Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

XCeed. Czwarte oblicze Kia Ceed

Ryszard M. Perczak
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.Fot. Kia
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.Fot. Kia
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.

Najnowsza Kia reprezentuje segment oznaczony skrótem CUV od Crossover Utility Vehicle. Została tak zaprojektowana, aby jej kabina, schowki we wnętrzu i bagażnik były przestronne jak w SUV-ie, ale bryła samochodu miał bardziej kompaktowe rozmiary, plasując się między pięciodrzwiowym Ceedem a Kią Sportage

O tym samochodzie wspominano już w zeszłym roku w chwili premiery trzeciej generacji kompaktowego Ceeda. Uzasadniając pojawienie się także takiej jego odmiany zwracano uwagę na te wszystkie cechy, które ma ten samochód, uzupełnione o zwiększony prześwit oraz dodatkowe elementy wyposażenia. Okazuje się, że rynek potrzebuje kompaktowych samochodów, które poza przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem będą nieźle sobie radziły na gorszych drogach także z tego względu, że mają specjalne osłony podwozia, nadkoli oraz progów i niegroźne im chociażby podrywane z nawierzchni drogi drobne kamienie.

Kia XCeed. Ten jest czwarty

Na polskim rynku trzy znane już od kilku miesięcy odmiany nadwoziowe Ceeda trzeciej generacji, który w wersji hatchback debiutował w maju ubiegłego roku, jako kombi we wrześniu 2019 roku i jako shooting brake ProCeed w styczniu br., przyczyniły się do blisko 12-procentowego wzrostu sprzedaży marki Kia od stycznia do lipca tego roku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (z 15 397 egzemplarzy do 17.197 sztuk).

Kia XCeed. Wzorcowy kompakt

Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.

Fot. Kia

Nadwozie Kia XCeed typu fastback z mocno pochyloną tylną klapę ma 4,39 m długości, a to oznacza, że jest o 8,5 cm dłuższa niż nadwozie pięciodrzwiowego hatchbacka i o 9,0 cm krótsze niż Kia Sportage. Auto ma 1,49 m wysokości, co oznacza, że o 4,8 cm wyższy od Ceeda i o 15 cm niższy od SUV-a Sportage. O ile rozstaw osi – wynoszący 2,65 m – jest taki sam, jak w przypadku innych Ceedów, o tyle przedni i tylny zwis w XCeed zostały nieznacznie przedłużone w porównaniu do zwisów pięciodrzwiowego hatchbacka – o 2,5cm z przodu (do 90,5 cm) i o 6,0 cm z tyłu (do 84 cm). Prześwit w tym samochodzie wynosi 17,2 cm w wersji na kołach 16-calowych a przy 18-calowych ma on 18,4 cm, a to już jest o 4,4 cm więcej niż w pięciodrzwiowym Ceedzie.

Dłuższy w porównaniu z hatchbackiem zwis z tyłu pozwolił na zwiększenie bagażnika w XCeedzie i uzyskanie pojemności 426 litrów (VDA), tj. o 31 litrów więcej niż ma bagażnik Ceeda hatchbacka i tylko nieco mniejszą niż bagażnik w Sportage. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego Xceeda zwiększa się do do 1378 litrów.

Kia XCeed.Cztery silniki do wyboru

Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.

Fot. Kia

Do wyboru w najnowszej Kia, są trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (T-GDI). Trzycylindrowa jednostka napędowa T-GDI o pojemności 1,0 l rozwija moc 120 KM (172 Nm). Czterocylindrowy silnik T-GDI o pojemności 1,4 l generuje moc 140 KM (242 Nm). Dostępny jest również silnik T-GDI o pojemności 1,6 l o mocy 204 KM, znany z najmocniejszej wersji Ceeda i ProCeeda – GT. Z tym silnikiem i z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową XCeed przyspiesz od 0 do 100 km/h w 7,5 s, z 6-biegową skrzynią manualną w 7,6 s. Kia XCeed jest również oferowana z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 136 KM. W przyszłym roku dołączy jeszcze XCeed napędzana, hybrydą typu plug-in.

Kia XCeed. Z UVO Connect

Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.

Fot. Kia

XCeed jest jednym z pierwszych samochodów marki Kia dostępnych w Europie, w którym jest montowany innowacyjny system UVO Connect (w Polsce od 2020 roku). Wygodny dostęp i obsługę do jego licznych funkcji zapewnia opcjonalny panoramiczny ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala umieszczony na środku deski rozdzielczej. Można mieć do niego dostęp także przez smartfona. UVO Connect obejmuje nowy system Kia Live, który do działania oraz do pobierania aktualizacji i danych na żywo wykorzystuje własną kartę eSIM. System zapewnia dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na temat sytuacji na drodze, prognozie pogody, informacji dotyczących dostępności miejsc parkingowych i cen za parkowanie. Jego integralnym elementem jest aplikacja UVO kompatybilna ze smartfonami działającymi w systemach Android i iOS (Apple).

Kia XCeed. Nie pojedziesz sam

Kia do tego modelu proponuje liczne systemy asystujące i wspomagające bezpieczeństwo. Należą do nich aktywny tempomat, system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek, system autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, system wspomagania parkowania, systemem utrzymywania auta na pasie ruchu i asystent zmiany świateł. W XCeedzie dostępne są również czujnik zmęczenia kierowcy oraz asystent jazdy w korku. Ten ostatni system automatycznie kontroluje nie tylko przyspieszanie i hamowanie, ale również kieruje autem.
Nowa XCeed jest standardowo wyposażony w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management). Zapewnia on stabilne zachowanie samochodu zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując jego zachowanie za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control), gdy tylko zarejestruje utratę przyczepności jednego z kół.

Kia XCeed. Mniej niż 80 tys. zł

Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy
Posiadanie w gamie modeli auta typu crossover bądź SUV to obecnie wręcz obowiązek producenta samochodów. Ale nawet jeśli już jakiś tego typu pojazd mamy to można się przecież postarać o następny. Tak właśnie postąpiła Kia, która produkując miejskiego crossovera Stonic dołącza do niego nieco większy bo klasy kompakt, zupełnie nowy model XCeed.

Fot. Kia

Nowa Kia XCeed jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia. W podstawowej M (od 79.990 zł) ma m.in. światła do jazdy dziennej, mijania, drogowe oraz tylne wykonane w technologii LED, systemy – utrzymania pasa ruchu, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, automatycznej zmiany świateł z mijania na drogowe i odwrotnie, autonomicznego hamowania z trybami: miejskim, pozamiejskim i wykrywaniem przechodniów, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania, sprzęt audio z 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym z Bluetooth, relingi dachowe, 16 – calowe obręcze kół z lekkich stopów, skórzaną kierownicę, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i tylnych.

Kia XCeed. Ceedy lokomotywą sprzedaży

Plany Kia Motors Polska na 2019 rok zakładają sprzedaż 8000 sztuk Ceeda we wspomnianych wersjach nadwoziowych i 500 egzemplarzy nowego XCeeda. Wiele wskazuje na to, że w 2020 roku przybędzie ich na drogach nawet 5-krotnie więcej.
Konkurentami XCeeda są m.in: Ford Focus Active, Mazda CX-30, Mercedes GLA, Toyota C-HR i VW T-Roc.

Kia XCeed będzie produkowana w zakładzie w Żylinie na Słowacji. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów jeszcze we wrześniu.

 

Silniki

Benzynowe

1,0 l / 120 KM T-GDI

Rodzaj                                  trzycylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                       998 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka      71,0 x 84,0 mm

Stopień sprężania                   10,0:1

Maksymalna moc                      120 KM (88 kW) przy 6.000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy          172 Nm w przedziale od 1.500 do 4.000 obr./min.

Liczba zaworów                      12 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                        wtrysk bezpośredni

Norma emisji                            Euro 6d Temp EVAP ISC

1,4 l / 140 KM T-GDI

Rodzaj                                  czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                       1.353 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka      71,6 x 84,0 mm

Stopień sprężania                       10,0:1

Maksymalna moc                         140 KM (103 kW) przy 6.000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy             242 Nm w przedziale od 1.500 do 3.200 obr./min.

Liczba zaworów                         16 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                        wtrysk bezpośredni

Norma emisji                            Euro 6d Temp EVAP ISC

1,6 l / 204 KM T-GDI

Rodzaj                                  czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                       1.591 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka         77,0 x 85,44 mm

Stopień sprężania                       10,0:1

Maksymalna moc                         204 KM (150 kW) przy 5.500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy          265 Nm w przedziale od 1.500 do 4.500 obr./min.

Liczba zaworów                      16 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                        wtrysk bezpośredni

Norma emisji                            Euro 6d Temp EVAP ISC

Turbodiesel

1,6 l / 136 KM Smartstream CRDi

Rodzaj                                  czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                       1.598 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka      77,0 x 85,8 mm

Stopień sprężania                       15,9:1

Maksymalna moc                      136 KM (100 kW) przy 4.000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy          280 Nm w przedziale od 1.500 do 3.000 obr./min. (6M)

                                        320 Nm w przedziale od 2.000 do 2.250 obr./min. (7DCT)

Liczba zaworów                      16 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                        wtrysk bezpośredni typu Common-rail

Norma emisji                            Euro 6d Temp EVAP ISC

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty