Wszystko
o samochodach

Przepisy / Warto wiedzieć

Wyprzedzanie z prawej strony. Kiedy jest dozwolone?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Paweł Miecznik Wyprzedzanie z prawej strony jest manewrem nietypowym, gdyż zazwyczaj wyprzedzamy z lewej. Dopuszczalne jest tylko w określonych przypadkach.

Zgodnie z art. 2 pkt 28 Prawa o ruchu drogowym, wyprzedzanie jest definiowane jako przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. Jak wskazuje art. 24 ust. 1 przy wykonywaniu takiego manewru kierujący pojazdem jest obowiązany upewnić się w szczególności czy ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu. Oprócz tego kierujący, przygotowując się do wykonania manewru, powinien upewnić się, czy jadący za nim nie rozpoczął już wyprzedzania. Kierowca musi mieć także pewność, że wyprzedzania nie rozpoczął pojazd przed nim. Przy wyprzedzaniu uczestnik ruchu jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Należy również zachować  bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu.

Redakcja poleca:

500 zł za odholowanie samochodu. Czy to legalne?
Najpopularniejsze auta na świecie w 2017 roku
Używane limuzyny za 30 tys. zł

Wyprzedzanie z prawej strony

Można wyprzedzać z prawej strony na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu. Dla przypomnienia pas ruchu to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi. Należy mieć na uwadze, że tam, gdzie pasy nie są wyznaczone, wyprzedzać z prawej strony nie wolno.

Kierowca może wyprzedzać z prawej strony na jezdniach kierunkowych z wyznaczonymi pasami ruchu. Dotyczy to zarówno tradycyjnej jezdni jednokierunkowej, jak i drogi dwujezdniowej, złożonej z dwóch jezdni jednokierunkowych, każdej dla przeciwnego kierunku ruchu. W tej kategorii znajdziemy m.in. autostrady, które zgodnie z definicją są drogami dwujezdniowymi, odcinki dróg ekspresowych, gdzie mamy do czynienia z dwoma rozdzielonymi jezdniami oraz inne drogi, gdzie jezdnie są rozdzielone. W tych przypadkach nie ma znaczenia, czy droga znajduje się w obszarze zabudowanym, czy poza nim.

Wyprzedanie z prawej strony jest również dozwolone na jezdni dwukierunkowej, ale pod pewnymi warunkami. Na obszarze zabudowanym jezdnia dwukierunkowa musi mieć co najmniej dwa wyznaczone pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku.
Poza obszarem zabudowanym jezdnia dwukierunkowa musi mieć co najmniej trzy wyznaczone pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Wyprzedzać nie wolno:

  • przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia;
  • na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi;
  • na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.

Zatem  na rondzie, czyli skrzyżowaniu o ruchu okrężnym można wyprzedzać z prawej strony, o ile na obwiedni są wyznaczone pasy ruchu.

Bezpieczne wyprzedzanie - jak je przeprowadzić?

- Przed rozpoczęciem wyprzedzania zredukujmy bieg, włączmy kierunkowskaz, jeszcze raz upewnijmy się, czy możemy wyprzedzać  i dopiero wtedy rozpoczynajmy manewr.
- Manewr wyprzedzania powinien trwać jak najkrócej.
- Bądźmy zdecydowani. Jeśli już zaczęliśmy wyprzedzać, to dokończmy ten manewr. Chyba, że zaistniały nowe okoliczności, uniemożliwiające jego wykonanie - np. na drodze z przeciwka pojawił się inny pojazd, pieszy czy rowerzysta.
- Całą naszą uwagę skupiamy na obserwowaniu tego co dzieje się przed nami.
- Pamiętajmy, aby wyprzedzany pojazd objechać w odległości uniemożliwiającej zahaczenie o niego.
- Jeśli wyprzedziliśmy już wolniejszego od nas, pamiętajmy aby na swój pas ruchu nie zjeżdżać zbyt wcześnie, inaczej zajedziemy drogę kierowcy, którego właśnie wyprzedziliśmy.
- Zjechanie z powrotem na nasz pas, sygnalizujemy prawym kierunkowskazem.


Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kierowca (gość)

    I jeszcze zakaz wyprzedzania na przejściu dla pieszych - ale to jest chyba oczywiste

  • eee (gość)

    Wyprzedzając z prawej też trzeba włączać kierunkowskaz?

  • nie (gość)

    tylko przed/przy zmianie pasa trzeba włączyć kierunkowskaz.

  • no (gość)

    Artykuł miesza. Kodeks mówi wyraźnie : "10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7: na jezdni jednokierunkowej; na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku. " http://kodeks-drogowy.org/ruch-drogowy/ruch-pojazdow/wyprzedzanie Na autostradach o 2 pasach nie wolno wyprzedzać z prawej strony ! Szkoda, że taki artykuł może przyczynić się do wypadków i kolizji.

  • do pana no (gość)

    Do pana podpisanego "no" : cytuje Pan przepisy mówiące o jezdni DWUKIERUNKOWEJ. Autostrada składa się z dwóch jezdni JEDNOkierunkwych. Czyli zastosowanie mają przepisy odnoszące się do takich jezdni.

  • kierowca2 (gość)

    Tymczasem, wyprzedzanie z prawej jest zakazane w większości europejskich krajów, na przykład w Austrii i Niemczech.

  • Komentarz usunięty.
  • ZIBI (gość)

    JESZCZE JEST PROBLEM ,,MISTRZÓW ŚRODKOWEGO PASA,, TYCH WYPRZEDZAĆ PRAWĄ STRONĄ TO RYZYKO NAD RYZYKAMI

  • Tomasz (gość)

    Dla mnie wyprzedzanie z prawej strony jest bardzo niebezpieczne powinno być surowo zakazane jak np w De!

  • Rodak z USA (gość)

    U mnie mozna wyprzedzac z ktorej sie chce strony. Ale to Ameryka wolny kraj.

  • Biszkopt (gość)

    Codziennie jeżdżę autostradą do pracy, ma dwa lub trzy pasy ruchu. Tam gdzie sa dwa to ujdzie - wolniejsi kierowcy zjeżdżają na prawy i ja tez jadę głównie prawym. jest względny porządek, ale ogólnie ruch jest wolniejszy (ciaśniej, wyprzedzanie, etc.) Ale jak już są trzy pasy to nie ma szans, skrajny prawy pusty, środkowym jadą ci kierowcy, którzy nie jadą najszybciej a ja chcę jechać nie 140 a 110-120 (czyli szybciej niż ci na środkowym a wolniej niż ci na lewym. Wtedy zostaje wyprzedzanie prawym - ale, jak już tutaj napisano, trzeba bardzo uważać na mistrzów środkowego pasa. Co chcę powiedzieć, to że trzeba by edukować i karać za to że nie jedzie się prawym tylko środkowym "bo tak jest bezpieczniej". I tak, wiem, jest przepis na to, ale kto kiedy dostał za to mandat?

  • joka (gość)

    Dzięki za przytoczenie tych przepisów. Ps. kojarzycie w Polsce jakąś drogę jednojezdniową poza terenem zabudowanym z trzema pasami ruchu w jednym kierunku? Chyba nie ma ich zbyt wiele, o ile w ogóle :)

  • Veritas (gość)

    "Do pana podpisanego "no" : cytuje Pan przepisy mówiące o jezdni DWUKIERUNKOWEJ. Autostrada składa się z dwóch jezdni JEDNOkierunkwych. Czyli zastosowanie mają przepisy odnoszące się do takich jezdni." Nie panie tępy znawca. Droga jednokierunkowa jest oznakowana znakiem informacyjnym D-3. Korzystając z tej drogi: a) przy skręcie w lewo dojeżdżasz do lewej krawędzi, czego nie potraficie b) przy skręcie w prawo dojeżdżasz do prawej krawędzi c) ewentualnie jeśli pasy ruchu są wyznaczone, możesz wyprzedzać z prawej strony, a przy skrętach korzystasz z odpowiednich pasów, jeśli pasy ruchu nie są wyznaczone, nie możesz wyprzedzać z prawej, ale dalej obowiązuje cię ruch prawostronny i używanie kierunkowskazów przy zmianie pasa czy wyprzedzaniu d) możesz na takiej drodze cofać Natomiast dwupasmowa droga ekspresowa czy autostrada, to droga dwujezdniowa, przedzielona, z dwoma pasami ruchu poza terenem zabudowanym oznaczona znakiem nakazu C-5 - nakaz jazdy prosto.

  • Veritas (gość)

    CDN. Sam znak już narzuca obowiązek jazdy prosto i zabrania zawracania i cofania. Znak C-5 nie oznacza drogi jednokierunkowej. A 2 pasy na takiej drodze eliminują możliwość wyprzedzania z prawej strony. Także tak samo jak autor tego tekstu, skończ rozpowszechniać te szkodliwe brednie i zamiast pierdolić takie farmazony, lepiej przeczytaj choćby kodeks kilka razy. Akurat w tym przypadku kodeks jest jasny i nie ma problemu z interpretacją. Autostrada to nie droga jednokierunkowa. A droga dwukierunkowo z rozdzielonymi jezdniami dla danego kierunku jazdy, z nakazem jazdy prosto i różni się diametralnie w zasadach poruszania, względem drogi jednokierunkowej, co opisałem powyżej.

  • Ja (gość)

    Do Veritas: i po co to chamstwo? Przecież to samo można napisać uprzejmie ....

  • xx (gość)

    Do Veritas: Po pierwsze on wspomniał o jezdni jednokierunkowej a nie drodze jednokierunkowej po drugie Autostrada z dwoma pasami ruchu w jedną stronę oddzielona pasem zieleni i barierą energochłonną wpisuje się w definicję JEZDNI (nie drogi) jednokierunkowej i wielopasmowej co sam napisałeś a więc wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone. Polecam kodeks RUCH DROGOWY Rozdział 5 - Ruch pojazdów Oddział 6 - Wyprzedzanie Art. 24. 10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7: na jezdni jednokierunkowej; na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.

  • krum (gość)

    Oj Veritas, Veritas. Najgroźniejsze jest zawsze zadufanie i mniemanie o własnej nieomylności! Polecam troszkę samokrytycyzmu i pokory wobec możliwości istnienia ludzi mądrzejszych od ciebie!!!

  • krum (gość)

    Do xx. Ogólnie przychylam się do twojej opinii, z jednym zastrzeżeniem dotyczącym nazewnictwa. Na jezdni występują pasy nie pasma - dlatego jezdnia jest wielopasowa nie wielopasmowa!!! Pozdrawiam

  • Ryszard (gość)

    Kiedyś dozwolone było wyprzedzanie pojazdu z prawej który sygnalizuje zamiar skrętu w lewo,czy to nadal obowiązuje?Pozdrawiam.

  • Grześ (gość)

    Jeżdżę nowym odcinkiem s7 i nawet gdy droga prawie pusta, zawsze się trafi ktoś kto będzie środkowym pasem jechał. Ostatnio na drodze byłem tyko ja i fabia na prawym pasie, gdy już byłem zaraz za nią na środkowym pasie to nagle zaczęła zmieniać pas, zmuszając mnie do ostrego hamowania. Policja powinna karać tych debilów co jeżdżą środkowym pasem bez uzasadnienia!!

  • Rafał (gość)

    Do punktów na końcu artykułu: "(...) jeszcze raz upewnijmy się czy możemy wyprzedzać (...)" - tu dodałbym, że należy koniecznie upewnić się, że pojazd jadący za nami nie rozpoczął już manewryu wyprzedzania naszego pojazdu. Idąc dalej, zmieniłbym punkt "Całą naszą uwagę skupiamy na obserwowaniu tego, co dzieje się przed nami". Obserwacja tego, co dzieje się za nami jest również bardzo ważna, zwłaszcza bezpośrednio przed i na początku naszego manewru wyprzedzania. Mnóstwo kolizji i poważnych wypadków spowodowanych jest brakiem upewnienia się czy już nie jesteśmy wyprzedzani.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości