W 2019 roku wypadki autobusów* stanowiły 2,4 proc. wszystkich wypadków na polskich drogach. W ich następstwie śmierć poniosło 0,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych i 1,8 proc. ciężko rannych (tab. 2). W latach 2010-2019 liczba ofiar śmiertelnych w autobusach wahała się od 3 do 19 osób w ciągu roku, a ciężko rannych od 138 do 295 (tab. 1). W porównaniu z innymi uczestnikami ruchu zagrożenie kierowców i pasażerów autobusów jest stosunkowo niewielkie. Jednak w ciągu ostatnich 10 lat liczba wypadków autobusów wzrosła o 6 proc. (tab. 1). Ten fakt należy wiązać ze wzrostem popularności komunikacji miejskiej. Pogorszenie warunków ruchu w miastach i wzrost kosztów związanych z płatnym parkowaniem powoduje większy udział w ruchu komunikacji publicznej.
Tabela 1. Wypadki i ofiary w autobusach w Polsce w latach 2010-2019
Autobusy | Polska | |||||||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Wypadki | 684 | 688 | 672 | 706 | 740 | 767 | 727 | 799 | 730 | 727 |
Ofiary śmiertelne | 14 | 12 | 18 | 18 | 12 | 14 | 8 | 3 | 19 | 10 |
Ranni | 1184 | 1288 | 1199 | 1384 | 1262 | 1348 | 1155 | 1322 | 1195 | 1081 |
Ciężko ranni | 138 | 198 | 236 | 246 | 215 | 295 | 255 | 228 | 213 | 193 |
Tabela 2. Wypadki i ofiary w autobusach w Polsce w latach 2010-2019 – udział % ogółu
Autobusy % ogółu | Polska | |||||||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Wypadki | 1,8% | 1,7% | 1,8% | 2,0% | 2,1% | 2,3% | 2,2% | 2,4% | 2,3% | 2,4% |
Ofiary śmiertelne | 0,4% | 0,3% | 0,5% | 0,5% | 0,4% | 0,5% | 0,3% | 0,1% | 0,7% | 0,3% |
Ranni | 2,4% | 2,6% | 2,6% | 3,1% | 3,0% | 3,4% | 2,8% | 3,3% | 3,2% | 3,0% |
Ciężko ranni | 1,2% | 1,6% | 2,0% | 2,1% | 1,8% | 2,6% | 2,1% | 2,1% | 1,9% | 1,8% |
- Trochę gorsza sytuacja jest w miastach wojewódzkich, w których w 2019 roku wypadki autobusów stanowiły 6 proc. wszystkich wypadków w tych miastach, ofiary śmiertelne w autobusach to 3 proc. ogółu zabitych, a ciężko ranni to 4,2 proc. najciężej poszkodowanych we wszystkich wypadkach w tych miastach (tab. 4) – zauważa Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
Tabela 3. Wypadki i ofiary w autobusach w miastach wojewódzkich w latach 2010-2019
Autobusy | Miasta wojewódzkie | |||||||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Wypadki | 376 | 406 | 386 | 388 | 467 | 491 | 428 | 472 | 481 | 437 |
Ofiary śmiertelne | 2 | 0 | 3 | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | 0 | 6 |
Ranni | 492 | 620 | 517 | 587 | 666 | 640 | 580 | 625 | 613 | 569 |
Ciężko ranni | 50 | 78 | 106 | 113 | 112 | 144 | 129 | 119 | 130 | 107 |
Tabela 4. Wypadki i ofiary w autobusach w miastach wojewódzkich w latach 2010-2019 – udział %
Autobusy % ogółu | Miasta wojewódzkie | |||||||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Wypadki | 4,5% | 4,4% | 4,4% | 4,6% | 5,6% | 6,3% | 5,4% | 5,7% | 6,0% | 6,0% |
Ofiary śmiertelne | 0,6% | 0,0% | 1,0% | 0,3% | 0,0% | 0,4% | 0,4% | 0,9% | 0,0% | 3,0% |
Ranni | 4,9% | 5,6% | 4,9% | 5,8% | 6,8% | 7,1% | 6,1% | 6,4% | 6,6% | 6,9% |
Ciężko ranni | 2,8% | 3,3% | 3,9% | 4,3% | 4,1% | 5,6% | 4,5% | 4,3% | 4,7% | 4,2% |
Zagrożenie użytkowników autobusów w Warszawie nie wyróżnia się na tle innych miast wojewódzkich. W 2019 roku wypadki z autobusami stanowiły 6,8 proc. ogółu, a ofiary w autobusach to 2,9 proc. ogółu ofiar śmiertelnych i 1,9 proc. ciężko rannych na drogach w Warszawie (tab. 6). W ciągu 10 lat na drogach stolicy zginęło 578 osób, w tym 3 pasażerów i 1 kierowca autobusu, a ciężko rannych było 1349 osób, w tym 56 pasażerów i 3 kierowców autobusów (tab. 5).
Tabela. 5. Wypadki i ofiary w autobusach w Warszawie w latach 2010-2019
Autobusy | Warszawa | ||||||||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Wypadki | 65 | 61 | 51 | 46 | 64 | 61 | 38 | 78 | 78 | 61 | |
Ofiary śmiertelne | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | |
Ranni | 96 | 101 | 80 | 77 | 100 | 94 | 49 | 104 | 103 | 99 | |
Ciężko ranni | 11 | 11 | 10 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 6 | 2 |
Tabela. 6. Wypadki i ofiary w autobusach w Warszawie w latach 2010-2019 – udział %
Autobusy % ogółu | Warszawa | |||||||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Wypadki | 6,1% | 5,8% | 5,1% | 3,9% | 5,8% | 6,3% | 4,1% | 7,3% | 7,1% | 6,8% |
Ofiary śmiertelne | 1,9% | 0,0% | 1,8% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 2,1% | 0,0% | 2,9% |
Ranni | 7,8% | 8,4% | 7,0% | 5,7% | 8,0% | 8,6% | 4,7% | 8,5% | 8,2% | 9,7% |
Ciężko ranni | 11,8% | 7,2% | 5,8% | 1,6% | 2,6% | 4,2% | 2,5% | 3,6% | 5,4% | 1,9% |
Opracowanie: Anna Zielińska, Instytut Transportu Samochodowego, POBR.
* Dane źródłowe: Komenda Główna Policji, opracowano na podstawie bazy danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR)
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?