Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Wymiana opon na zimowe. Kiedy dokonać i o czym pamiętać?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. materiały prasowe Wiele osób zwleka ze zmianą opon na zimowe aż do pierwszych mrozów lub opadów śniegu. To spore ryzyko! Nie wszyscy wiedzą, że jeśli nie posiadamy opon całorocznych, powinniśmy planować zmianę ogumienia na zimowe... sprawdzając temperaturę powietrza.

Popularne zimówki to opony miękkie. Oznacza to, że zachowują dużą elastyczność nawet przy niskich temperaturach. To cecha pożądana w zimie, ale już w lecie może powodować problemy. Mocno rozgrzana zimówka będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu i hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą a co z tym związane także z bezpieczeństwem na drodze.

Polska jest jednym z ostatnich krajów europejskich, w którym nie obowiązuje jeszcze przepis prawny nakazujący wymiany opon letnich na zimowych. Nadal obowiązują przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm.

Czy ze zmianą opon warto czekać na mróz i śnieg?. Kiedy zmienić opony na zimowe?

Fot. PZPO Gdy temperatura rano spada poniżej 7-10 st. C. letnie opony mają coraz gorszą przyczepność. W taką pogodę każdego roku, nawet w miastach, dochodzi do setek stłuczek i wypadków. Gdy spadnie śnieg będzie jeszcze gorzej!

Uwaga! Analizując prognozy pogody na przyszły tydzień, synoptycy spodziewają się właśnie takich temperatur. Jeśli ktoś nie posiada opon całorocznych, to najwyższa pora zaplanować zmianę z letniego ogumienia na zimowe.

- W takich temperaturach ogumienie letnie staje się coraz twardsze i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności – różnica w drodze hamowania w porównaniu z zimówkami może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu! Jak wynika z danych klimatycznych IMGW – przez prawie połowę roku temperatury i opady w Polsce wykluczają możliwość bezpiecznej jazdy na letnim ogumieniu. Pozostaje nam więc wybór między oponami zimowymi i całorocznymi z homologacją zimową. Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie – Raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc. – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Czy opona zimowa sprawdzi się w deszczu?

Jadąc po mokrej nawierzchni z prędkością 90 km/h przy temperaturze 2ºC, droga hamowania na oponach zimowych jest o 11 metrów krótsza niż na letnim ogumieniu. To ponad dwie długości samochodu klasy premium. Dzięki zimówkom w czasie jesiennej słoty szybciej zahamujesz na mokrej nawierzchni – a to może uratować życie i zdrowie!

Opony całoroczne

Jeśli opony całoroczne, to tylko z homologacją zimową – oznaczoną symbolem płatka śniegu na tle góry. Jedynie takie oznaczenie daje gwarancję, że mamy do czynienia z ogumieniem dostosowanym do zimy pod względem bieżnika i miękkiej mieszanki gumowej. Zimowe opony zapewniają przyczepność w niskich temperaturach i mają bieżnik efektywnie odprowadzający wodę, śnieg i błoto.

Zobacz także: Opony całoroczne. Czy warto inwestować?

Czy opony oznaczone wyłącznie symbolem M+S to opony zimowe?

To niestety błędne przekonanie, które może mieć tragiczne konsekwencje. M+S jest niczym innym, jak deklaracją producenta, że ogumienie ma bieżnik błotno-śniegowy. Takie opony nie mają jednak homologacji oraz wszystkich cech opon zimowych. Jedynym oficjalnym oznaczeniem homologacji zimowej jest symbol alpejski!

Czy opony całoroczne wyjdą taniej?

W ciągu 4-6 lat zużyjemy dwa komplety opon – bez względu na to, czy będą to dwa komplety ogumienia całorocznego z homologacją zimową, czy jeden komplet opon letnich i jeden zimowych. Jazda na oponach dedykowanych do pory roku pozwala zminimalizować ich zużycie i znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa. Na zimówkach szybciej zahamujesz, gdy zrobi się chłodno – także na mokrej nawierzchni!

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • M (gość)

    Witam. Zwracam się do Państwa o pomoc zbieram na zabieg przepukliny kręgosłupa męczą mnie straszne bóle i rwa kulszowa leki typu tramal nie pomagają odmówiono mnie świadczenia rehabilitacyjnego nie mogę chodzić proszę o jakieś dobrowolne wpłaty osoby dobroduszne na mój numer konta 39102033780000160203308087 z góry serdecznie dziękuję. LICZY SIĘ KAŻDA KWOTA...

  • Aston (gość)

    U mnie opony już zmienione. Kolejek nie było załatwione od ręki. Na kołach te same opony od 3 lat Yokohama Winter V905. Zrobione mam juz na nich ok 40 tys.km w różnych warunkach i jeśli chodzi o przyczepność i wytrzymałość to nie mają sobie równych.

  • Martin (gość)

    Ja jeszcze jeszcze czekam z wymiana moze za tydzien to zrobie bo nie ma kolejek jak to niektórzy mowia w tym roku nowe opony kupiłem Uniroyal dobra cena i opinie wiec sie zdecydowałem na takie a uzywane juz odsprzedane

  • UniroyalOnlineExpert (gość)

    Dzień dobry, ze względu na często dość trudne warunki atmosferyczne późną jesienią oraz zimą, bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiednie na ten sezon opony. Zachęcam do zapoznania się z ofertą marki Uniroyal, w której na pewno każdy kierowca znajdzie odpowiedni model dla siebie. Dokładamy wszelkich starań, aby nasze opony gwarantowały kierowcom bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na zbliżający się sezon polecam model MS plus 77 oponę stworzoną do jazdy w trudnych, zimowych warunkach. Gdyby pojawiły się jakieś pytania, pozostaję do dyspozycji. Pozdrawiam, Konsultant marki Uniroyal

  • gosc (gość)

    ja jeszcze się zastanawiam nad marką opon zimowych może ktoś podpowie jakie zalupić mam Golfa V a oponki by były 195 65/R15

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości