XC40, czyli Volvo, jakiego jeszcze nie było

Ryszard M. Perczak
Volvo XC40 - testTej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych i większych braci XC60 i XC90. fot. Ryszard M. Perczak
Volvo XC40 - testTej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych i większych braci XC60 i XC90. fot. Ryszard M. Perczak
Tej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych i większych braci XC60 i XC90.

Nie jest jednak wyłącznie pomniejszoną odmianą tych dwóch Volvo. Ma swój indywidualny styl, która bez problemu pozwoli go odróżnić od rodzeństwa. Nowy „maluch” marki Volvo powstał na zupełnie nowej platformie CMA. Nawiasem mówiąc wszystkie przyszłe samochody serii 40 będą stworzone w oparciu o tę płytę, zarówno te z silnikami spalinowymi, jak i elektrycznymi.

Volvo XC40 - testTej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych
Volvo XC40 - test

Tej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych i większych braci XC60 i XC90.

fot. Ryszard M. Perczak

Zanim styliści i inżynierowie przystąpili do pracy nad tym samochodem przeanalizowali wyniki ankiet, które przeprowadzono z potencjalnymi użytkownikami takich samochodów. I to właśnie ten materiał przyczynił się do tego, że XC40 ma taki a nie inny wygląd, wyposażenie oraz bardzo funkcjonalne i praktyczne wnętrze. Jednocześnie od razu widać, że to auto marki Volvo. Także jeśli chodzi o jakość wykończenia oraz wyposażenie np. w systemy bezpieczeństwa to również zawartość genów DNA szwedzkiej marki.

Jego rynkowymi konkurentami są m.in. Audi Q3, BMW X1 oraz Jaguar E-Pace. Auto ma 4,40 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,68 m. Bagażnik w tym samochodzie ma 460 litrów pojemności. Poza dużą pojemnością interesujący jest sposób aranżacji jego wnętrza pozwalający przewozić w nim nie tylko duże gabarytowo pakunki, ale również drobiazgi. System półek oraz wklęsłości zapobiegają ich swobodnemu przemieszczeniu się w czasie jazdy.

Volvo XC40 - testTej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych
Volvo XC40 - test

Tej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych i większych braci XC60 i XC90.

fot. Ryszard M. Perczak

Volvo XC40 w początkowym okresie będzie oferowane tylko w dwóch wersjach silnikowych. Jednostka benzynowa T5 ma 2,0 l pojemności i moc 247 KM, zaś wysokoprężna D4 2,0 l i moc 190 KM. Już wiosną dołączą do nich D3 (2.0/150 KM) oraz T3 (1.5/150 KM) i T4 (2.0/190 KM). XC40 jest pierwszym modelem marki Volvo, który dostępny będzie z nowym trzycylindrowym silnikiem benzynowym T3.

Przeniesienie napędu, w zależności od wersji, może się odbywać tylko na koła przednie bądź obu osi (Haldex piątej generacji z system Instant Traction z silnikami D4 oraz T5) poprzez sześciobiegową przekładnię manualną, bądź automatyczną 8-stopniową. Do tego modelu są do wyboru obręcze o rozmiarze od 17 do 21 cali.

Volvo XC40 - testTej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych
Volvo XC40 - test

Tej wielkości SUV-a marka Volvo jeszcze nie miała. Właśnie teraz kompaktowy XC40 dołącza w polskich salonach sprzedaży do swoich starszych i większych braci XC60 i XC90.

fot. Ryszard M. Perczak

Utrzymana w skandynawskim stylu deska zawiera dwa prostokątne ekrany. Ten przed kierowcą wyświetla dwa wirtualne zegary prędkościomierza oraz obrotomierza. Na nim także znajdziemy niektóre dane przekazywane prowadzącemu z komputera pokładowego. Drugi umieszczony nad konsolą centralną jest centrum obsługi dotykowej np. klimatyzacji, nawigacji, itd.

XC40 jest samochodem „szytym na miarę” i dlatego stanowi nowe podejście np. do kwestii przechowywania w jego kabinie przedmiotów. Chodzi o możliwość ich lokowania w drzwiach i pod siedzeniami. Są specjalne półki/gniazda na karty kredytowe, miejsce na telefon z funkcją ładowania indukcyjnego, mały składany haczyk w schowku na rękawiczki, który może posłużyć nam do umieszczenia niewielkich toreb na zakupy, wymienny pojemnik na odpady, miejsce na pudełko z chusteczkami higienicznymi itp.

W wyposażeniu XC40 jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa znajdziemy m.in. City Safety tj. układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 60 km/h), system unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach (rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie), system unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 70 km/h (system ten działa również w ciemności), Lane Keeping Aid (układ utrzymania pasa ruchu), system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu, układ ”odczytywania” znaków drogowych oraz układ stabilizacji przechyłu.

Co warto wiedzieć o Volvo XC40? Wyjaśnia Stanisław Dojs z Volvo Car Poland

 

Szeroka gama kolorów nadwozia oraz możliwość wybrania dachu w kolorze czarnym bądź białym, szeroki wachlarz kolorów i rodzajów tapicerki pozwalają bardzo precyzyjnie dopasować sobie to auto do własnych oczekiwań. Poza różnymi wersjach związanymi z napędem nowe XC40 jest oferowane również w czterech wersjach wyposażenia: XC40, Momentum, Inscription i R-Design. W podstawowej wersji (T3 FWD 1.5/150 KM skrzynia manualna, 6-biegowa) za Volvo XC40 trzeba zapłacić 127.200 złotych.

Wybrane dane techniczne Volvo XC40 T5 AWD

SilnikBenzynowy
Liczba cylindrów/zaworów4/4
Pojemność (cm3)1969
Moc maksymalna (KM, obr./min)247/5500
Max. moment obrotowy (Nm, obr./min)350/1800-4800
Prędkość max. (km/h)230
Przyspieszenie 0-100 (s)6,4
Zbiornik paliwa (l)54
Średnie zużycie paliwa (l/100km)7,1
Emisja CO2 (g/km)166
Pojemność bagażnika (l)460
Wymiary dł/szer/wys. (mm)4425/1850/1658
Rozstaw osi (mm)2702
Cena od (zł)185.400
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty