Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Wymiana oleju. Czy wydłużanie okresów między wymianami ma sens?

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.
Fot. 123RF Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.

Do czego potrzebny jest olej w silniku? Jego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego smarowania, ponieważ wiele elementów silnika pracuje z dużą prędkością oraz jest poddawanych sporym obciążeniom. Bez oleju silnik zatarłby się już po kilku minutach po uruchomieniu. Poza tym olej silnikowy odprowadza ciepło, zbiera zanieczyszczenia oraz chroni wnętrze silnika przed korozją.

Skuteczność działania oleju silnikowego zależy od jego jakości, ale również od częstotliwości jego wymiany. Czynność ta nosi określenie interwału, gdyż wymianę oleju dokonuje się po określonym przebiegu kilometrów. Częstotliwość wymiany oleju ustala producent samochodu. Starsi kierowcy zapewne pamiętają czasy, kiedy wymianę oleju należało przeprowadzać co 10 tys. kilometrów. W autach z początku XXI wieku interwał wymiany oleju wydłużono do 15-20 tys. kilometrów.

Redakcja poleca: Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy

Współczesne samochody wymagają wymiany oleju najczęściej co 30 tys. km. Tak jest np. w przypadku Skody Octavii III, czy też w modelu Kia Cee’d drugiej generacji. Z kolei w Peugeocie 308 II jest to nawet 32 tys. kilometrów. Ale już Ford w popularnym modelu Focus MK3 zaleca wymianę co 20 tys. kilometrów.

Wymiana oleju. Wydłużanie interwałów

Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.
Fot. 123RFJednym z czynników, który ma wpływ na wydłużenie okresu pomiędzy wymianami jest m.in. postęp techniczny. Poszczególne elementy silnika są produkowane według nowoczesnych technologii, na coraz lepszych obrabiarkach. Wprowadzane są ulepszenia mające na celu precyzyjną pracę układu mechanicznego.

Bardziej wymagające są także zapotrzebowania rynku. Użytkownicy samochodów oczekują, aby konieczność okresowego serwisowania pojazdu, w tym wymiany oleju, była jak najrzadsza.

Największe oczekiwania w tym względzie mają osoby, dla których auto jest narzędziem pracy oraz posiadacze dużych flot samochodowych. Samochody wykorzystywane jako narzędzia pracy pokonują rocznie i po 100 tys. kilometrów, a nawet więcej. Zatem gdyby w takich pojazdach była konieczność wymiany oleju co 10 tys. km, to auto musiałoby zajeżdżać do serwisu praktycznie co miesiąc.

Coraz lepszej jakości są również oleje silnikowe. Obecnie na rynku królują nowoczesne oleje syntetyczne, które dzięki swoim właściwościom dokładniej smarują elementy narażone na tarcie.

Wymiana oleju. Metoda „long life”

Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.
Fot. 123RFNa rynku pojawiło się wiele olejów silnikowych typu long life, czyli przeznaczonych do wydłużonej eksploatacji. Wśród warsztatowców nazwą long life określa się wydłużony okres serwisowania auta, w tym i wymiany oleju. Jednak wielu specjalistów podkreśla, że okresy wymiany oleju zostały ustalone przez producenta auta dla silników w pełni sprawnych i eksploatowanych w optymalny sposób. I choć w teorii interwały olejowe zostały określone na setki tysięcy kilometrów przebiegu, to jednak na te zalecenia trzeba wziąć poprawkę.

- Nowy silnik co prawda jest wykonany z należytą precyzją, ale nie jest idealną konstrukcją, która nie wymaga odpowiedniego traktowania. Jeśli kierowca od początku będzie serwisował pojazd metodą „long life” to przez 30, a nawet 50 tys. km, wraz z olejem w układzie obiegu krążyć będą opiłki metalu. Wszystkie nie zostaną wyłapane przez filtr oleju, bo ten też ma ograniczoną pojemność magazynowania (pomimo tego, że współczesne filtry są trwalsze i zapewniają lepszą filtrację). Dodatkowo, przez nieszczelności konstrukcyjne, do oleju przenika paliwo i spaliny. Olej zostaje rozrzedzony. To wszystko powoduje, że dość szybko traci on swoje pierwotne właściwości i staje się zużyty chemicznie i mechanicznie – wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.

Termin wymiany oleju powinien zależeć od stylu jazdy i warunków eksploatowania pojazdu. Czy auto jest wykorzystywane do celów zarobkowych, czy też do celów prywatnych. Czy są to przebiegi w mieście czy poza miastem. W tym pierwszym przypadku auto jest używane na krótkich odcinkach, z częstym uruchamianiem i wyłączeniem silnika.

- Do tego dochodzi jeszcze downsizing i styl jazdy, który w ostatnim okresie istotnie się zmienił. Podróżujemy na krótkich odcinkach, często stojąc w korkach, a turbosprężarka w przypadku niektórych kierowców determinuje bardziej agresywny styl jazdy i tak przez całe nierzadko dwa lata od wymiany do wymiany - przez lato, zimę, upał i mróz – wskazuje Adam Lehnort.

Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.
Fot. 123RFNa częstotliwość wymiany oleju mają również wpływ rozwiązania zmniejszające emisję spalin, jak np. filtry cząstek stałych DPF stosowane w autach z silnikami Diesla. Specjaliści z Total Polska tłumaczą, że sadza ze spalin gromadzi się w filtrze DPF, aby zostać wypalona w czasie jazdy w trasie. Kiedy komputer silnika wykryje, że filtr DPF nadaje się do oczyszczenia, do komór spalania podawane są dodatkowe dawki paliwa, by podnieść temperaturę spalin. Jednak część paliwa spływa po ściankach cylindrów i dostaje się do oleju, rozcieńczając go. W rezultacie oleju w silniku przybywa, ale jest to substancja nie spełniająca wymagań specyfikacji technicznej.

Adam Klimek, ekspert Team Total, dodaje, że częstsza wymiana oleju zalecana jest też w samochodach zasilanych LPG, w których eksploatacja oleju powinna być krótsza o około 25 procent. Powodem jest szybsze wyczerpywanie się dodatków w oleju, m.in. ze względu na obecność siarki oraz wyższe temperatury pracy.

Adam Lehnort z ProfiAuto podsumowuje: - Żaden olej silnikowy tego nie wytrzyma i wszystko wskazywałoby na to, że należy go jednak częściej wymieniać. Tymczasem producenci zalecają wręcz coś odwrotnego. W dłuższej perspektywie odbije się to na kondycji portfela. Należy się liczyć z wymianą wałka rozrządu, panewek, wału korbowego, skróceniu żywotności łańcucha rozrządu, gruntowną regeneracją turbosprężarki, przedwczesnym uszkodzeniem mechanizmu faz rozrządu. Koszty następstw napraw – olbrzymie. Oszczędności – iluzoryczne. Oleje „long life” mają więcej dodatków uszlachetniających i są bardziej odporne, ale nigdy nie wytrzymają tak długich prób eksploatacji w trudnych warunkach.

Zobacz także: Peugeot 308 w nowej odsłonie

Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.
Fot. 123RF

Żywotność silnika samochodowego zależy do wielu czynników, ale tymi najważniejszymi są jakość oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany. Według jakich kryteriów należy wymieniać olej? Okazuje się, że wymianę oleju warto dokonywać częściej niż zalecają to producenci.
Fot. 123RF

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • mac (gość)

    Jeszcze nie tak dawno kazano wymienaic olej co 5000 a nawet co 3000 kilometrow.potem stal sie cud i nagle okazalo sie,ze to byl spisek producentow olejow,zeby zwielokrotnic zyski,.poprawila sie tez konstrukcja samych silnikow.I nagle mamy juz wymiane co 30 i wiecej tysiecy. A w USA wielu ludzi WOGOLE nie wymeinia oleju. Miliony jezdza na oleju Quaker State ,ja takze.Mialem Mustanga Shelby,Supre,911 i rozne tuningowane wysoko i NIE wymienaim oleju,bo po co,gdy wcia zjest jasny a lancuch i to co widac w silniku czyste idealnei. teraz znowu jestescie amdrzejssi od producentwo; iel wam za to zaplacili

  • Janek (gość)

    Dolewam litr/1000km. Wymieniam raz w roku filtr (bez względu na przebieg, ale zwykle jest dużo większy niż 20 tys. km) - olej tylko "raz kiedyś", by oczyścić miskę.

  • derek (gość)

    Zdecydowanie nie ma. Ja w avensis wymieniam olej cześciej niż zakłada producent i silnik jest w bardzo dobrej kondycji. Koni nie ubyło, jeszcze trochę pojeździ

  • wlkp (gość)

    W prywatnym zawsze raz w roku, bo nie robi nawet 5 tys.km. Ravenol, Millers, raczej dobre oleje. W służbowym zawsze co 30, bo tak wymaga leasing. I nigdy nie było problemów z silnikiem. Oleju nie pobiera. 1.5 TSI, 150 tys. km. Wcześniej 1.2 TSI i do przebiegu 240 serwis long life i wszystko ok. Auto przekazałem żonie i nadal jeździ mimo 300 na blacie. Olej co 20, turbo oryginalne. Wszyscy znajomi mają podobnie. Warunek to kultura techniczna, bo jak dbasz tak masz. Auta są użytkowane bardzo dynamicznie, ale z głową, nie pałowane na zimnym. Sprzęgła też jak nowe. Dlatego dziwią mnie ludzie, którym pada turbo, sprzęgło i wszystko co zależy od użytkownika po 40 tys.km. Małpy mają więcej obeznania w eksploatacji niż janusze.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości