Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36195 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Porady / Wyposażenie Artykuł sponsorowany

Wyposażenie aut, które ułatwia życie

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl

Fot. Fiat Współczesne samochody są naszpikowane nowoczesną technologią. Niektóre rozwiązania podnoszą bezpieczeństwo, inne służą zmniejszeniu zużycia paliwa. Nie brakuje też systemów, które zwiększają komfort.

Fot. FiatJeszcze do niedawna najciekawsze dodatki były zarezerwowane dla aut z wyższej półki. Zaostrzająca się walka o klienta, rosnące oczekiwania kierowców, jak również popularyzacja i spadek cen nowych technologii przyczyniły się do zmiany sytuacji. Wiele praktycznych rozwiązań trafia już do popularnych modeli. Które z opcjonalnych dodatków zasługują na polecenie?

Kamera cofania
Atrakcyjne linie, opadające ku tyłowi nadwozia współczesnych samochodów ograniczają pole widzenia. Lusterka nie zawsze dają pełną informację o tym, co dzieje się za pojazdem. Z tego powodu warto zainwestować w kamerę cofania. Pozwala ona na manewrowanie z milimetrową dokładnością i umożliwia dostrzeżenie przeszkód, które znajdują się poniżej dolnej krawędzi tylnej szyby i w lusterkach byłyby widoczne dopiero z większej odległości. Najprostsze kamery prezentują jedynie obraz. W bardziej zaawansowanych systemach kierowca może liczyć na linie, które obrazują tor jazdy i ułatwiają ocenienie dystansu do przeszkody.

Fot. FiatCzujniki parkowania
Zderzaki większości współczesnych samochodów są pozbawione odbojów z nielakierowanego tworzywa, które mogłyby chronić zderzaki przed następstwami drobnych kolizji. Nawet niepozorne dotknięcie muru bądź parkingowego słupka może pozostawić na zderzaku trwały ślad. Z tego powodu warto zainwestować w czujniki parkowania. Obecnie kosztują niewiele więcej od wizyty u mechanika. Ale nie tylko z tego powodu je rekomendujemy. Nowoczesne czujniki precyzyjnie odmierzają odległość do przeszkody, co przydaje się szczególnie podczas parkowania równoległego  w ciasnej przestrzeni – możemy w bezpieczny sposób zbliżać się do zderzaków stojących przed nami i za nami pojazdów, co skraca czas manewru.

Fot. MotofaktyZestaw głośnomówiący Bluetooth
Praktycznie każdy kierowca posiada telefon komórkowy. Korzystanie z niego podczas jazdy w sposób wymagający trzymania urządzenia w dłoni jest niedozwolony - grozi za to 200-złotowy mandat i pięć punktów karnych. Ale to nie sankcje są najważniejsze. Eksperci porównują rozproszenie uwagi kierowcy, jakie następuje podczas rozmowy bez zestawu głośnomówiącego, do jazdy z 0,8 promila alkoholu we krwi. Można tego uniknąć, zamawiając do samochodu zestaw głośnomówiący Bluetooth. Wystarczy raz sparować telefon z elektroniką pojazdu, by później urządzenia automatycznie nawiązywały połączenie. Elektronika zadba o wyciszenie radia po odebraniu rozmowy, a rozmówcę usłyszymy przez zamontowane w samochodzie głośniki. Zestawy głośnomówiące Bluetooth przestały być ekskluzywnym dodatkiem. Przykładowo, w nowym Fiacie Tipo – w wersjach Tipo i Pop - kosztują 500 zł, natomiast w wariantach Easy i Lounge nie wymagają dopłaty.

Fot. MotofaktyWielofunkcyjna kierownica
Kierowca powinien być maksymalnie skupiony na drodze. Jednym z rozwiązań mających na celu ograniczanie jego rozpraszania podczas jazdy jest wielofunkcyjna kierownica. Wkomponowane w nią przyciski pozwalają na zmienianie stacji radiowych i źródła dźwięku, regulację poziomu głośności czy odbieranie bądź odrzucanie połączeń telefonicznych. Wszystkie czynności można wykonać bez odrywania dłoni od kierownicy.

Fot. FiatNawigacja
Spadające ceny elektroniki sprawiły, że nawigacja przestała być ekskluzywnym produktem. Dotyczy to nie tylko przenośnych urządzeń, ale również systemów oferowanych przez producentów samochodów. Przykładowo – system UConnect NAV do Fiata Tipo w wersji Easy jest oferowany za 1500 zł. Co przemawia za fabryczną nawigacją? Jest ona elementem samochodu, który pozostaje wizualnie spójny z resztą kokpitu. Nie trzeba borykać się z przyklejaniem mocowania urządzenia do szyby, ani szukać najbardziej optymalnych sposobów ułożenia przewodów zasilających. Pozycja nawigacji została podkopana przez smartfony – wystarczy, że otrzymują odpowiednio mocny sygnał, a otwarcie aplikacji lub stron zamienia je w urządzenia nawigacyjne. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Uruchomienie nawigacji przyspiesza tempo rozładowywania baterii. Po wyjechaniu za granicę koszt korzystania z nawigacji drastycznie rośnie z powodu stawek za roaming danych.

Fot. FiatZłącze USB
Kasety, płyty kompaktowe, dźwięk pobierany z zewnętrznych źródeł przez złącze AUX – w ostatnim dwudziestoleciu samochodowe systemy audio szybko ewoluowały. Najnowsze trendy to streaming danych przez Bluetooth oraz odtwarzanie ich z zewnętrznych nośników pamięci, np. kości pamięci USB. Drugie z wymienionych rozwiązań wydaje się najwygodniejsze. Kilkunastomilimetrowy pendrive o pojemności 8 czy 16 GB jest w stanie pomieścić setki muzycznych albumów. Wygodnym rozwiązaniem jest też streaming audio. Pliki z dźwiękiem możemy zapisać np. w telefonie, a następnie przesłać do systemu multimedialnego samochodu przez Bluetooth. Rozwiązanie jest bezprzewodowe, ale tylko w teorii. Transmisja danych przyspiesza rozładowywanie baterii telefonu. W aucie nie stanowi to większego problemu, gdyż zapas prądu możemy na bieżąco uzupełniać – czy to z gniazda USB, czy samochodową ładowarką 12V.

Fot. FiatTempomat
Długość autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stale rośnie. Ruch na tego typu trasach zwykle jest płynny. Pełnym komfortem jazdy mogą cieszyć się właściciele samochodów z tempomatem. To elektroniczny system, który pozwala na ustalenie prędkości, którą pojazd powinien utrzymywać bez względu na nachylenie drogi czy siłę wiatru. Do programowania tempomatów najczęściej służą przyciski na kierownicy lub dźwigienkach przy kolumnie kierownicy.



Fot. Fiat

Fot. Fiat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gosc (gość)

    komu to potrzebne

  • yurek (gość)

    Ale żeście redakcjo pazerni na kasę. Co drugi artykuł to sponsorowany nowego fiata. Dajcie już spokój.

  • Tomek (gość)

    Czemu Fiat ? To samo mam w tegorocznej Avensis.

  • Szogun (gość)

    Co wy polaczki wiecie o autach????

  • Znajomy kupił takiego fiata i jeszcze nie pojeździł, bo stoi w serwisie (gość)

    straszny szmelc z tego tipo... masakra jakaś...

  • Piotr (gość)

    Zapomnieliście dodać, że aktualizacja fabrycznej navi kosztuje sporo kasy w serwisie. Zewnętrzną można zaktualizować dużo, dużo taniej.

  • Jedno z bardziej awaryjnych nowych aut. (gość)

    I po co od razu artykuly sponsorowane robic. Lepiej o jakosc auta zadbac, a nie taki badziew na rynek wypuszczac. Reklama nie pomoze, tylko zmiana podejscia...

  • abc (gość)

    A ja mam wszystko oprócz kamery cofania e kilkuletnim aucie więc po co przepłacać za nowego fiata

  • rem (gość)

    Znowu tipo... Od kamery cofania lepsza jest wentylacja siedzen. I tu sie fiacik chowa. BTW. Tipo ma jeden feler. Konstrukcja kloszy tylnych lamp moze powodowac ich zniszczenie a nawet uraz reki podczas pakowania bagazu. Sa fatalnie wyprofilowane w kierunku otworu bagaznika. Stercza ostre krawedzie.

  • Siekieradek (gość)

    żygać się chce od tych reklam fiata chyba się nie sprzedaje. Poza tym 20 letnie śmieciarki mają kamery cofania

  • ketna (gość)

    Kiedy auta odbierać będą sygnały zbliżających się pojazdów uprzywilejowanych,a one jadąc w środku nocy przez miasto nie będą budzić mieszkańców i pobudzać psy do wycia - no kto to zrobi co ja wymyśliłem ?

  • Gość T (gość)

    Zawsze reklamowane za mocno są tylko szroty. Szogun a po kiego h...a ty się wypowiadasz jak ty nie polaczek tylko kundel niemiecki. Nawet pewnie MN ma cię w 4 literach ze względu na twoje poglądy i kulturę. Fiat pozostanie tylko fiatem i tego nie zmieni żaden projektant.

  • kierowca (gość)

    Zamiast gapic sie w ekran lepiej sie nauczyc jezdzic.

  • Ziuta (gość)

    kamera cofania najważniejsza rzecz to może jednak prawo jazdy zrobić- straszne artykuł dla imbecyli

  • Heniek (gość)

    A radio na zdjeciach projektowane m.in we Wrocławiu

  • Marcin (gość)

    mialem wydac hajs na jeden z tych bajerow, ale szybko sie zorientowalem ze to sciema ;) wydalem te pieniadze na xboxa w me i łażę od tygodnia szczesliwy.

  • xv (gość)

    Co wam po kamerze cofania, czy czujnikach? Sami nigdzie zderzaka nie przerysujecie, to ktoś inny, kto zaparkuje obok to zrobi, a najbardziej mnie rozbawiło to zdanie: "Długość autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stale rośnie. Ruch na tego typu trasach zwykle jest płynny." Ta, płynny ruch na polskich autostradach i ekspresówkach? Przy tych wszystkich bezmyślnych cebulakach wpieprzających się tuż przed maskę i zajeżdżających drogę? Przy tych tirowcach, którzy przy prędkości około 100 km/h wyprzedzają się przez dobre kilka kilometrów? Dobre sobie.

  • Nie lubię nowych silników, robią je celowo żeby się psuły (gość)

    Najbardziej potrzebny jest w aucie dpf. Wkurwia mnie to ustrojstwo. Niby ekologia tere fere, tylko dlaczego przez to gówno wzrasta mi spalanie, i nie wspomnę o naprawie jak coś się spier... Ekologia tylko nie dla mojej kieszeni.

  • xv (gość)

    Najfajniejsze to są te nowe silniki od kosiarek nawet z kilkoma turbinami. Zrobi to około 100 tys i do wymiany. I gdzie tu ekologia?

  • takwlasnie (gość)

    "Długość autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stale rośnie. Ruch na tego typu trasach zwykle jest płynny." Co za bzdura. Ruch jest płynny jak się jedzie 90km za tirem, ale i nie zawsze bo co kilkanaście kilometrów natrafimy na roboty drogowe i wtedy trzeba zwolnić. Jakby ktoś chciał np. 140kmh jechać A4 to nie uda się to dłużej niż 3-5 minut. Nie mówię nawet o wyścigach tirów, ale o mistrzach kierownicy, którzy tną 117kmh bo mają najlepsze spalanie i mają w dupie wszystkich innych. Mogą? Mogą! Tempomat to się przydaje za zachodnią granicą tylko. No, chyba że ktoś jeździ w nocy to na polskiej autostradzie albo drodze szybkiego ruchu może mieć szczęście pośmigać na tempomacie.

  • Lolek (gość)

    Byłbym wdzięczny producentom aut za więcej rozwiązań zmniejszających zużycie paliwa. Klimatyzacja, nakaz włączania świateł drogowych i inne "udogodnienia" tylko je zwiększają. Polecam więcej na ten temat: http://papug.pl/dlaczego-trzeba-jezdzic-samochodem-z-wlaczonymi-swiatlami-w-dzien/

  • kierowiec (gość)

    Aktualizacja map wbudowanej nawigacji kosztuje więcej, niz nowe, kompletne urządzenie, więc straszenie kosztami transferu danych, który będzie wkrótce stały w calej UE nie ma sensu.

  • megan70 (gość)

    Mi życie ułatwiłoby pozdejmowanie fotoradarów, bo http://papug.pl/dlaczego-trzeba-jezdzic-samochodem-z-wlaczonymi-swiatlami-w-dzien/ ; ) Dobre do poczytania przy porannej kawce.

  • olek (gość)

    Bajery ułatwiają życie kierowcy,więc mózg jest mu nie potrzebny.I skutki jego braku co nie u których widzimy na drogach

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł