Najnowsza Kia reprezentuje segment oznaczony skrótem CUV od Crossover Utility Vehicle. Została tak zaprojektowana, aby jej kabina, schowki we wnętrzu i bagażnik były przestronne jak w SUV-ie, ale bryła samochodu miał bardziej kompaktowe rozmiary, plasując się między pięciodrzwiowym Ceedem a Kią Sportage
O tym samochodzie wspominano już w zeszłym roku w chwili premiery trzeciej generacji kompaktowego Ceeda. Uzasadniając pojawienie się także takiej jego odmiany zwracano uwagę na te wszystkie cechy, które ma ten samochód, uzupełnione o zwiększony prześwit oraz dodatkowe elementy wyposażenia. Okazuje się, że rynek potrzebuje kompaktowych samochodów, które poza przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem będą nieźle sobie radziły na gorszych drogach także z tego względu, że mają specjalne osłony podwozia, nadkoli oraz progów i niegroźne im chociażby podrywane z nawierzchni drogi drobne kamienie.
Kia XCeed. Ten jest czwarty
Na polskim rynku trzy znane już od kilku miesięcy odmiany nadwoziowe Ceeda trzeciej generacji, który w wersji hatchback debiutował w maju ubiegłego roku, jako kombi we wrześniu 2019 roku i jako shooting brake ProCeed w styczniu br., przyczyniły się do blisko 12-procentowego wzrostu sprzedaży marki Kia od stycznia do lipca tego roku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (z 15 397 egzemplarzy do 17.197 sztuk).
Kia XCeed. Wzorcowy kompakt
Nadwozie Kia XCeed typu fastback z mocno pochyloną tylną klapę ma 4,39 m długości, a to oznacza, że jest o 8,5 cm dłuższa niż nadwozie pięciodrzwiowego hatchbacka i o 9,0 cm krótsze niż Kia Sportage. Auto ma 1,49 m wysokości, co oznacza, że o 4,8 cm wyższy od Ceeda i o 15 cm niższy od SUV-a Sportage. O ile rozstaw osi – wynoszący 2,65 m – jest taki sam, jak w przypadku innych Ceedów, o tyle przedni i tylny zwis w XCeed zostały nieznacznie przedłużone w porównaniu do zwisów pięciodrzwiowego hatchbacka – o 2,5cm z przodu (do 90,5 cm) i o 6,0 cm z tyłu (do 84 cm). Prześwit w tym samochodzie wynosi 17,2 cm w wersji na kołach 16-calowych a przy 18-calowych ma on 18,4 cm, a to już jest o 4,4 cm więcej niż w pięciodrzwiowym Ceedzie.
Dłuższy w porównaniu z hatchbackiem zwis z tyłu pozwolił na zwiększenie bagażnika w XCeedzie i uzyskanie pojemności 426 litrów (VDA), tj. o 31 litrów więcej niż ma bagażnik Ceeda hatchbacka i tylko nieco mniejszą niż bagażnik w Sportage. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego Xceeda zwiększa się do do 1378 litrów.
Kia XCeed.Cztery silniki do wyboru
Do wyboru w najnowszej Kia, są trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (T-GDI). Trzycylindrowa jednostka napędowa T-GDI o pojemności 1,0 l rozwija moc 120 KM (172 Nm). Czterocylindrowy silnik T-GDI o pojemności 1,4 l generuje moc 140 KM (242 Nm). Dostępny jest również silnik T-GDI o pojemności 1,6 l o mocy 204 KM, znany z najmocniejszej wersji Ceeda i ProCeeda – GT. Z tym silnikiem i z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową XCeed przyspiesz od 0 do 100 km/h w 7,5 s, z 6-biegową skrzynią manualną w 7,6 s. Kia XCeed jest również oferowana z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 136 KM. W przyszłym roku dołączy jeszcze XCeed napędzana, hybrydą typu plug-in.
Kia XCeed. Z UVO Connect
XCeed jest jednym z pierwszych samochodów marki Kia dostępnych w Europie, w którym jest montowany innowacyjny system UVO Connect (w Polsce od 2020 roku). Wygodny dostęp i obsługę do jego licznych funkcji zapewnia opcjonalny panoramiczny ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala umieszczony na środku deski rozdzielczej. Można mieć do niego dostęp także przez smartfona. UVO Connect obejmuje nowy system Kia Live, który do działania oraz do pobierania aktualizacji i danych na żywo wykorzystuje własną kartę eSIM. System zapewnia dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na temat sytuacji na drodze, prognozie pogody, informacji dotyczących dostępności miejsc parkingowych i cen za parkowanie. Jego integralnym elementem jest aplikacja UVO kompatybilna ze smartfonami działającymi w systemach Android i iOS (Apple).
Kia XCeed. Nie pojedziesz sam
Kia do tego modelu proponuje liczne systemy asystujące i wspomagające bezpieczeństwo. Należą do nich aktywny tempomat, system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek, system autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, system wspomagania parkowania, systemem utrzymywania auta na pasie ruchu i asystent zmiany świateł. W XCeedzie dostępne są również czujnik zmęczenia kierowcy oraz asystent jazdy w korku. Ten ostatni system automatycznie kontroluje nie tylko przyspieszanie i hamowanie, ale również kieruje autem.
Nowa XCeed jest standardowo wyposażony w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management). Zapewnia on stabilne zachowanie samochodu zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując jego zachowanie za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control), gdy tylko zarejestruje utratę przyczepności jednego z kół.
Kia XCeed. Mniej niż 80 tys. zł
Nowa Kia XCeed jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia. W podstawowej M (od 79.990 zł) ma m.in. światła do jazdy dziennej, mijania, drogowe oraz tylne wykonane w technologii LED, systemy – utrzymania pasa ruchu, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, automatycznej zmiany świateł z mijania na drogowe i odwrotnie, autonomicznego hamowania z trybami: miejskim, pozamiejskim i wykrywaniem przechodniów, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania, sprzęt audio z 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym z Bluetooth, relingi dachowe, 16 – calowe obręcze kół z lekkich stopów, skórzaną kierownicę, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i tylnych.
Kia XCeed. Ceedy lokomotywą sprzedaży
Plany Kia Motors Polska na 2019 rok zakładają sprzedaż 8000 sztuk Ceeda we wspomnianych wersjach nadwoziowych i 500 egzemplarzy nowego XCeeda. Wiele wskazuje na to, że w 2020 roku przybędzie ich na drogach nawet 5-krotnie więcej.
Konkurentami XCeeda są m.in: Ford Focus Active, Mazda CX-30, Mercedes GLA, Toyota C-HR i VW T-Roc.
Kia XCeed będzie produkowana w zakładzie w Żylinie na Słowacji. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów jeszcze we wrześniu.
Silniki
Benzynowe
1,0 l / 120 KM T-GDI
Rodzaj trzycylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 998 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 71,0 x 84,0 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Maksymalna moc 120 KM (88 kW) przy 6.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 172 Nm w przedziale od 1.500 do 4.000 obr./min.
Liczba zaworów 12 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
1,4 l / 140 KM T-GDI
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.353 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 71,6 x 84,0 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Maksymalna moc 140 KM (103 kW) przy 6.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 242 Nm w przedziale od 1.500 do 3.200 obr./min.
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
1,6 l / 204 KM T-GDI
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.591 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 77,0 x 85,44 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Maksymalna moc 204 KM (150 kW) przy 5.500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 265 Nm w przedziale od 1.500 do 4.500 obr./min.
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
Turbodiesel
1,6 l / 136 KM Smartstream CRDi
Rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1.598 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 77,0 x 85,8 mm
Stopień sprężania 15,9:1
Maksymalna moc 136 KM (100 kW) przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm w przedziale od 1.500 do 3.000 obr./min. (6M)
320 Nm w przedziale od 2.000 do 2.250 obr./min. (7DCT)
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni typu Common-rail
Norma emisji Euro 6d Temp EVAP ISC
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?