Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Yamaha YZF R-6

Data publikacji: Autor: Jacek Pająk

 Nowoczesne sportowe technologie motocyklowe sięgnęły bruku, czyli trafiły na zwykłe ulice

Na dobre minęły czasy, kiedy rasowe motocykle sportowe można było podziwiać w akcji jedynie na torach wyścigowych i to tylko za granicą.

Bardziej dynamiczny wygląd YZF R-6
może się podobać amatorom szybkiej jazdy
Fot. Paweł Nowak

Dziś "demony prędkości", czy jak kto woli "przecinaki", to niemal połowa jednośladów poruszających się po naszych drogach. Konkurencja w tej klasie jest tak mocna, a pogoń za nowymi rozwiązaniami technicznymi tak szybka jak wspomniane motocykle.

W polskich motosalonach pojawiła się właśnie yamaha YZF R-6. Jest to nowy model przygotowany specjalnie na sezon 2003. Podczas testów przeprowadzonych wiosną tego roku we Francji R-6 pokonała w ostrej walce swych najgroźniejszych konkurentów w klasie "600", czyli Hondę, Kawasaki i Suzuki. Brano pod uwagę m.in. prędkość, przyspieszenie i moment obrotowy.

W trzy sekundy...

W nowym modelu zastosowano
soczewkowe reflektory
Fot. Paweł Nowak

A jeśli już o przyśpieszeniu i prędkości mowa, to yamaha z nowym, mocniejszym 4-cylindrowym i 16-zaworowym silnikiem o pojemności 599 centymetrów sześciennych i mocy 136 koni mechanicznych (przy 15,9 tys. obr./min.) - rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 3 sekundy... Prędkość maksymalna - 260 km/godz.
W tym modelu zastosowano elektroniczny system bezpośredniego wtrysku paliwa. Dzięki temu motocykl niemal natychmiast reaguje na dodanie gazu. Poza tym udało się zmniejszyć emisję spalin - jest ona teraz niższa niż wymagają tego przepisy Unii Europejskiej. Wpływ na poprawę dynamiki ma też zastosowanie lekkich aluminiowych cylindrów z nową powłoką ceramiczną.

Aerodynamika i bezpieczeństwo
W porównaniu do poprzedniego wcielenia R-6 tegoroczny model ma agresywniejszą, a przez to bardziej aerodynamiczną sylwetkę. Dzięki nowym owiewkom silnik jest lepiej chłodzony. Zastosowano również zupełnie nowy układ wydechowy. Zmieniono też kształt reflektorów - są agresywniejsze (soczewkowe). Umieszczono w nich halogenowe żarówki.

Najważniejszą innowacją jest jednak układ nośny. Aluminiowa rama ma tylko dwie spoiny i jest o połowę sztywniejsza od tej zastosowanej w starszym typie R-6. Zmieniono także zawieszenie. Wszystko po to, by motocykl lepiej się prowadził i był bezpieczniejszy.

Bezpieczniejszy, to także trudniejszy do sforsowania dla złodzieja. Ma to zapewnić immobiliser, fabrycznie montowany w kluczyku.

Na desce rozdzielczej dominuje obrotomierz
Fot. Paweł Nowak

Obroty przede wszystkim
Na desce rozdzielczej rzuca się w oczy przede wszystkim obrotomierz - wszak to najważniejszy wskaźnik dla kierowcy o sportowym zacięciu. W tle jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz, który podaje pozostałe parametry, czyli przebieg, prędkość, ale nie tylko. Producent, żeby ułatwić motocykliście podjęcie decyzji o zmianie biegów, zastosował także kontrolkę sygnalizującą, przy jakich obrotach najlepiej zmienić przełożenie.

Odchudzanie
Każdy kilogram mniej to w wyścigowych maszynach dodatkowa moc. Dlatego też producenci, w tym Yamaha, gdzie tylko mogą odchudzają swe modele. Tak jest też w R-6. Oprócz wspomnianych już aluminiowych elementów nośnych o podwyższonej wytrzymałości, motocykl zaopatrzono również w nowe lekkie 5-ramienne koła.

Na sportowo
R-6 zaliczany jest do motocykli klasy superbike, czyli supersport. Niektórzy nazywają go jednak pojazdem sportowo-turystycznym. Czynią to chyba tylko w celach marketingowych, bo turystycznych elementów w nich nie widać. Jest wprawdzie siedzenie dla pasażera, ale symboliczne - jak przystało na wyścigówkę. Za to siedzisko kierowcy jest wygodne.
A za to wszystko trzeba zapłacić "jedynie" 44,9 tys. zł...

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • Pitrek (gość)

    Mialem R6 i wiem ze tylko idiota któy nie mial do czynirnia z tym motocyklem powie ze jest to maszyna sportowo turystyczna. Na odcinku okolo 220m lapalem nim 200 km na godz

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości