Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Yamaha TDM850

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

Idealny dla Europejczyka

Torakusa Yamaha swój pierwszy fortepian zbudował w 1889 r. Był to czas, gdy w Europie i USA zaczynano dopiero budować pojazdy z silnikami o wewnętrznym spalaniu, a z jednośladów dostępne były bicykle. O motocyklach nie słyszano.

Przeszło 60 lat później, w 1950 r., w założonej przez niego fabryce zapadła decyzja o rozpoczęciu produkcji zmotoryzowanych dwukołowców, bo po przegranej wojnie Japończycy woleli kupować tańsze środki transportu niż auta. Po 4 latach ukończono model YA1. Po dwóch latach wprowadzono model YD1 250 ccm z silnikiem dwucylindrowym i dwusuwowym. Objętość wzrosła następnie do 398 ccm (te maszyny produkowane są nadal) i rozpoczęto ich eksport do USA. Wytwarzano też specjalistyczne modele wyścigowe, które w latach 1961 - 1970 pięć razy zdobyły tytuł mistrza świata.

Obecnie Yamaha Motor Company produkuje wiele modeli nie tylko w Japonii, ale też w fabrykach na całym świecie. Przełomową była dla nich ostatnia dekada ubiegłego wieku. Rozpoczęła się premierą Yamahy TDM850, przeznaczonej głównie dla mieszkańców Europy, znakomicie sprawdzającej się jako motocykl turystyczny. Zastosowano w nim nowoczesny, dwucylindrowy, 10-zaworowy silnik, który zdał egzamin również w Yamaha Super Tenere podczas Rajdu Paryż - Dakar. Pojemność skokową podniesiono z 750 do 850 ccm dzięki zwiększeniu średnicy cylindra i skoku tłoka. Dało to przyrost mocy o 9 KM do 77 KM. Blok cylindrów pochylono pod kątem 45 st., co zmniejszyło gabaryty silnika. Na potrzeby TDM zaadaptowano usportowioną ramę typu Deltabox.

Pozycja kierującego Yamahą TDM850 jest klasyczna, a nie wymuszona. Dwie, nawet wysokie osoby mają dość miejsca do siedzenia i trzymania nóg. Wysoki prześwit dodaje komfortu jeździe. Dopuszcza się załadunek bagażu o wadze 205 kg, co poprawia jeszcze walory turystyczne motoru. Natomiast mały, bo 18-litrowy silnik jest pewnym utrudnieniem. TDM850 rozpędza się do 100 km/h w ciągu 4 sek. i może osiągnąć prędkość 202 km/h. Waży bez paliwa około 200 kg. Od czasu rozpoczęcia produkcji model ten przeszedł kilka modyfikacji. W 1996 r. otrzymał nowy silnik ze sportowego TRX850 o mocy zmniejszonej ze względu na normy hałasu z 83 do 80 KM. Zmodyfikowano też podwozie i zmieniono stylizację.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości