Wysokie ceny LPG odstraszają kierowców?

M.Wroński, S. Cichy
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
W ostatnich miesiącach koszty eksploatacji samochodów w Polsce znacząco wzrosły. Powodem jest oczywiście cena benzyny i oleju napędowego, które w niektórych miastach przekroczyły już poziom 5,5 zł/l. Co ciekawe, liczba chętnych do wyposażenia auta w instalację LPG nie wzrosła.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jakub Stańczak, prowadzący serwis w Tychach, przyznaje, że sporo ludzi pyta o koszt montażu instalacji LPG, ale liczba rozmów nie przekłada się na ilość zleceń. - Zwykle było tak, że kiedy rosły ceny paliwa, to przybywało nam klientów, ale tym razem podrożał także gaz i pewnie dlatego teraz kierowcy się zastanawiają, co robić - komentuje Stańczak.

**CZYTAJ TAKŻE

Czy jazda na LPG będzie koniecznością?UE zwiększy akcyzę na LPG?

**

Tłoku nie ma również w sosnowieckim Auto Gazie, gdzie na kierowców czeka Zdzisław Szuśtik. On jednak nie jest zaskoczony takim rozwojem sytuacji. - Jesienią i zimą nigdy nie było specjalnego ruchu w interesie. W tym okresie jest spore wzięcie na LPG do ogrzewania domów i m.in. dlatego jego cena rośnie - tłumaczy nasz rozmówca. Podkreśla jednocześnie, że tym razem kierowcy mają wyjątkowo mocny argument na rzecz tego, aby nie zmieniać instalacji w swoim samochodzie.

- Gaz podrożał ostatnio o 40 groszy na litrze! Tak wysokiej ceny nie miał jeszcze nigdy - mówi Szuśtik. Kierowcy więc skrupulatnie liczą złotówki, gdyż poza ceną samego gazu muszą jeszcze wziąć pod uwagę koszty samej instalacji oraz jej montażu.

Korzystając z dostępnych w internecie kalkulatorów cen wynika, że jeżdżąc średnio 20 tys. km rocznie, dopiero po dwóch latach koszt nawet najbardziej zaawansowanej instalacji do silnika czterocylindrowego się zwraca.

Według raportu przygotowanego przez e-petrol.pl i firmę Mamiński i Wspólnicy, do końca roku liczba aut na gaz jeżdżących po polskich drogach wzrośnie o 200 tysięcy - do 2,5 miliona. To oznacza, że nie licząc Turcji, będziemy mieli najwięcej w Europie "zagazowanych" aut.

Przeciwnicy przeróbek podnoszą od wielu lat te same argumenty, że stosowanie LPG jest szkodliwe dla silnika. Tymczasem testy wykazały, że gaz nie spłukuje oleju z gładzi cylindrów oraz nie rozcieńcza go, poprawia warunki smarne, a w konsekwencji przedłuża jego żywotność. W nowoczesnych systemach wtrysku gazu nie spada również moc silnika i dynamika jazdy. Choćby dlatego, że LPG ma liczbę oktanową większą niż benzyna, bo około 104.

Gwoździem do trumny mitów na temat szkodliwości gazu jest fakt, że wiele marek fabrycznie w nowych samochodach montuje instalacje LPG. Ostatnio z takimi ofertami na polski rynek wyszły Fiat i Skoda.

Cenę instalacji gazowej i koszt jej montażu firma instalująca ustala po określeniu typu silnika, do którego dopasowuje rodzaj instalacji, a także po określeniu preferencji klienta.

Na cenę ma też wpływ wielkość i typ zbiornika na autogaz. Poniższy cennik należy traktować orientacyjnie, różnice w cenie konkretnej instalacji mogą w skrajnych wypadkach wynosić nawet kilkaset złotych.

Najtańsza jest instalacja do samochodów z gaźnikiem - 1300-1400 zł.
Instalacja do silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa to wydatek 1600-1700 zł.
Koszt instalacji do silnika z wtryskiem wielopunktowym - 1800-2000 zł.
Instalacja z sekwencyjnym wtryskiem gazu 4 cyl. to już wydatek rzędu 2500 zł.
Sekwencyjny wtrysk gazu 6 cyl. od 3100 zł.
Sekwencyjny wtrysk gazu 8 cyl. co najmniej 4200 zł.
Ceny instalacji przeznaczonych dla samochodów z kolektorem plastikowym - od 2800 zł.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty