Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Yamaha XJ 900 w Policji

Data publikacji: Autor: Tomasz Borek

 Yamahy XJ 900 od dwóch lat pełnią służbę w kilku komendach pomorskiej policji. Dwa tego typu motocykle wykorzystywane są też przez Zespół Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Nowym Dworze Gdańskim

. Policjanci rozpoczęli już na nich wiosenno-letnią służbę patrolową.

 

Na zdjęciu: st. sierż. Szczepan Niedbała (z lewej),
sierż. szt. Roman Zdrojewski.
Fot Anna Arent

Yamahy XJ 900 to pojazdy wyposażone w system łączności i posiadające dodatkowe, ostrzegawcze oświetlenie. Nie można ich pomylić z pojazdami cywilnymi. Są lakierowane na biało, mają potężną, przednią owiewkę z wysoką szybą, a z tyłu dwa spore kufry z radiostacją i wyposażeniem.

 

W pościgu są w stanie dogonić większość samochodów średniej klasy. Z czterocylindrowego silnika japońscy konstruktorzy, nie wysilając się specjalnie, wycisnęli 90 koni mechanicznych. Nie jest to rekord świata, bo maszyny sportowe tej pojemności mają grubo ponad 100 mechanicznych kucyków.

Predyspozycje tego motocykla do zadań patrolowych leżą jednak gdzie indziej. Inżynierowie zastosowali w nich tylko po dwa zawory na cylinder. To ważny zabieg techniczny, który pozwolił na przesunięcie w niższy zakres krzywej momentu obrotowego - dzięki temu silnik jest elastyczniejszy.

Przy 7000 obr./min kierowca ma do dyspozycji najwyższą wartość momentu: 86 Nm. Ten motocykl, to nie supersport, z którego trzeba "wyciskać" po 10, czy 15 000 obr./min, aby zgrabnie się zbierał. Praca silnika jest stabilna i jednostajna. Oszczędność w obsłudze gałki zmiany biegów gwarantuje przebieg stałej wartości momentu obrotowego, która nie ma słabych zakresów. Silnik ciągnie równo od 2 tys. obrotów. Obcy jest mu tzw. kop na wysokich obrotach, charakterystyczny dla maszyn sportowych. Obsługa motocykla o tych gabarytach nie jest łatwa dla początkujących motocyklistów, dlatego każdy z funkcjonariuszy podejmujących na nich służbę, przechodzi w Szkole Policji w Legionowie dwumiesięczne szkolenie i treningi jazdy zakończone egzaminem.

 

Motocykle marki Yamaha XJ 900 produkowane są od ośmiu lat. To solidna konstrukcja, która ma typowo turystyczny charakter. W wersji cywilnej cieszą się średnim zainteresowaniem polskich motocyklistów, za to ich funkcjonalne walory dostrzegli logistycy z Komendy Głównej Policji. W odróżnieniu od cywila, policyjna Yamaha ma szerszą owiewkę, wyższą szybę. W standardowym wyposażeniu czterocylindrowego policjanta znajdują się dwa kufry Kruser o pojemności 35 litrów. Trzecia skrzynka nad kuframi kryje w sobie sprzęt łączności ze stanowiskiem dowodzenia.

Znajduje się na niej ciekawy gadżet: klips do bloczku z mandatami. Od cywila wyróżnia ją również szersza i wyższa kierownica, wzmocniona poprzecznym drążkiem usztywniającym. Do gmoli (rurek odchodzących na boki od silnika) przymocowane są sygnały świetlne.

 

Spełniają swoją rolę
kom. Artur Kłapouchy, rzecznik komendanta powiatowego policji w Nowym Dworze Gd.
- Motocykle świetnie sprawdzają się w służbie patrolowej. Docierają na miejsce zdarzenia prędzej niż radiowozy. Doskonale pasują do rodzaju dróg w powiecie. Jest tutaj ponad 20 kilometrów trasy krajowej nr 7 oraz ciasna w sezonie letnim, droga z Nowego Dworu Gd. do Stegny i wzdłuż Mierzei z Mikoszewa do Piasków. Właśnie na niej doskonale można wykorzystywać walory tych pojazdów. Motory są funkcjonalne i niewątpliwie dodają prestiżu jednostce, która je posiada.

 

Dane eksploatacyjne

Prędkość maksymalna 190 km/h
Zużycie paliwa 5,5-6 l /100 km
Przyśpieszenia
0-100 km/h 4,0 sek.
0-160 km/h 10,4 sek.
60 -120 km/h na 5 biegu  5,6 sek.
Silnik
Typ czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ czterocylindrowy, rzędowy
Rozrząd DOHC, dwa zawory na cylinder
Pojemność skokowa 892 cm sześc.
Średnica i skok tłoka 68,5 x 60,5 mm
Moc maksymalna przy 8500 obr./min 90 KM
Moment obrotowy przy 6900 obr./min 86 Nm
Zasilanie cztery gaźniki Mikuni BDSR34
Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem
Rozruch elektryczny
Zapłon z mikroprocesorem
Wymiary i masa
Długość 2230 mm
Szerokość 880 mm
Wysokość siedzenia 795 mm
Rozstaw osi 1505 mm
Minimalny prześwit 130 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy 265 kg
Dopuszczalna masa całkowita 470 kg
Zbiornik paliwa 24

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości