Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Technologia Artykuł sponsorowany

Z aplikacją Autopay przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków opłaca się sam

Data publikacji: Autor: Artykuł sponsorowany

Scenariusz na udaną wakacyjną podróż? Wygodne płatności za przejazd autostradami od morza aż po góry, błyskawiczne transakcje bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, brak kolejek na pasach przeznaczonych dla płatności automatycznych. To wszystko za sprawą bezpłatnej aplikacji Autopay na smartfony i videotollingu, który Stalexport Autostrada Małopolska właśnie uruchomił na zarządzanym przez siebie odcinku autostrady A4.

Od 16 lipca 2019 opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków mogą być realizowane automatycznie, bez konieczności instalowania w samochodzie dodatkowych urządzeń. Udostępniona kierowcom nowa metoda płatności, tzw. videotolling, działa na zasadzie identyfikacji numeru rejestracyjnego pojazdu oraz przy wykorzystaniu aplikacji Autopay stworzonej przez trójmiejską spółkę Blue Media.

Zapłać za autostradę smartfonem, by nie stać na bramkach

Usługa promowana jest hasłem: „Szybcy, nie wściekli” i rzeczywiście – ten sposób wnoszenia opłat za przejazd znacząco poprawia komfort podróżowania koncesyjnym odcinkiem A4. Natychmiastowa płatność odbywa się bez zaangażowania kierowcy, dzięki czemu przejazd jest bardzo płynny. To świetne rozwiązanie zarówno dla regularnych użytkowników autostrady, jak i podróżujących tamtędy rzadziej, np. na urlop lub długi weekend.

Zainstaluj aplikację Autopay

System, który zdecydowanie ułatwia życie kierowcom, jest bardzo prosty. Co należy zrobić, żeby nie stać w kolejkach, a szlaban na bramkach podnosił się automatycznie? Wystarczy pobrać na telefon z systemem iOS lub Android aplikację Autopay, założyć konto, podać markę i numer rejestracyjny samochodu oraz dane aktywnej karty płatniczej lub kredytowej.
W aplikacji możemy zakładać zarówno konta prywatne, jak i firmowe. Z systemem można także powiązać kilka kart płatniczych.

Sprawdziliśmy – cała procedura, łącznie z weryfikacją danych, trwa zaledwie dwie minuty.
Z aplikacji Autopay mogą korzystać kierowcy samochodów osobowych, dostawczych, a także samochodów ciężarowych.


Schemat działania videotollingu

Jak działa videotolling?

Otóż na bramkach autostradowych zainstalowane są kamery, które odczytują numer rejestracyjny naszego samochodu i, jeśli jest on zapisany w bazie aplikacji Autopay, to transakcja i podniesienie szlabanu są natychmiastowe. Połowa opłaty pobierana jest przy wjeździe na A4 Katowice-Kraków, a połowa na zjeździe. Przykładowo, z karty płatniczej kierowcy samochodu osobowego, który jedzie z Katowic do Krakowa, na placu poboru opłat w Mysłowicach zostanie pobrana kwota 10 zł, a drugie 10 zł na placu poboru opłat w Balicach.

Wszystko dzieje się automatycznie. Co ważne, system działa nawet, jeśli nie mamy przy sobie telefonu z aplikacją. Wystarczy pamiętać o dwóch sprawach: mieć środki na karcie płatniczej oraz czyste tablice rejestracyjne, co najbardziej istotne będzie jesienią i zimą.

Jak korzystać z systemu Autopay?

Jak informuje Stalexport Autostrada Małopolska, na bramkach w Mysłowicach i Balicach dla użytkowników videotollingu wydzielono po trzy bramki w każdą stronę – dwie pierwsze od lewej strony i jedną po prawej stronie placu poboru. Pierwsza lewa bramka dedykowana jest wyłącznie płatnościom automatycznym Autopay i A4Go. Nie trzeba jednak o tym pamiętać, bramki dla użytkowników Autopay zostały wyraźnie oznaczone żółtymi tablicami z czarną ikoną kamery. Właśnie tam powinni kierować się użytkownicy systemu.


Rozmieszczenie bramek z systemem Autopay


Tablica oznaczająca bramki dla videotollingu

Co się stanie, jeśli wybierzemy inną bramkę z tradycyjną metodą płatności, a wciąż chcemy korzystać z automatycznego systemu poboru opłat? Trzeba poinformować o tym inkasenta, który uruchomi system, transakcja będzie trwała jednak dłużej.

– Nową usługę promujemy hasłem: „Szybcy, nie wściekli”, o dosyć oczywistej inspiracji. Szybsi aż trzykrotnie, bo szacunkowa przepustowość bramek w systemie Autopay na pasach do płatności automatycznych jest trzykrotnie większa od przepustowości w systemie tradycyjnym. Podczas gdy płatność gotówką czy kartą zajmuje dobrych kilkanaście sekund, w przypadku videotollingu transakcja jest natychmiastowa. A dobry nastrój podczas podróży zależy w znaczniej mierze od samych użytkowników autostrady: im więcej przejazdów opłaconych automatycznie, tym krótszy czas oczekiwania na placach poboru opłat – podsumowuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexportu Autostrady Małopolskiej.

Co zyskujesz dzięki aplikacji Autopay?

Szybki przejazd przez place poboru opłat dzięki wyznaczonym i specjalnie oznakowanym bramkom.

Natychmiastowa transakcja bez dodatkowych czynności, jak otwieranie okna, płacenie kartą lub gotówką.

Brak kolejek do bramek z symbolem kamery.

Historia transakcji i przejazdów dostępna do wglądu na koncie w aplikacji Autopay.

Jedna faktura za wiele przejazdów pojazdu firmy bez konieczności zbierania i rozliczania paragonów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • aaa (gość)

    Pięknie ten system wygląda ale warto by pomyśleć aby wszystkie miejsca poboru opłat na A4 były podobnie obsługiwane

  • aaa (gość)

    Skoro system działa bez konieczności posiadania aktywnego telefonu w aucie, podczas przejazdu przez bramkę to do czego potrzebna jest aplikacja na telefon? Również, wg mnie, rejestrację można zrobić internetowo, podając odpowiednie dane i też powinno się korzystać z tego systemu!

  • Fajne, ale nie (gość)

    "Sprawdziliśmy – cała procedura, łącznie z weryfikacją danych, trwa zaledwie dwie minuty". Wczoraj, płacąc kartą, postój na bramce nie zajął minuty. Rzeczywisty postęp.

  • Do "Fajne, ale nie" (gość)

    Im chodziło o to, że dwie minuty trwała instalacja aplikacji i zarejestrowanie auta w Autopay. Czasu przejazdu nie liczyli bo się już nie zatrzymują na bramkach.

  • MK (gość)

    Mimo różnych własności państwo powinno wymusić jeden system a nie 50.... Co droga to inaczej.... dlatego takie rozwiązania nie są przyjazne użytkownikom...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości