Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyważenie kół. Ważne, a często pomijane!

Maciej Fabijański
Niewyważenie usuwa się za pomocą ciężarków zakładanych na obręcz koła. Fot. Maciej Fabijański
Niewyważenie usuwa się za pomocą ciężarków zakładanych na obręcz koła. Fot. Maciej Fabijański
Niewyważenie kół samochodowych oprócz tego, że powoduje zużycie opon, łożysk, zawieszenia i układu kierowniczego, ujemnie wpływa również na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego trzeba je często sprawdzać i korygować.

Rozróżnia się dwa rodzaje niewyważenia: statyczne i boczne zwane także dynamicznym. Niewyważenie statyczne polega na nierównomiernym rozłożeniu mas względem osi koła. W rezultacie środek ciężkości nie leży na osi obrotu. Powoduje to powstawanie podczas jazdy drgań, które sprawiają, że koło podskakuje. Cierpi na tym łożyskowanie koła, opona i zawieszenie.

Z kolei niewyważeniem bocznym lub dynamicznym określa się nierównomierne rozłożenie mas względem płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu. Kiedy koło się kręci, występujące siły z powodu tego rodzaju niewyważenia próbują je odchylić od płaszczyzny jego symetrii. Niewyważenie dynamiczne w przypadku kół kierowanych  powoduje  drgania kierownicy i pogarsza właściwości jezdne.

Niewyważenie statyczne i dynamiczne usuwa się za pomocą ciężarków zakładanych na obręcz koła. Najczęściej stosowanym zabiegiem jest wyważenie stacjonarne wymagające zdemontowania koła. Nowoczesne wyważarki wskazują miejsce zamontowania ciężarka na podstawie pomiaru sił wywołanych przez niewyważenie.

Wyważanie w pojeździe zwane też doważaniem odbywa się bez demontażu i ponownego montażu koła. Ten proces w odróżnieniu od wyważania stacjonarnego uwzględnia wpływ wszystkich obracających się razem z kołem elementów. Miejsce niewyważenia wskazywane jest za pomocą lampy stroboskopowej lub promieniowania podczerwonego. Wyważanie w pojeździe wymaga jednak sporego doświadczenia oraz stosownych umiejętności i dlatego rzadko się je wykorzystuje w praktyce. Poza tym wyważanie na maszynach stacjonarnych zapewnia wystarczającą dokładność.

Fachowcy zalecają sprawdzać wyważanie kół co mniej więcej 10 tys. kilometrów, a jeśli pojazd  jeździ często po drogach o kiepskiej nawierzchni, to nawet co połowę tego przebiegu. Wyważenie warto sprawdzić przy każdorazowej sezonowej zmianie kół.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty