geodetów. 

Auto na duże ładunki

Vito, Fot; Mercedes
Vito, Fot; Mercedes

Z kolei osoby prowadzące własny sklep czy hurtownię powinny zwrócić uwagę na Mercedesa Vito. Samochód jest oferowany w kilku wersjach o różnej długości nadwozia i wysokości dachu. W wersji długiej z wysokim dachem można uzyskać aż 7,4 m3 pojemności przestrzeni ładunkowej. - Mercedes Vito ma na tyle szerokie boczne drzwi, że możliwy jest załadunek europalet wózkiem widłowym. Auto bez problemu pomieści chociażby trzy palety. W opcji dodatkowej możliwe jest także zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej do 3,2 tony - mówi Adam Hofman, doradca handlowy Auto-Studio Mercedes-Benz w Łodzi. W takim samochodzie świetnie sprawdza się dieslowski silnik 122 CDI o pojemności 3 litrów i mocy 165 KM. Średnie zużycie paliwa wynosi 8,4 litra ON na 100 km.

Przedsiębiorstwa, które potrzebują jeszcze większej przestrzeni ładunkowej, mogą zainteresować się Fordem Transit Jumbo z długim rozstawem osi i z wysokim dachem. Dzięki maksymalnie wydłużonej przestrzeni ładunkowej wersja ta może przewieźć do pięciu europalet, czy też rury o długości ponad 4,1 metra. Ford w Transitach zastosował także szereg nowych rozwiązań technologicznych, jak chociażby zamontowanie pompy olejowej o regulowanym wydatku, która dostarcza tyle oleju, ile potrzeba w danych warunkach pracy, działając krócej i pobierając mniej mocy, co znacznie zmniejsza straty związane z napędem osprzętu silnika. Pojazd wyposażony jest także w układ elektryczny przyczyniający się do obniżenia zużycia paliwa.

- Ford Transit Jumbo z silnikiem 2,2 Duratorq TDCi o mocy od 100 do 155 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów pozwala kierowcy na bardzo dynamiczna jazdę zarówno w mieście, jak i na trasie. Poza tym jednostka ta jest bardzo oszczędna. Średnio samochód na 100 km zadowala się jedynie 8,3 litrami ON - mówi Rafał Stacha. Warto także dodać, że pojazdy te objęte są gwarancją 6 lat lub 200 tys. km. Transit Jumbo ma też wiele systemów, które ułatwiają prowadzenie tak dużego pojazdu. Oprócz ABS z EBD auto ma także system ESP, który znacznie poprawia stabilizację toru jazdy poprzez zmniejszenie mocy na poszczególnych kołach i ich wyhamowanie, jeśli zbyt szybko pokonujemy zakręt. Nie powinno być również problemów z ruszaniem na śliskiej nawierzchni, dzięki układowi kontroli trakcji (BTCS). 

Żeby przewozić równie długie i ciężkie ładunki można wybrać także Mercedesa Sprintera PKab. Auto jednocześnie może służyć do transportu ładunków i kilku osób. - Opcjonalnie można zamontować podwójną kanapę obok fotela kierowcy oraz 3-osobową kanapę tuż za nim, dzięki czemu Sprinter może zabrać nawet do 6 osób. Warto przy tym zaznaczyć, że auto dalej pozostaje bezpieczne, ponieważ montowane są 3-punktowe pasy bezpieczeństwa przy każdym z siedzeń. Mimo tego w wersji z długim rozstawem osi mamy do dyspozycji przestrzeń ładunkową długą na ponad 3,5 metra, a w wersji z ekstra długim rozstawem osi, powiększa się ona do niemal 4 metrów - wyjaśnia Adam Hofman.

W przypadku Sprintera mamy do wyboru także różne wersje silników. Z jednej strony możemy wybrać dieslowską jednostkę 2,1 l (156 KM), z drugiej można pokusić się o jednostkę benzynową o pojemności 1,8 l (156 KM). Ten drugi silnik może być także napędzany sprężonym gazem ziemnym CNG. Jest to idealne rozwiązanie do przedsiębiorców, którzy mają w pobliżu stację CNG, gdyż koszty eksploatacji takiego samochodu mogą być nawet o 30 proc. mniejsze niż przy tradycyjnych jednostkach napędowych!

Poza sklepami i hurtowniami zarówno Transit Jumbo, jaki i Vito oraz Sprinter świetnie sprawdzą się także w firmach kurierskich i dostarczających przesyłki ekspresowe. Będzie także niezwykle użyteczny w przedsiębiorstwach rzemieślniczych, usługowych czy gospodarce komunalnej.

Drogowcy i prezes w jednym aucie

Coraz częściej na naszych drogach można spotkać pickupy. Są

Ranger, Fot: Ford
Ranger, Fot: Ford

wykorzystywane zarówno przez członków zarządu jako auto reprezentacyjne, jak i przez firmy pracujące w trudnodostępnych miejscach. W przypadku nowego Forda Ranger spokojnie może on służyć jako auto flotowe dla tzw. top managementu. - Auto zyskało odważniejszy, przykuwający uwagę wygląd i już na pierwszy rzut oka wydaje się być dynamiczne. Zmieniono także wnętrze, dzięki czemu Ranger jest niezwykle komfortowym autem. Poza klimatyzacją czy wielofunkcyjną kierownicą, pickup Forda oferuje chociażby system głosowego sterowania urządzeniami oraz kamerę cofania - mówi Rafał Stacha.  Warto także pamiętać, że Nowy Ranger jest niezwykle bezpiecznym samochodem. W teście NCAP otrzymał, jako jedyne auto tego typu, 5 gwiazdek, co jest związane nie tylko z zapewnieniem bezpieczeństwa podróżującym, ale również pieszym.

Auto nie zatraciło jednak typowych dla pickupów właściwości terenowych i sprawdzi się również jako auta do trudnych zadań. Dieslowski silnik o pojemności 2,2 litra (150 KM) lub 3,2 litra (200 KM) w połączeniu 6-stopniową skrzynią i napędem na 4 koła pozwala Fordowi pokonywać bezdroża oraz bez trudu poruszać się po placach budowy. Na dodatek na skrzyni można zmieścić ładunek o wadze do 1,5 tony. Nowy Ranger idealnie nadaje się także do holowania przyczep, między innymi dzięki układowi kontroli znoszenia holowanej przyczepy.

Również Mitsubishi L200 w wersji Intense Plus HP zadowoli swoim wyposażeniem najbardziej wymagające osoby. - Kierowca ma do dyspozycji system super select 4WD, który umożliwia kierowcy jazdę z napędem na cztery koła z dowolną prędkość po najróżniejszej nawierzchni. Do tego wspomaga go układ stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz tempomat. Wnętrze  jest dobrze wyposażone, gdyż L200 Intense Plus ma automatyczną klimatyzację, czy wielofunkcyjną kierownicę pokrytą czarną skórą. Auto robi wrażenie także z zewnątrz. Mamy tu chociażby 17-calowe aluminiowe felgi, poszerzone błotniki czy chromowane, elektrycznie sterowane  i podgrzewane lusterka boczne - mówi Piotr Stolarczyk z działu sprzedaży Auto Club w Szczecinie. - Poza tym zawsze można się pochwalić kolegom, że jeździmy takim samym samochodem, jakim Adam Małysz startuje w rajdach - dodaje Stolarczyk. Wybierając L200 z 2,5-litrowym dieslowskim silnikiem o mocy 178 KM i manualnej skrzyni biegów zyskujemy bardzo dynamiczny samochód. Od 0 do 100 km/h L200 przyspiesza w 12 sekund, co na pickupa jest bardzo dobrym wynikiem. Na dodatek auto jest dość oszczędne - według  danych producenta średnie zużycie paliwa to zaledwie 7,7 l/100 km.

Jeżeli chcemy mieć jeszcze mocniejsze auto, możemy wybrać Nissana Navara z 2,5-litrowym dieslowskim silnikiem o mocy aż 190 KM. Nissan jest niezwykle dynamiczny - do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 10,8 sek.

Navara, Fot: Nissan
Navara, Fot: Nissan

Dynamikę poprawia także 6-stopniowa skrzynia biegów. Co równie ważne, auto spala zaledwie 8,4 l/100 km w cyklu mieszanym. - W wersji LE mamy do dyspozycji uniwersalny system mocowania ładunku. Z kolei na autostradzie kierowca może docenić tempomat. Wnętrze jest bardzo komfortowe i w wersji LE otrzymamy dwustrefową klimatyzację, czujnik deszczu czy podgrzewane przednie fotele - wyjaśnia Artur Kubiak, kierownik Salonu Nissan Auto Club w Poznaniu. Także w tym pickupie można sporo rzeczy zmieścić z tyłu, ponieważ skrzynia ma długość ponad 1,6 m i szerokość ponad 1,5 m o maksymalnej ładowności 845 kg.  Z kolei osoby szukające jeszcze większych wrażeń z jady mogą wybrać Navarę z 3-litrowy, silnikiem diesla o mocy 231 KM i 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Auto, poza potężną mocą, oferuje również nawigację oraz kamerę cofania, co zadowoli nawet  najbardziej wymagających przedstawicieli świata biznesu.

Co więcej, większość z przedstawionych w artykule auta mają jeszcze jedną zaletę. Każde nadwozie, nawet podwójne z krótką paką może być zarejestrowane jako samochód ciężarowy, co daje możliwość posiadania pięcioosobowego samochodu i cieszenia się pełnym odliczeniem VAT-u, zarówno od ceny zakupu, jak i paliwa przez cały okres użytkowania. Jedynie od 5-osobowego Forda Connect i Transita MWB nie można odliczyć pełnego VAT-u.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty