Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyrafinowany komfort jazdy

Janusz Stainbarth
Fot. Janusz Steinbarth: Kierownica ma nieruchomy środek – kręci się tylko obręcz
Fot. Janusz Steinbarth: Kierownica ma nieruchomy środek – kręci się tylko obręcz
Citroen C5 to bodajże najlepszy model francuskiej marki od czasów słynnego DS-a.
Citroen C5  to bodajże najlepszy model francuskiej marki od czasów słynnego DS-a.
Fot. Janusz Steinbarth: 2-litrowy diesel o mocy 143 KM zużywa w trasie ok. 5 l oleju napędowego na 100 km
Fot. Janusz Steinbarth: 2-litrowy diesel o mocy 143 KM zużywa w trasie ok. 5 l oleju napędowego na 100 km

Niewątpliwie najbardziej charakterystyczną cechą tego samochodu jest wyrafinowany komfort jazdy, który zapewnia hydropneumatyczne zawieszenie. Można powiedzieć, iż auto nie jedzie, ale wręcz płynie po drodze i nieważne czy jest to gładki asfalt, czy pełna dziur szutrówka. 

Całość zawieszenia uzbrojono w czujniki, które na bieżąco śledzą jego pracę i przesyłają do komputera korygujące nastawy. Mieliśmy okazję zapoznać się z obiema wersjami Citroena C5: z klasycznym i hydropneumatycznym zawieszeniem - różnica jest ogromna. Kto może sobie pozwolić na dopłatę do tego drugiego,

Fot. Janusz Steinbarth: Hydropneumatyczne zawieszenie świetnie tłumi nierówności naszych dróg
Fot. Janusz Steinbarth: Hydropneumatyczne zawieszenie świetnie tłumi nierówności naszych dróg

powinien to uczynić. Tylko wówczas o swoim samochodzie będzie mógł powiedzieć, że ma najwygodniejszą dostępną dziś na rynku limuzynę segmentu D. 

Opisywany sedan ma 4,78 m długości i 1,86 m szerokości, dlatego mieści się w klasie średniej. Rozstaw osi wynoszący 2,82 m pozwolił na wygospodarowanie obszernego wnętrza. Nie ma większego znaczenia, czy siedzimy z przodu czy z tyłu, ilość miejsca jest ponadprzeciętna. Różnica polega jedynie na tzw. trzymaniu bocznym, które zapewniają wyprofilowane fotele przednie, a w mniejszym stopniu kanapa tylna. Ciekawostką jest dzielone w połowie i regulowane oparcie fotela, dzięki czemu można idealnie dopasować do niego plecy.

Fot. Janusz Steinbarth: Kierownica ma nieruchomy środek – kręci się tylko obręcz
Fot. Janusz Steinbarth: Kierownica ma nieruchomy środek – kręci się tylko obręcz

Mimo, iż pod maską naszego samochodu pracował dwulitrowy diesel, w kabinie nie było go prawie słychać. O jej dokładne wyciszenie zadbali konstruktorzy. Smukłe nadwozie, pozbawione ostrych krawędzi i wystających elementów np. wycieraczek ogranicza szumy powietrza opływającego auto. Drzwi zaopatrzono w potrójne uszczelki,  starannie uszczelniono też karoserię. Przednia szyba jest wielowarstwowa i dźwiękoszczelna, podobnie szyby boczne.

Wzorem kompaktowego C4, także limuzynę C5 wyposażono w kierownicę z nieruchomym środkowym panelem, na którym znajdują się przełączniki do sterowania radiem, systemami wspomagania jazdy i komputerem pokładowym. Posługiwanie się nimi nie wymaga odrywania rąk od kierownicy, gdy oczywiście jedziemy na wprost.

Fot. Janusz Steinbarth: Bagażnik sedana ma 470 l
Fot. Janusz Steinbarth: Bagażnik sedana ma 470 l

Wklęsła tylna szyba (podobne rozwiązanie ma prestiżowy Citroen C6) pozwoliła na wygospodarowanie dużego otworu bagażnika ułatwiającego załadunek. Jego  pojemność wynosi 470 litrów.

Testowana przez nas wersja nosiła oznaczenie 2.0 HDI FAP Confort co oznacza turbodiesla commonrail z intercoolerem o pojemności 2,0 l i mocy 143 KM, wyposażonego w filtr cząsteczek stałych. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm osiągany przy 2000 obr./min to okazja do płynnego wyprzedzania bez konieczności redukcji biegu (na autostradzie wrzucamy "szóstkę" i jedziemy tak, jakbyśmy mieli automat).  Gdy mocno wdepniemy pedał gazu,  silnik przekaże dodatkowe 20 Nm (funkcja overboost). Podczas wyprzedzania wystarczy delikatnie musnąć gaz, aby ponad 1600-kilogramowy pojazd ruszył dynamicznie bez większego wysiłku, niezależnie, czy mamy na liczniku 110 czy 150 km/h.   

Jadąc spokojnie i zgodnie z przepisami spalanie na trasie spada poniżej 5 l/100 km, czyli przy 71-litrowym zbiorniku można pokonać bez tankowania trasę 1400-1500 km.

Citroen C5 Confort  jest standardowo wyposażony w liczne układy wspomagające jazdę m.in.  w ABS oraz  ESP. Przy podjazdach pomaga układ Hill Asisst, zapobiegający zsuwaniu się samochodu. Jest też  automatyczny hamulec postojowy.  Standardem są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, przednie i boczne oraz kurtyny a także poduszka chroniąca kolana kierowcy.

C5 2.0 HDI FAP Confort kosztuje 110 600 zł. To tzw. cena cennikowa, w praktyce klient może otrzymać upust, który w salonach tej marki stał się tradycją. Przykładowo, w czerwcu  rabat na Citroena C5 wynosił 9 000 zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty