Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Yugo

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

 Firma Damis Motor Poland oferuje klientom samochody małolitrażowe o nieskomplikowanej konstrukcji, charakteryzujące się wspólną cechą, którą jest niska cena.

Przejdź do: Dane techniczne

Obecna od kilku lat na motoryzacyjnym rynku firma Damis Motor Poland oferuje klientom samochody małolitrażowe o nieskomplikowanej konstrukcji, charakteryzujące się wspólną cechą, którą jest relatywnie niska cena. Początkowo importowano samochody maruti, następnie eksperymentowano z tawrią, obecnie przyszła kolej na pojazd, który miał odnieść sukcesy w Ameryce, czyli Yugo.

 

Po zakończeniu konfliktu bałkańskiego i odbudowie potencjału fabryki, do Polski importuje się polakierowaną karoserię i zespoły mechaniczne. Ten wsad montowany jest w kraju przez pracowników Damisu. Przy okazji dokonano skromnej polonizacji, stosując akumulator z Piastowa, opony z Dębicy i felgi z Lublina. Potencjalnych nabywców z pewnością ucieszy fakt, że wiele innych części (klamki kasetowe, klameczki wewnętrzne, reflektory) pochodzą z rodziny fiata, co z pewnością obniży koszty napraw tego samochodu.

 

Trzydrzwiowe nadwozie auta porównywalnego wymiarami z Cinquecento ma kanciastą sylwetkę, która ozdobiona jest zderzakami, atrapą i nakładkami na progi w kolorze nadwozia. Pojazd charakteryzuje się jednym z najmniejszych rozstawów osi w tej grupie samochodów - 2150 mm - co m.in. powoduje, że jeśli na przednich siedzeniach zajmą miejsca osoby dorosłe, to na tylnej kanapie pozostaje niewiele miejsca. Wygodnie zmieszczą się tam dzieci, którym latem zapewniono dotlenienie przez tylne odchylane szyby.

 

Podobnie jak kształt i wymiary, w konwencji projektowej lat osiemdziesiątych pozostaje również wnętrze. Deska rozdzielcza wykonana jest z jasnoszarego tworzywa i zawiera zestaw wskaźników spełniających podstawowe funkcje. Obok zegarów zgrupowane są włączniki. Dostęp do nich utrudnia koło kierownicy. Przełączniki umieszczone przy kolumnie przypominają standard Zastavy 1100. Krok do przodu uczyniono wyposażając siedzenia wszystkich pasażerów w zagłówki i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Jednak podsufitka i materiały tapicerskie wyściełające wnętrze pojazdu też pochodzą z ubiegłej dekady. Bagażnik o pojemności 170 litrów ma nieregularne kształty ograniczone osłonami amortyzatorów. Chociaż po złożeniu tylnej kanapy jego objętość znacznie wzrasta, to załadunek przedmiotów utrudniony jest przez wysoko umieszczoną krawędź pasa tylnego.

 

Samochód napędza czterocylindrowy silnik zasilany wielopunktowym wtryskiem paliwa opracowanym przez firmę Bosch. Współpracuje z pięciobiegową skrzynią przekładniową napędzającą koła przednie. W koncepcji napędu widać kontynuację rozwiązań sprawdzonych w Zastavie. Wypada tylko życzyć użytkownikom Yugo, aby były tak wytrzymałe jak w poprzedniczce. Samochód o umiarkowanej dynamice zatrzymują dwuobwodowe hamulce - z przodu tarczowe, i z tyłu bębnowe. Zawieszenie niezależne, z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wyposażone w stabilizator przechyłów.

 

Właściwości jezdne są typowe dla aut o małych wymiarach i podobnym standardzie wyposażenia. Trudno wymagać niskiego poziomu hałasu, wysokiego poziomu bezpieczeństwa i dynamiki od konstrukcji z lat osiemdziesiątych. Lecz Koral ma także zalety. Zaliczyć można do nich pakiet wyposażenia podstawowego, w którego skład wchodzi ogrzewana szyba tylna z wycieraczką i spryskiwaczem, korektor ustawienia świateł, cztery zagłówki, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów, ochronne listwy boczne. Jako opcję za dopłatą można zamontować zamek centralny, elektryczne podnośniki szyb, światła przeciwmgłowe czy immobiliser.

 

Pojazdy przeznaczone do sprzedaży wyposażane są w nadkola przednie wykonane z tworzyw sztucznych, jednak wziąwszy pod uwagę sposób usuwania śliskości dróg przez nasze służby, korzystniej jest zabezpieczyć auto środkami ochrony czasowej, bowiem gwarancja na perforację blach nadwozia wynosi 24 miesiące. Gwarancja podstawowa na zespoły mechaniczne trwa rok lub 15 tysięcy kilometrów.


Dla młodych lubiących powiew wiatru nad głową oferowany jest Yugo Cabrio z elektrycznie podnoszonym dachem w cenie 24 000.
Yugo stanowi ofertę dla osób chcących nabyć nowy pojazd z czterocylindrowym silnikiem za stosunkowo niewielkie pieniądze. Gdy potencjalni nabywcy już się zdecydują, nie muszą martwić się o radioodtwarzacz oraz instalację radiową, te elementy dostają w prezencie od firmy Damis.

Dane techniczne

Pojemność silnika (cm3 ) 1116 1301
Moc silnika kW (KM) 46 (62) 49 (66)
przy obr./min 6000 6000
Max. moment obrotowy (Nm) 78 98
przy obr./min 3000 3000
Długość x szerokość x wysokość (mm) 3490 x 1548 x 1402
Rozstaw osi (mm)) 2150
Objętość bagażnika (l)) 170
Masa własna (kg) 805 840
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1220 1230
Prędkość maksymalna (km/h) 145 155
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 16,0 14,5
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 6,5

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Komentarze

  • MrYugo

    Wspaniały samochód . Posiadam go od nowości.

  • Florida :) (gość)

    To była bryka zamykała szafę bez problemu :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Yugo Koral dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania