Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37145 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Wyrafinowany komfort jazdy

Data publikacji: Autor: Janusz Stainbarth

Fot. Janusz Steinbarth: 2-litrowy diesel o mocy 143 KM zużywa w trasie ok. 5 l oleju napędowego na 100 km Citroen C5 to bodajże najlepszy model francuskiej marki od czasów słynnego DS-a.

Citroen C5  to bodajże najlepszy model francuskiej marki od czasów słynnego DS-a.Fot. Janusz Steinbarth: 2-litrowy diesel o mocy 143 KM zużywa w trasie ok. 5 l oleju napędowego na 100 km

Niewątpliwie najbardziej charakterystyczną cechą tego samochodu jest wyrafinowany komfort jazdy, który zapewnia hydropneumatyczne zawieszenie. Można powiedzieć, iż auto nie jedzie, ale wręcz płynie po drodze i nieważne czy jest to gładki asfalt, czy pełna dziur szutrówka. 

Całość zawieszenia uzbrojono w czujniki, które na bieżąco śledzą jego pracę i przesyłają do komputera korygujące nastawy. Mieliśmy okazję zapoznać się z obiema wersjami Citroena C5: z klasycznym i hydropneumatycznym zawieszeniem - różnica jest ogromna. Kto może sobie pozwolić na dopłatę do tego drugiego, Fot. Janusz Steinbarth: Hydropneumatyczne zawieszenie świetnie tłumi nierówności naszych dróg powinien to uczynić. Tylko wówczas o swoim samochodzie będzie mógł powiedzieć, że ma najwygodniejszą dostępną dziś na rynku limuzynę segmentu D. 

Opisywany sedan ma 4,78 m długości i 1,86 m szerokości, dlatego mieści się w klasie średniej. Rozstaw osi wynoszący 2,82 m pozwolił na wygospodarowanie obszernego wnętrza. Nie ma większego znaczenia, czy siedzimy z przodu czy z tyłu, ilość miejsca jest ponadprzeciętna. Różnica polega jedynie na tzw. trzymaniu bocznym, które zapewniają wyprofilowane fotele przednie, a w mniejszym stopniu kanapa tylna. Ciekawostką jest dzielone w połowie i regulowane oparcie fotela, dzięki czemu można idealnie dopasować do niego plecy. Fot. Janusz Steinbarth: Kierownica ma nieruchomy środek – kręci się tylko obręcz

Mimo, iż pod maską naszego samochodu pracował dwulitrowy diesel, w kabinie nie było go prawie słychać. O jej dokładne wyciszenie zadbali konstruktorzy. Smukłe nadwozie, pozbawione ostrych krawędzi i wystających elementów np. wycieraczek ogranicza szumy powietrza opływającego auto. Drzwi zaopatrzono w potrójne uszczelki,  starannie uszczelniono też karoserię. Przednia szyba jest wielowarstwowa i dźwiękoszczelna, podobnie szyby boczne.

Wzorem kompaktowego C4, także limuzynę C5 wyposażono w kierownicę z nieruchomym środkowym panelem, na którym znajdują się przełączniki do sterowania radiem, systemami wspomagania jazdy i komputerem pokładowym. Posługiwanie się nimi nie wymaga odrywania rąk od kierownicy, gdy oczywiście jedziemy na wprost.

Fot. Janusz Steinbarth: Bagażnik sedana ma 470 l Wklęsła tylna szyba (podobne rozwiązanie ma prestiżowy Citroen C6) pozwoliła na wygospodarowanie dużego otworu bagażnika ułatwiającego załadunek. Jego  pojemność wynosi 470 litrów.

Testowana przez nas wersja nosiła oznaczenie 2.0 HDI FAP Confort co oznacza turbodiesla commonrail z intercoolerem o pojemności 2,0 l i mocy 143 KM, wyposażonego w filtr cząsteczek stałych. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm osiągany przy 2000 obr./min to okazja do płynnego wyprzedzania bez konieczności redukcji biegu (na autostradzie wrzucamy „szóstkę” i jedziemy tak, jakbyśmy mieli automat).  Gdy mocno wdepniemy pedał gazu,  silnik przekaże dodatkowe 20 Nm (funkcja overboost). Podczas wyprzedzania wystarczy delikatnie musnąć gaz, aby ponad 1600-kilogramowy pojazd ruszył dynamicznie bez większego wysiłku, niezależnie, czy mamy na liczniku 110 czy 150 km/h.   

Jadąc spokojnie i zgodnie z przepisami spalanie na trasie spada poniżej 5 l/100 km, czyli przy 71-litrowym zbiorniku można pokonać bez tankowania trasę 1400-1500 km.

Citroen C5 Confort  jest standardowo wyposażony w liczne układy wspomagające jazdę m.in.  w ABS oraz  ESP. Przy podjazdach pomaga układ Hill Asisst, zapobiegający zsuwaniu się samochodu. Jest też  automatyczny hamulec postojowy.  Standardem są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, przednie i boczne oraz kurtyny a także poduszka chroniąca kolana kierowcy.

C5 2.0 HDI FAP Confort kosztuje 110 600 zł. To tzw. cena cennikowa, w praktyce klient może otrzymać upust, który w salonach tej marki stał się tradycją. Przykładowo, w czerwcu  rabat na Citroena C5 wynosił 9 000 zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Bart3kk

    Mi to auto zawsze się będzie kojarzyć z workiem kartofli,które mechanik w salonie Citroena kazał wsadzić do bagażnika kierowcy,który miał problemy z zawieszeniem tego auta,co było pokazywane na TVN Turbo :)

  • Komentarz usunięty.
  • poul

    zapomnieliście dodać "tekst sponsorowany"

  • ristof738

    aby citroen dobrze jezdzil przez wiele lat musi byc odpowiednio serwisowany ,albo ktos sie na nim zna irobi to samemu albo serwisuje w citroenie.Niestety w Polsce serwisy citroena sa lecz niema ludzi co sie na tych sprzetach znaja.

  • Piotr EM

    Drogo. Firma Daewoo za model "Tosca" z turbodieslem 2,0 150 KM wyznacza cenę ok.20-30% niższą niż C5. A jest co podziwiać i to za rozsądne pieniądze.

  • Bart3kk

    bo za "creativ technology" trzeba zapłacić :d:D:D

  • Łysy (gość)

    Daewoo? Czy Cię już do reszty rozum opuścił? Takiego komfortu i ciszy nie dostaniesz poniżej A6 czy E klasy!!!! C5 stoi ponad Passatem, Mondeo czy Accordem a Ty z taczkami go porównujesz?

  • Komentarz usunięty.
  • Radzian (gość)

    Drodzy forumowicze. Domyslam się, że większość wypowiedzi pochodzi z ust tych, którzy nie siedzieli w C5. Od 1975 roku miałem kilkanascie samochodów, wszystkie z klasy średniej. Citroenem C5 2.0 HDI z FAP przejechałem 67 000 km od sierpnia 2009 roku.Żaden z nich Nissan. Peugot, Renault Vel Satis czy Passat (droga i kosztowna w swrwisowaniu taczka), nie dały tyle przyjemnosci i komfortu co Citroen C5. Sceptyków zasmucę jeszcze tym, że nie miałem żadnej awarii poza wymianą klocków przednich oraz przypisanymi okresowymi przeglądami. Szesciobiegowy automat spisuje się doskonale. Sceptykom i polonofobom polecam produkty niemieckie, w końcu mamy im za co dziękować. W 1945 roku zostało nas raptem 26 milionów.Passssat górą!

  • tomasz (gość)

    Radzian gratulacje za odwagę!!! Mogę się tylko przyłączyć do pozytywnych opinii, przejechałem wieloma markami ponad milion kilometrów i to auto naprawdę potrafi pozytywnie zaskoczyć.

  • (gość)

    znam Citoeny i jeżdzę nimi wiele lat ,w różnych wersjach.I myślę że ci co sie wypowiadają o Citroenie to wiedzą tylko o tym ,,co mi mówił kolega" , zapewne jeżdzący foldkiem ,albo bemką.A tym bardziej o C5.Popieram Radziana bo ma 1000% racjii.Zresztą szkoda słów trzeba spróbować.

  • andrzej(gość) (gość)

    Psioczą na c5 a każdy by chciał ją mieć najwięcej psioczą ci którzy nie jeżdą citroenem, ja też mówiłem żadnego citroena a teraz mam już drugą c5 i niechcę innego.

  • dziabas (gość)

    JA mam renowke w benzynce i nic mnie nie obchodzi procz lania benzyny. W ciagu 6 mies zrobilem 20 tys kil i nic kompletnie cicho i komfortowo a jak widze wieswagony i polaczkow sprowadzajacych trupy zza zachodiej granicy to az sie nie dziwie ze pozniej placza ze serwis drogi . Niemiec nie jest glupi i dobrego auta nie sprzeda chyba ze juz dwumas do wymiany itp

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Citroen C5 zdjęcia

Citroen C5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Citroen C5 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C5 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł