Wycieraczki samochodowe. Jak wybrać i jak wymienić?

Piotr Walczak
Wymiana wycieraczek samochodowych
Wymiana wycieraczek samochodowych
Kupując wycieraczki, możemy wybrać pióra klasyczne albo płaskie czyli bez szkieletu - tzw. banany. Sprawdź, jakie są wady oraz zalety jednych i drugich, a także kiedy niezbędna jest ich wymiana.
Wymiana wycieraczek samochodowych
Wymiana wycieraczek samochodowych

Jesienią warto przyjrzeć się wycieraczkom w samochodzie. Ich wymiana może się okazać konieczna, zwłaszcza jeśli korzystamy z nich dłużej niż rok. Szybkość zużywania się wycieraczek zależy przede wszystkim od tego, ile pokonujemy samochodem kilometrów. Powinniśmy sami ocenić, czy spełniają one swoje zadanie właściwie, czy też nie. Nie jest to trudne - jeśli piszczą lub zostawiają smugi na szybie, nadają się do wymiany. Często producenci wycieraczek umieszczają na nich wskaźniki zużycia, ale jak oceniają fachowcy, nie zawsze są one rzetelne i miarodajne.

Według producentów, wycieraczki samochodowe najlepiej działają przez około pół roku po zamontowaniu, potem skuteczność czyszczenia szyby jest coraz niższa. Przez sześć miesięcy wycieraczki wykonują przeciętnie pół miliona cykli wycierania. To tak, jakby wytrzeć powierzchnię wielkości sześćdziesięciu boisk do piłki nożnej.  

- Wymieniam wycieraczki co pół roku, choć czasem mam wrażenie, że powinienem częściej - mówi Tomasz Krajewski z firmy El-Lack w Białymstoku, zajmującej się wymianą i naprawami szyb samochodowych. - Nawet jeśli ktoś rzadko używa wycieraczek, powinien pamiętać, że miękka guma, z której są zbudowane, się starzeje. Szczególnie szybko niszczy się, jeśli latem auto parkowaliśmy w nasłonecznionym miejscu.

Jeśli pióra wycieraczek są rozwarstwione, guma jest popękana czy sparciała, z zakupem nowych nie ma co zwlekać. Po pierwsze - zużyte wycieraczki nie będą w stanie odprowadzić wody z szyby, po drugie - zamiast przy pomocy płynu do spryskiwaczy usuwać z niej błoto, tylko będą rozmazywały brud. A od kiepskiej widoczności do wypadku droga nie jest daleka. Trzeba przy tym podkreślić, że przyczyną przyspieszonego zużycia piór wycieraczek jest najczęściej włączanie ich na suchej szybie. Jeszcze gorsze jest używanie ich zimą na szybie pokrytej lodem. Efekt jest podobny, jakby przeciągnąć wycieraczką po posadzce z betonu. 

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć, pokazujących wymianę wycieraczek samochodowych

Wymiana wycieraczek samochodowych
Wymiana wycieraczek samochodowych

Eksperci z firmy Bosch radzą, jak samemu diagnozować stan wycieraczek podczas ich pracy:
* brak smug na szybie - stan wycieraczek jest idealny;
* maksymalnie trzy stale pojawiające się smugi poza centralnym polem widzenia - wymiana wycieraczek nie jest konieczna;
* maksymalnie jedna smuga stale pojawiająca się w centralnym polu widzenia - z**alecana jest wymiana wycieraczek;
* maksymalnie cztery smugi stale pojawiające się poza polem widzenia lub też 12 smug czasowo pojawiających się na całej wycieranej powierzchni szyby - 
z**alecana jest wymiana wycieraczek;
* maksymalnie sześć stałych smug poza polem widzenia, wiele stałych i czasowych smug, ułożonych równolegle - zalecana jest wymiana wycieraczek;
* niewytarte pola wody pozostające w dowolnej części wycieranej powierzchni szyby - w**ymagana jest natychmiastowa wymiana wycieraczek;
* szersze smugi wody tworzące się na wysokości zaczepów, które trzymają gumę wycieraczki -
wymagana jest natychmiastowa wymiana wycieraczek;
* szerokie smugi wody pojawiające się wzdłuż całej długości wycieraczki -
w**ymagana jest natychmiastowa wymiana wycieraczek;
* tarcie lub piszczenie wycieraczek, powstawanie pionowych smug - w**ymagana** jest natychmiastowa wymiana wycieraczek.    

Wycieraczki ze szkieletem lub bez
Aby prawidłowo dobrać wycieraczki do naszego samochodu, wystarczy w sklepie motoryzacyjnym czy serwisie podać model auta. W każdym profesjonalnym punkcie sprzedawca będzie mógł wówczas dobrać prawidłowy model i długość. Oczywiście można kupować w hipermarketach, o ile jesteśmy pewni, że wiemy, czego dokładnie potrzebujemy. Tyle, że nie wszystko co tanie, będzie dobrej jakości. I z tym trzeba się liczyć.

Lewe pióro jest zwykle dłuższe od prawego. Wynika to z geometrii szyby. Np. do Volkswagena Passata B6 zalecana długość pióra od strony kierowcy wynosi 600 mm, a od strony pasażera 475 mm. Kupując wycieraczki upewnijmy się, w jaki sposób są one mocowane do ramienia. Markowe produkty sprzedawane są z adapterami, które pasują do większości aut. Na wszelki wypadek sprawdźmy jednak opisy na opakowaniach wycieraczek. 

Na rynku znajdziemy dwa rodzaje wycieraczek: klasyczne przegubowe i płaskie bezszkieletowe. Te drugie nazywane są też "bananami". Zwykła wycieraczka ma oddzielny, metalowy stelaż i przymocowaną do niego gumę roboczą. Zadaniem stelaża - połączonego z kolei z ramieniem wycieraczki - jest dociskanie gumy do powierzchni szyby. Z kolei pióra "banany" (mają kształt tego owocu, stąd przyjęła się taka nazwa) to hybrydowa konstrukcja, gdzie stelaż wycieraczki zintegrowany jest z częścią gumową - roboczą. Materiał, z którego są wykonane, te wycieraczki jest sprężysty, dlatego nie ma konieczności, aby stosować element dociskowy. Taka wycieraczka jest mocowana bezpośrednio do ramienia wycieraczki.

Jeśli będziemy chcieli kupić płaskie wycieraczki, dobrze wpierw upewnić się, że sprężyna ramienia wystarczająco mocno dociska pióro do szyby. Jeśli nie będzie ono przylegało do niej całą powierzchnią, woda i brud nie będą skutecznie usuwane. To jednak zdarza się bardzo rzadko. - Nie spotkałem się z taką sytuacją, żeby sprężyna była na tyle słaba, aby nie dociskać płaskiej wycieraczki do szyby - podkreśla Paweł Kukiełka, szef Rycar Bosch Service w Białymstoku. - Często za to zdarza się, że kierowcy kupują zbyt długie wycieraczki. Wtedy faktycznie nie przylegają one dobrze do szyby. 

Które są lepsze?
Zdaniem Marcina Franckiewicza, doradcy serwisowego w jednym z białostockich warsztatów, za wyborem klasycznych piór wycieraczek przemawiać może jedynie cena. Komplet kosztuje średnio 40-50 zł. Wycieraczki bezstelażowe są nieco droższe - za dwa pióra zapłacimy w granicach 80 zł. W hipermarketach natomiast najtańsze pióra znajdziemy od kilku złotych za sztukę. Ze względu na różnice w długości lewego i prawego pióra często sprzedawane są one pojedynczo. Warto jednak szukać ich w kompletach - będzie taniej.    

Płaskie pióra lepiej przylegają do szyby, nie odrywają się od niej przy mocniejszym podmuchu wiatru, skuteczniej usuwają z niej brud, pracują też ciszej. Podczas jazdy stawiają mniejszy opór powietrzu, co powinni przede wszystkim docenić kierowcy, którzy lubią dynamiczną jazdę. Paweł Kukiełka tłumaczy, że kolejnym plusem bezstelażowych wycieraczek jest to, że nie rdzewieją, znacznie łatwiej też oderwać je od zmrożonej szyby zimą. - W przypadku zwykłych wycieraczek sprawdźmy, czy na opakowaniu jest informacja, że krawędź pióra wzbogacona jest grafitem - dodaje prezes Rycaru. - Dzięki temu także nie powinny przymarzać. Jeśli jeździmy szybko, po niemieckich autostradach, a chcemy używać zwykłych piór, kupmy wycieraczki ze spojlerem, co poprawia aerodynamikę. Spojler dociska pióro do szyby. To przydatne, ale przy prędkościach w granicach 180 km/h i wyższych. 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty