Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Wymiana opon na letnie. Kiedy zmienić i o czym pamiętać?

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl

Fot. Archiwum Przed nami okres wymiany opon z zimowych na letnie. Błędy podczas wymiany opon i kół mogą mieć bardzo poważne skutki. Przypominamy zatem, o czym trzeba pamiętać podczas montażu letniego ogumienia i kiedy najlepiej go dokonać.

Fot. SkodaPrzy obecnym klimacie kierowcom ciężko jest wybrać odpowiedni moment na zmianę opon na letnie. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie.

- Budowa opon letnich różni się od opon zimowych. Do wyrobu opon letnich stosuje się mieszanki gum, które zapewniają lepszą przyczepność w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W oponach tych jest mniej rowków poprzecznych, dzięki czemu są one bardziej komfortowe, trwalsze i bezpieczniejsze na suchych i mokrych nawierzchniach - twierdzi Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Warto przypomnieć, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia czterech opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4. Sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia,i sprawiając, że opony są cichsze.

W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę. Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. Eksperci twierdzą, że przy okazji zmiany opony warto zamienić je miejscami. Rotowanie może bowiem wydłużyć ich żywotność.

 Sama wymiana opon nie wystarczy, ponieważ niezbędne jest ich doglądanie podczas codziennej eksploatacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na kilka elementów.


1. Sprawdźmy kierunek toczenia opon letnich
Montując opony należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. To szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Ogumienie należy montować zgodnie ze strzałką wytłoczoną na jego boku i oznaczeniem "Outside/Inside”. Opona zamontowana odwrotnie szybciej się zużyje i będzie głośniej pracowała. Nie zapewni też dobrej przyczepności. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.

2. Śruby mocujące koło dokręćmy z wyczuciem
Koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno także przykręcić ich zbyt mocno. Po sezonie zapieczone nakrętki mogą nie dać się odkręcić. W takich sytuacjach nierzadko potrzebne jest rozwiercanie śrub, które czasami kończy się koniecznością wymiany piasty i łożyska.

Do przykręcenia trzeba użyć klucza w odpowiednim rozmiarze, zbyt duży może uszkodzić nakrętki. Aby nie przekręcić gwintu najlepiej użyć klucza dynamometrycznego. W przypadku małych i średnich samochodów osobowych zaleca się ustawienie na kluczu momentu na poziomie 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm. Aby uniknąć problemów z odkręceniem śrub lub szpilek, przed przykręceniem warto je delikatnie natłuścić smarem grafitowym lub miedziowym.

3. Wyważenie kół
Nawet jeśli posiadamy dwa komplety kół i przed rozpoczęciem sezonu nie musimy przekładać opon na felgi, pamiętajmy o ponownym wyważeniu kół. Opony i felgi odkształcają się i z biegiem czasu przestają się równomiernie toczyć. Przed montażem zawsze należy sprawdzić na wyważarce, czy wszystko jest w porządku. Dobrze wyważone koła to komfortowa jazda, niższe zużycie paliwa i równomierne zużycie opony.

4. Ciśnienie
Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu.

5. Amortyzatory
Nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Niesprawne amortyzatory będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.

Jak przechowywać opony zimowe?

Fot. Archiwum Za wymianę standardowego kompletu kół zapłacimy w serwisie od ok. 60 do 120 zł. A jak przechowywać zimowe opony? Ogumienie najpierw myjemy. Po spłukaniu największego brudu możemy użyć szamponu samochodowego. Nie zaszkodzi nawet zwykła woda z mydłem. Optymalne miejsce do przechowywania to zamknięte pomieszczenie: suche, chłodne, ciemne. Trzeba zadbać, aby ogumienie nie miało kontaktu ze środkami chemicznymi, olejami, smarami, rozpuszczalnikami czy paliwem. Nie składujmy opon na gołym betonie. Lepiej podłożyć pod nie deski czy karton.

Jeżeli opony są na felgach cały komplet możemy położyć jedna na drugiej, postawić obok siebie albo powiesić na hakach. W taki sposób mogą czekać do następnego sezonu. Ciśnienie w kołach powinno być takie, jakie zaleca producent naszego auta. Z samymi oponami - bez obręczy - jest trochę więcej kłopotu. Jeśli będą przechowywane poziomo (jedna na drugiej), co miesiąc należy tę, która znajduje się na dole, położyć na górę. Dzięki temu zapobiegniemy odkształceniu opony znajdującej się na spodzie. Podobnie robimy, kiedy ogumienie składujemy w pozycji pionowej, czyli obok siebie. Eksperci zalecają, by co kilka tygodni obrócić każdą sztukę wokół własnej osi. Opon bez obręczy nie wolno wieszać na żadnych hakach czy gwoździach, gdyż grozi to ich zniszczeniem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • pierwszy (gość)

    napisałem

  • JaNicNieWiem (gość)

    Ostatnio wymieniłem opony w warsztacie Zwolak. Widać, że znają się na rzeczy. Bardzo profesjonalny team. Ja sam nie jestem jakoś szczególnie obeznany w tym temacie dlatego zawsze powierzam im swój samochód jeżeli chodzi o takie rzeczy i jeszcze nigdy się nie zawiodłem.

  • Diesel = pozorna oszczędność (gość)

    Najlepsze opony to czterosezony

  • Filateista (gość)

    Jak zostawiałem opony w ASO Forda na przechowanie pytałem w jakich warunkach to się odbywa. Do tego stopnia dbają o opony, że pilnują aby były ułożone w odpowiedniej płaszczyźnie i nawet są w odpowiednim czasie przekładane. Sam raczej nie miałbym warunków ani wiedzy jak pilnować, ani jak traktować opony.

  • Domiiinik (gość)

    Jak wymiana opon to wyłącznie w Koma Auto Serwis polecam!!!

  • Dawid (gość)

    Jak to o czym pamiętać? O wymianie! Mimo, że nie ma obowiązku, to nie warto ryzykować wypadkiem. Najpopularniejsze są chyba teraz Nokiany, tutaj je można tanio wyrwać: https://oponafelga.pl

  • qbuch (gość)

    Lepiej wcześniej zacząć myśleć o wymianie niż potem na ostatnią chwilę wziąć byle co i stać w kolejce w wulkanizacji. Ja zamówiłem czeskie opony tomket i czekam na dostawę. Pod koniec tygodnia powinny być już u mnie, jak zrobi się cieplej będę gotowy na wymianę.

  • Marcin (gość)

    W sumie już jest chyba odpowiedni czas na wymianę opon na letnie. Już jest na tyle ciepło, że nie ma co jeździć na zimówkach. Właśnie jutro jadę do Automark Marki i wymieniam :) Dla własnego bezpieczeństwa

  • Daniel (gość)

    Ja tam nie czekałem na upały tylko już zimówki odstawiłem do garażu haha:D Na ten sezon postanowiłem, ze zainwestuję w nówki sztuki, bo stare opony już dawno powinny być wymienione:D Wybrałem model AE01 od Yokohamy, z tego co czytałem opinie mają dobre, jak się spiszą to ocenimy:D

  • Bart (gość)

    u mnie opony już zmienione, z logistyki opon zamawiałem bo jednak okazuje się, że kupowanie opon w sieci dużo taniej wychodzi niż kupowanie stacjonarnie a i z wyborem nie ma problemu więc generalnie fajnie, że na ich stronkę wpadłem bo sporo zaoszczędziłem i kasy i czasu

  • Jurek (gość)

    Wymiana opon jest konieczna. Ja już sie umówiłem na wizytę w Sowier Kraków. Mam nadzieję, że zaproponują mi jakiś ciekawy model ;) Bezpieczeństwo najważniejsze.

  • ozajaoldberg (gość)

    Opony na letnie zmieniam zawsze w połowie albo końcówce kwietnia, tak mniej więcej przed majówką. Na ten moment mam jeszcze zimówki założone, boje się, że jeszcze dzień dwa posypie śnieg, ale opony nabyłem już mimo wszystko. Kupiłem do Fiesty w serwisie forda komplet opon, za jedna wyszło mnie 160 pln jakoś już razem z montażem. Tak właśnie robię z oponami, że wcześniej kupuję żeby już mieć bo potem to wymieniam sobie już samemu.

  • Marek (gość)

    Ja teraz zmieniałem opony. Jedyne co, to warto doradzić się w wyborze odpowiedniej opony w serwisie no i jak już któryś sezon się na nich jeździ, to poprosić o radę, czy to jeszcze bezpieczne. Mi Panowi z Ringopony doradzili żeby zimówki jednak wymienić po tym sezonie, ale letnie są ok.

  • Arturo (gość)

    Opony wymieniam w krakowskim serwisie Auto-Gum. Najlepsza obsługa, najniższe ceny, opony z całego świata wszystkich marek.

  • salon "Po dzwonie" zasprasza (gość)

    zadbane autka od dziadków z niemiec, super ceny na uzywane felgi i opony za 1/3 wartości używanych bo niemiec głupi i oddaje za euro bo tak i już. samochodziki tylko do kościołajeżdzone, mocne, 300 konne i szybnsze z zerpwym przebiegiem pawie, niemiec płakał jak sporzedawał bo porysowały mu owady znaczek na grilu i już musiał sprzedać za grosze bo szrot to dla niego. Audi a8 full opcja 2018 1000 kilometr ów przejechane za 870tys zł u mnnie. Igła, od babci z niemiec jedyny slad to pólmilimetrowa ryska grubości 1/4 włosa ludzkiego - po za tym laleczka, nic nie stuka nic nie puka, . W salkonie babcia kupiła 2 miesiace temu za 60tys euro a ja odkupiłem od niej za 1/10 ceny bo to gupie te niemce som i oddają mi autka za grosze. No to wpadajta do mnie z kasiurką i kupujta najlepsze bryczki w polandii. Salon komis u zdzisia "Po dzwonie" zaprasza. Zaśwaidczaqm że żadnego auta nie rozbiłem i żadnym nie miałem osobiście wypadku.

  • Lumxcn (gość)

    Ludzie opamietajcie sie. Tylko caloroczne wymiana dwa razy w roku przez 5 lat to masz nowe kola

  • Najlepszym Eco driverem był Fred Flinston! (gość)

    Co za idiota napisał że całe kola mogą być przechowywane na stojąco! Tylko na leżąco, lub na hakach za felgi. Natomiast same opony tylko stojąco, nigdy leżąco jedna na drugiej albo na hakach!

  • bajter (gość)

    Opony wymieniam zawsze w aso forda, tak było i tym razem. Ford ma dobrą promocję na opony, za nówki do swojej festy płaciłem 165 pln za sztukę już razem z montażem. Cena bardzo przystępna. Zadowolony jestem ze zakupu.

  • Selfik (gość)

    Jak już kupować i wymieniać, to najlepiej w dobrze zaopatrzonej hurtowni i serwisie oponiarskim. W Krakowie polecam przede wszystkim Aut-Gum, bo mają największy wybór i ceny hurtowe.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości