Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Wybuch za plecami

Data publikacji: Autor: pim

Przepis dotyczący przewożenia fotelików dziecięcych na przednim fotelu tyłem do kierunku jazdy wprowadzono dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci. Poduszka powietrzna rozwija się w ułamkach sekundy. Nie bez powodu mówi się, że "poduszka wybucha".

Przepisy mówią, że na przednim siedzeniu samochodu wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera nie można przewozić dziecka w foteliku odwróconym tyłem do kierunku jazdy. W moim samochodzie airbag pasażera można wyłączyć. Czy wówczas mogę przewozić z przodu dziecko tyłem do kierunku jazdy?

Piotr S. z Mysłowic

Przepis dotyczący przewożenia fotelików dziecięcych na przednim fotelu tyłem do kierunku jazdy wprowadzono dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci. Poduszka powietrzna rozwija się w ułamkach sekundy. Nie bez powodu mówi się, że "poduszka wybucha" - oddaje to szybkość, ale i siłę tego zjawiska. Poduszka jest środkiem bezpieczeństwa dopiero, gdy jest całkowicie napełniona, jeżeli np. dorosła osoba siedzi mocno pochylona, powiedzmy, z twarzą w połowie drogi między deską rozdzielczą, gdzie jest zamontowana poduszka a położeniem głowy normalnie siedzącego człowieka, to dostaje w głowę uderzenie przypominające cios kija bejsbolowego. Kiedy fotelik jest odwrócony tyłem, jego oparcie inkasuje taki cios. A tym samym dostaje go w plecy dziecko. Było to już przyczyną śmiertelnych wypadków, stąd pojawiające się w samochodach z poduszką pasażera ostrzeżenia i możliwość wyłączenia poduszki.

Przepis w naszym kodeksie drogowym to także chęć uchronienia dzieci przed takim uderzeniem. Ustawodawcy nie przywidzieli jednak sytuacji, w której poduszki będzie można wyłączyć, bo przecież systemy chroniące nas mają działać zawsze i żadna inna poduszka powietrzna nie jest przewidziana do wyłączania. Kiedy prawo było konstruowane takie rozwiązania były dopiero wprowadzane. W przepisach nie ma więc o nich żadnej wzmianki. W sumie więc, nie ma wyraźnego modelu zachowania.

Nie można ująć w ustawie najdrobniejszych szczegółów. W tym wypadku wszystko zależy od rozsądku kontrolujących samochód policjantów - mówi Andrzej Grzegorczyk, szef Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. - Moim zdaniem wyłączona poduszka powietrzna powinna być traktowana, jako nieistniejąca, bo w momencie zderzenia nie będzie działać - uważa Roman Bańczyk, dyrektor d/s bezpieczeństwa ruchu drogowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Katowicach. Podobnego zdania jest podinspektor Zygmunt Szywacz, z Biura Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach: - Moim zdaniem, jeżeli poduszka powietrzna jest wyłączona, to nie ma wykroczenia, bo nie istnieje zagrożenie zdrowia dziecka, które było przyczyną wprowadzenia takiego zakazu do przepisów ruchu drogowego.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości