Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Wymiana żarówek. Dlaczego warto jest ją przeprowadzać parami?

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję i dodatkowy wydatek. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Fot. archiwum Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję i dodatkowy wydatek. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Współczesne lamprzy przednie pojazdu konstruuje się z myślą o poprawie widoczności na drodze. Przełomowym patentem był pomysł marki Philips, która wprowadziła do seryjnej produkcji lampy ksenonowe (w modelu BMW serii 7 z 1991 roku). Dziś coraz więcej nowych samochodów posiada oświetlenie oparte na diodach LED, a nawet diodach laserowych.

Wciąż jednak na drogach przeważają auta wykorzystujące tradycyjne konstrukcje lamp przednich i żarówki halogenowe. To właśnie ich kierowcy najczęściej stają przed dylematem: wymiana jednej przepalonej żarówki czy pary? Odpowiedź jest niezmiennie ta sama: żarówki w lampach głównych samochodu zawsze wymieniamy parami. Dlaczego?
Każdy przedmiot ma określoną żywotność techniczną. Nie zawsze jest ona identyczna, ale w przypadku pary żarówek śmiało można założyć, że przepalenie jednej oznacza zbliżanie się do tej granicy także drugiej. W takiej sytuacji kierowca i tak musi przywrócić sprawność oświetlenia samochodu, co w obecnych modelach nie zawsze jest łatwe do przeprowadzenia. Co więcej, może się wiązać z demontażem osłon w komorze silnika, a nawet nadkola. Włożony w to nakład pracy niebawem trzeba będzie powtórzyć. Ale to nie wszystko….
Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję i dodatkowy wydatek. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Fot. Archiwum„Wraz z upływem czasu eksploatacji, żarówki halogenowe tracą swoje właściwości. Zmniejsza się więc nie tylko intensywność świecenia, ale też długość wiązki padającej na drogę” - mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, wyłącznego, licencjonowanego producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
Przy okazji wymiany żarówek warto pamiętać o kilku istotnych zaleceniach. Po pierwsze, bezwzględnie nie dotykajmy szklanej bańki palcami. Pozostawienie na niej śladów może zniekształcić emitowany strumień światła. Dodatkowo, nawet niewielka warstwa tłuszczu pozostała po dotknięciu palcami działa jak izolacja, uniemożliwiając odprowadzanie ciepła.
Po drugie, należy odpowiednio zamontować nowe żarówki.
Odwrócenie pozycji żarnika spowoduje nieprawidłowe odbicie światła w kierunku drogi, pobocza, a nawet nieba, pozostawiając kluczowe obszary w mroku. Po trzecie, sama konstrukcja reflektora przystosowana jest do ruchu lewo lub prawostronnego, co oznacza asymetrię świecenia - krótszą od strony osi jezdni, dłuższą od pobocza. Taki rozkład pozwala kierowcy uzyskać optymalne pole widzenia i jednocześnie nie oślepia pozostałych uczestników ruchu. Nie uzyskamy tego po wymianie na nową tylko jednej żarówki.
Ale to nie wszystko.
Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję i dodatkowy wydatek. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Fot. Mariusz KapałaPo wymianie żarówek w reflektorach głównych należy je odpowiednio ustawić. Nawet niewielkie odstępstwo może skutkować oślepieniem innych użytkowników.
Ostatnim argumentem za wymianą żarówek parami jest ich model oraz producent. Nie zawsze pamiętamy, czy montowaliśmy tradycyjną konstrukcję czy o dłuższej bądź mocniejszej wiązce światła. Zastosowanie odmiennych produktów jeszcze bardziej pogłębi dysproporcje właściwości świecenia, a tym samym poziomu bezpieczeństwa na drodze.
Warto przy tym decydować się na znanych producentów oświetlenia samochodowego. Są oni gwarancją zastosowania wysokiej jakości materiałów i precyzji wykonania określonych normami i homologacjami. To również wpływa na żywotność żarówek, a tym samym częstotliwość ich wymiany.

Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję i dodatkowy wydatek. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Fot. archiwum

Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję i dodatkowy wydatek. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Fot. archiwum

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Emk (gość)

    Warto jeszcze dodać że przy wymianie żarówek ksenonowych, wypadało by wymienić dwie na raz chociażby z tego powodu że nowa żarówka zanim rozswieci się identycznym światłem jak stara wymaga czasu nawet kilku miesięcy. A zanim do tego dojdzie może być inny odcień koloru padajacego z lamp światła, przy wymianie dwóch mamy pewność, że żarówki świeca tak samo i nie ma rozbieżności.

  • True (gość)

    "Odwrócenie pozycji żarnika spowoduje nieprawidłowe odbicie światła" Nie spotkałem się z odwrotnie założoną żarówką i poprawnie zamkniętym mechanizmem. Konstrukcja lampy to uniemożliwia. "Nie zawsze pamiętamy, czy montowaliśmy tradycyjną konstrukcję czy o dłuższej bądź mocniejszej wiązce światła. " Co ma piernik do wiatraka. Jak miałem zwykłe żarówki a zamontuję jedną premium to bezpieczeństwo jest wyższe bo jest lepiej doświetlona droga. Zresztą lepiej mieć 2 różne żarówki niż jechać po zmroku na jednej. Artykuł napisany tylko żeby coś nabazgrać.

  • Kabi (gość)

    Artykuł napisany po to żeby kupować żarówki

  • K.K. (gość)

    A co z z gwarancją. Czy mogę reklamować żarówkę gdy się przpali, czyli popsuje.

  • K.K. (gość)

    https://youtu.be/yUL3vyUjrNc . Polecam, cała prawda

  • Wojtek (gość)

    Bzdura

  • siwak (gość)

    Ja to też patrze żeby nie brać najtańszych rzeczy do auta bo to sie przekłada na jakość. Na podzespołach nie oszczędzam, mam sprawdzone delphie w jakości oe czyli jak na pierwszy montaż.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości