Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Z pozdrowieniami od gubernatora

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Pontiac: Era samochodów muskularnych, tzw. „muscle cars”, rozpoczęła się w latach 60. Ktoś wpadł na pomysł, by do produkowanego masowo auta wkładać mocne silniki. Jednym z pierwszych był Pontiac GTO z 1964 r., oferowany z nadwoziem zamkni „Muskularnym” samochodom podaje się dziś witaminy, nie sterydy. Mają być silne, ale nie nerwowe. Kiedyś było inaczej.

W latach 60. życie było takie proste. Wyrwać się z dusznej krainy płatków owsianych i wieczornego kanapowania przed telewizorem. Dosiąść wielkiej, narowistej maszyny, która na jednym końcu miała osiem pijanych wysokooktanową benzyną cylindrów, a na drugim dwie rury bekające błękitnym dymem. Fot. Pontiac: Era samochodów muskularnych, tzw. „muscle cars”, rozpoczê³a siê w latach 60. Kto¶ wpad³ na pomys³, by do produkowanego masowo auta wk³adaæ mocne silniki. Jednym z pierwszych by³ Pontiac GTO z 1964 r., oferowany z nadwoziem zamkni

 

„Muscle cars” były szorstkie i wymagające. Ford Mustang, Dodge Charger, Plymouth Barracuda czy Pontiac GTO nawet uładzone automatyczną skrzynią biegów wciąż czekały na tego, kto je okiełzna. Chętnych nie brakowało, ale pechowcy, Fot. Pontiac: Pomys³ chwyci³. Na rok 1967 przygotowano now± wersjê Pontiaca GTO o bardziej agresywnym wygl±dzie. którzy dawali się zrzucić z siodła na ostrym zakręcie psuli wyniki towarzystw ubezpieczeniowych.

 

Cena, jaką przychodziło płacić za polisę, jeszcze nim dotknąłeś trójramiennej, sportowej kierownicy rosła. W końcu wtrącił się Biały Dom. Obostrzenia dotyczące bezpieczeństwa i czystości spalin chwyciły niepokorne auta na lasso. Śmiertelny cios zadali Arabowie swoim embargiem naftowym. Ograniczenie prędkości do 55 mil na godzinę wbiło żółtą tablicę nad mogiłą ostatniego „muskularnego” samochodu.

 Najbardziej „rasowy” z Pontiaców GTO zosta³ wyprodukowany w 1968 r.

Lecz jego duch unosił się w powietrzu drgającym nad spieczonym asfaltem. Od czas do czasu wstępował w smętne, komputerowo projektowane auta. Na tle kroplówką karmionych, anemicznych Mustangów, Camaro i Firebirdów wyróżniał się Buick GNX utrzymany w stylu krążownika Lorda Fot. Dodge: Sukces Pontiaków koncernu General Motors nie by³ na rêkê innym wielkim producentom. Chrysler wystawi³ do boju Dodge Chargera w 1968 r. Vadera. Chyba jedyne auto lat 80., które można bez zażenowania zaparkować obok Vipera.

 

Twórcy Dodge’a Vipera na nowo wywołali starą kliszę. Przypomnieli, że kierowcy wierzą samochodom, które mają duszę. Wrócił słodki Ford Thunderbird, pojawił się łobuzerski PT Crusier. Potem przyszła pora ostrzejszych typów.

 

A w naszych czasach? Chrysler 300, Dodge Magnum, a także wchodzące właśnie na rynki Ford Mustang i Dodge Charger mocno wspierają się czterema kołami o jezdnię. Z gładkich płaszczyzn karoserii Magnum i „trzysetki” emanuje napięcie i siła.Fot. Dodge: Dodge Charger z 1971 r. to jeden z ostatnich aut muskularnych. Normy czysto¶ci spalin, kryzysy naftowe i ograniczenia prêdko¶ci przyczyni³y siê do zaprzestania produkcji takich samochodów. Małe, wąskie okna i wielkie, łapczywe wloty powietrza nadają obu autom awanturniczy sznyt hot-roda. Ford Mustang, zupełnie jak jego przodek sprzed czterdziestu lat, omiata drogę zawadiackim spojrzeniem reflektorów zerkających spod wysuniętej pokrywy silnika.

 

Także Dodge Charger ma geny swoich imienników z ery hipisowskiej. Dziedziczy po nich duży Fot. Ford: Teraz amerykañscy producenci powracaj± do koncepcji samochodów muskularnych. Na zdjêciu Ford Mustang GT. muskuł na tylnym błotniku i dach, który łukiem wbija się w pokrywę bagażnika. Lecz na tym podobieństwa się kończą.

 

Umięśnione samochody XXI wieku, z wyjątkiem Mustanga mają nie dwoje, ale czworo drzwi. Magnum ma, o zgrozo nadwozie typu kombi! Nie może być mowy, aby pasażerowie tylnych siedzeń zawadzali głowami o sufit. Wnętrza są Fot. Chrysler: Ma³e, w±skie okna i wielkie, ³apczywe wloty powietrza nadaj± autu awanturniczy sznyt – to Chrysler 300C, napêdzany legendarnym silnikiem Hemi. wygodne i uporządkowane. Oprócz silników V8 są do wyboru sześciocylindrowce. Zamiast basowego bulgotania wydają z siebie ciche pomruki. Ich pragnienie zaspokaja zwykła benzyna bezołowiowa i to raczej w małych ilościach. Lekkomyślnym wybrykom zapobiegają systemy ABS, ASR, ESP, których zwykle nie można wyłączyć. Komplet poduszek Fot. Dodge: Wspó³czesny Dodge Charger wygl±da jak zwyk³y sedan, ale napêdzany silnikiem 5,7 l o mocy 340 KM mo¿e narobiæ na jezdni sporego zamieszania. powietrznych chroni jadących, a w Dodge’u i Chryslerze jest urządzenie ułatwiające montaż fotelika dla dziecka.

 

W tych samochodach najważniejszy jest ów „mięsień” między uszami. Są silne rozsądkiem. W końcu nawet Fot. Pontiac: Pontiac GTO we wspó³czesnym wydaniu. Schwarzenegger, który w 1967 roku zdobył tytuł Mr. Universum, a potem notorycznie rozkwaszał pięścią cudze facjaty, raz jako Terminator, innym razem Predator wbił bicepsy w garnitur i został gubernatorem Kalifornii.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • V8 (gość)

    GTO, CHARGER, MUSTANG -TAK ale tylko z tamtych lat!!! Spojzcie tylko jak one wygladaja-istna poezja!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości