Z wiatrem we włosach

Dariusz Dobosz
Samochody z otwartym nadwoziem są oryginalne i stylowe, przez co kupują je ludzie, chcący poczuć się kimś wyjątkowym

W motoryzacyjnym świecie coraz trudniej o oryginalność. Prawa aerodynamiki i normy bezpieczeństwa mocno ujednoliciły

Fot: BMW
Fot: BMW

kształty aut, nie każdy producent stara się odchodzić od panujących kanonów estetyki. Jest wszakże uniwersalna recepta, by wyróżnić się z tłumu współczesnych samochodów. To kabriolety, których otwarte nadwozia z racji swojej konstrukcji odbiegają formą od klasycznych, zamkniętych karoserii. Dodajmy, że nawet małe i tanie „cabrio” to dzisiaj namiastka luksusu, bo z nim właśnie kojarzy się auto bez dachu. Może dlatego, że stereotypowe myślenie wiąże otwarte nadwozia z ekskluzywnym życiem, zamożnością i wielkim światem.

Tymczasem kabriolet wcale nie musi być luksusowy. Wręcz przeciwnie, były i są konstrukcje tego typu, które prezentują się skromnie i bardzo daleko im do przepychu. Oczywiście, nie brakuje modeli, które kosztują krocie, a rozmiarami i wyposażeniem dorównują najbardziej ekskluzywnym limuzynom. Ale nie brakuje też ofert w klasach niższych: średniej, kompaktowej, miejskiej. Samochody z otwartym nadwoziem oferowane są dzisiaj w wielu segmentach rynku i może je kupić dosłownie każdy. Nabywcy z cieńszymi portfelami mogą również korzystać z ofert rynku wtórnego, na którym można znaleźć kabriolety wszelkiej maści, zróżnicowane rocznikowo i cenowo. Każdy, kto chce mieć wiatr we włosach i widzieć błękitne niebo zamiast podsufitki może znaleźć coś dla siebie.

Kabriolety, spidery, torpedo

Stereotypowe myślenie wiąże otwarte nadwozia z ekskluzywnym życiem, zamożnością i wielkim światem
Stereotypowe myślenie wiąże otwarte nadwozia z ekskluzywnym życiem, zamożnością i wielkim światem

Według definicji kabriolet to samochód z miękkim, składanym dachem oraz opuszczanymi szybami bocznymi, mogący przewozić 4-5 osób. Jego dach powinien być nie tylko szczelny, ale też na tyle ocieplony, by umożliwiał eksploatację samochodu w każdych warunkach pogodowych. Dla podniesienia bezpieczeńswa stosuje się czasem dodatkowe pałąki przeciwkapotażowe, a dla podniesienia komfortu jazdy elektryczne lub elektrohydrauliczne sterowanie dachem. Dopuszcza się montowanie sztywnego dachu (hardtop) z blachy lub tworzywa sztucznego. Dach nie musi stanowić oddzielnego elementu i być chowany w garażu gdy nie jest potrzebny. Już przed wojną pojawiły się konstrukcje ze sztywnym dachem składanym i rozkładanym automatycznie. Takie rozwiązanie nazywane coupe-cabrio upowszechniło się od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku i jest dzisiaj powszechnie stosowane w otwartych autach. To rodzaj kabrioletu z dachem zwanym hardtopem, którego nie trzeba wciąż montować i demontować ręcznie.

Kolejnym popularnym rodzajem nadwozia otwartego jest roadster. To samochód z otwartym nadwoziem o wyraźnie

Mercedes-Benz odświeżył Klase E.  Dotyczy to nie tylko limuzyny, ale także wersji coupe oraz kabriolet fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz odświeżył Klase E.
Dotyczy to nie tylko limuzyny, ale także wersji coupe oraz kabriolet fot: Mercedes-Benz

sportowym charakterze, nazywany również spiderem. Ma miejsca dla dwóch osób, a czasami dwa dodatkowe, ale bardzo skromne, oraz miękki dach o prostej konstrukcji, pozbawiony ocieplenia, chowany za fotelami i zabezpieczony pokrywą albo zupełnie odpinany. Także tutaj dopuszcza się stosowanie sztywnego dachu zwanego hardtopem. Z kolei speedster stanowi odmianę roadstera z mocniej pochyloną przednią szybą i możliwością kompletnego demontażu bocznych okien wraz z ramkami. Miękki dach ma jeszcze skromniejszy charakter i powinien być montowany sporadycznie. Speedstery są dzisiaj rzadkością, podobnie jak nadwozia typu torpedo, charakteryzujące się możliwością demontowania szyb bocznych oraz zdejmowania lub położenia na masce płaskiej szyby czołowej. Mogą mieć odpinany, miękki dach albo sztywny dach w formie hardtopu.

Z nadwozi otwartych trzeba jeszcze wymienić buggy, czyli samochód rekreacyjny, wywodzący się z pojazdów plażowych. Lekkie nadwozie z tworzyw sztucznych nie ma drzwi i zabezpieczone jest sztywnymi pałąkami przeciwkapotażowymi. Buggy nie trafiają do produkcji seryjnej, są domeną małych, wyspecjalizowanych firm. Są również nadwozia mieszane, wśród których wyróżnia się między innymi kabriolimuzyny, w których niemal całą powierzchnię

BMW Z4 to pierwszy roadster  tej firmy z twardym dachem. Jego konstrukcja składa się z dwóch aluminiowych elementów, Fot: BMW
BMW Z4 to pierwszy roadster tej firmy z twardym dachem. Jego konstrukcja składa się z dwóch aluminiowych elementów, Fot: BMW

dachu między przednią i tylną szybą oraz bocznymi belkami dachowymi stanowi elastyczny materiał. Można go zwijać lub składać. Do tej grupy należą też nadwozia typu targa, zwane semikabrioletami, w których pewną część sztywnego dachu można łatwo zdemontować. Tę kategorię zamyka landaulet, ze sztywnym dachem w przedniej części i odkrytą częścią tylną. Takie auta powstają obecnie tylko na zamówienie i pełnią głównie funkcje reprezentacyjne.

Torpedo - to najpopularniejszy typ nadwozia w latach 1910-1930. Zastąpił double phaétony. Kabina miała gładkie płaszczyzny. Górna krawędź boków i drzwi stanowiła prawie prosta, pozioma linie. Dach był miękki, składany, jednak nie dawał żadnej osłony po bokach kabiny. Na zdjęciu CWS T-1 pierwszy polski samochód  osobowy  z  nadwoziem typu torpedo.

W niektórych najnowszych modelach dach można otworzyć lub zamknąć w czasie poniżej 10 sekund  Fot: Opel
W niektórych najnowszych
modelach dach można otworzyć
lub zamknąć w czasie poniżej
10 sekund Fot: Opel

Konstrukcyjna specyfika
Samochody z otwartym nadwoziem nie należą do tanich, co po części wynika z bardziej skomplikowanego procesu projektowania i konieczności stosowania większej ilości droższych materiałów. Brak dachu połączonego trwale w wielu punktach z zasadniczym, dolnym segmentem karoserii powoduje sporą utratę sztywności. Trzeba opracowywać systemy wzmocnień poprzecznych i podłużnych, by zapewnić odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność nadwozia sprzyja komfortowi jazdy i trwałości konstrukcji. Jest tym ważniejsza, że w wielu otwartych autach montuje się duże i bardzo mocne silniki. Ale z usztywnieniami nie można przesadzić, bo zbyt mocno wzrośnie masa własna. Nawet optymalnie zaprojektowane auta otwarte są cięższe od swoich zamkniętych odpowiedników o 130-180 kg. Konstruktorzy droższych modeli, by odciążyć otwarte konstrukcje, budują niekiedy przestrzenne ramy aluminiowe. W tańszych modelach wykorzystuje się wysoko wytrzymałą stal. To dzięki niej można zrezygnować w niektórych przypadkach z pałąków bezpieczeństwa, bo podczas dachowania odpowiednią odległość od nawierzchni jest w stanie utrzymać sama rama przedniej szyby i wzmocnienia za fotelami. Składanie i rozkładanie miękkich lub sztywnych dachów powierza się elektrycznym lub elektrohydraulicznym mechanizmom. Najszybsze potrafią postawić dach nad głową w mniej niż 10 sekund. Niektórzy wytwórcy decydują się na produkcję otwartych aut we własnych zakładach, ale wielu powierza to wyspecjalizowanym firmom. Najbardziej znani specjaliści od „cabrio” to Karmann, Valmet, ASC, Bertone i Heuliez.

Kabriolety z drugiej ręki – do 20 000 zł

 VW Golf I   (1979-1983) - Pierwsza generacja legendarnego Golfa w wersji Cabrio to już nie tylko oryginalność i styl. To również wejście w świat samochodów
 VW Golf I   (1979-1983) - Pierwsza generacja legendarnego Golfa w wersji Cabrio to już nie tylko oryginalność i styl. To również wejście w świat samochodów niemal kolekcjonerskich. Fot: Volkswagen

VW Golf I   (1979-1983)
Pierwsza generacja legendarnego Golfa w wersji Cabrio to już nie tylko oryginalność i styl. To również wejście w świat samochodów niemal kolekcjonerskich. Najstarsze egzemplarze mają przecież ponad 30 lat! A wciąż jeżdżą po drogach i są obiektem westchnień wielu fanów otwartego nadwozia. Decydując się na ten model trzeba usilnie szukać egzemplarza w dobrym stanie technicznym. Wyeksploatowane Golfy Cabrio I, jakich wiele na rynku, przeważnie wymagają remontu silnika i blacharskich napraw nadwozia. Mocną stroną tego auta jest dostępność do wielu zamienników oryginalnych części zamiennych, co czyni eksploatację tanią i mało kłopotliwą.

Opel Astra Cabrio  (1993-2006)
 Opel Astra Cabrio  (1993-2006) - Nawet zwykły, wręcz banalny samochód kompaktowy kompletnie zmienia swój styl w wersji z otwartym nadwoziem. Opel Astra
 Opel Astra Cabrio  (1993-2006) - Nawet zwykły, wręcz banalny samochód kompaktowy kompletnie zmienia swój styl w wersji z otwartym nadwoziem. Opel Astra jest tego przykładem.

Nawet zwykły, wręcz banalny samochód kompaktowy kompletnie zmienia swój styl w wersji z otwartym nadwoziem. Opel Astra jest tego przykładem. W przypadku niemieckiego modelu za 20 000 zł można kupić egzemplarze drugiej generacji, wyprodukowane do 2006 r. Astra cabrio pierwszej generacji jest dostępna na rynku wtórnym poniżej 10 000 zł. W przypadku Astry I trzeba się liczyć z zaawansowaną korozją oraz z licznymi defektami osprzętu silnika. Często zawodzi też instalacja elektryczna i paski rozrządu.

 Saab 9-3 Cabrio  (1999-2003) - Klasyka gatunku. Oryginalność Saaba Cabrio polega na tym, że powstał w Skandynawii, słynącej z kiepskiej pogody. To dowód,
 Saab 9-3 Cabrio  (1999-2003) - Klasyka gatunku. Oryginalność Saaba Cabrio polega na tym, że powstał w Skandynawii, słynącej z kiepskiej pogody. To dowód, że otwarte auto jest pojazdem na każdą okazję. Fot: Saab

Saab 9-3 Cabrio  (1999-2003)
Klasyka gatunku. Oryginalność Saaba Cabrio polega na tym, że powstał w Skandynawii, słynącej z kiepskiej pogody. To dowód, że otwarte auto jest pojazdem na każdą okazję. A przy tym świetnie wygląda. Mając w kieszeni kwotę 20 000 zł możemy myśleć o egzemplarzach produkowanych do 2003 r. Saab to samochód solidny, świetnie wykończony i zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa. Ma ekskluzywny charakter i dobre osiągi. Odznacza się dużą trwałością. Zasadnicze mankamenty to awaryjne cewki zapłonowe i mało trwałe sprzęgła.

Mazda MX-5  (1989-2006)

 Mazda MX-5  (1989-2006) - Oto najpopularniejszy, najlepiej sprzedający się roadster na świecie. Lekkość, łatwość prowadzenia, dobre osiągi to niezaprzeczalne
 Mazda MX-5  (1989-2006) - Oto najpopularniejszy, najlepiej sprzedający się roadster na świecie. Lekkość, łatwość prowadzenia, dobre osiągi to niezaprzeczalne atuty tego modelu. Fot: Mazda

Oto najpopularniejszy, najlepiej sprzedający się roadster na świecie. Lekkość, łatwość prowadzenia, dobre osiągi to niezaprzeczalne atuty tego modelu. Nie spodziewajmy się za to wysokiego komfortu jazdy, bo MX-5 to dość spartański samochód. Najtańsze egzemplarze pierwszej generacji (do 1998 r.) kosztują nawet poniżej 5000 zł. Dysponując sumą 20 000 zł można szukać aut trzeciej generacji (do 2006 r.), ale wyprodukowanych przed 2003 r. Roczniki 2004-2006 i późniejsze są droższe.

 BMW 3 (E30) (1985-1993) - BMW słynie z solidności, osiągów i wysokiego poziomu wykończenia. Te cechy ma również kabriolet sprzed lat, mimo zaawansowanego
 BMW 3 (E30) (1985-1993) - BMW słynie z solidności, osiągów i wysokiego poziomu wykończenia. Te cechy ma również kabriolet sprzed lat, mimo zaawansowanego wieku. Fot: BMW

BMW 3 (E30) (1985-1993)
BMW słynie z solidności, osiągów i wysokiego poziomu wykończenia. Te cechy ma również kabriolet sprzed lat, mimo zaawansowanego wieku. Kupując E30 z otwartym nadwoziem trzeba dokładnie sprawdzić stan techniczny. Na rynku jest wiele egzemplarzy mocno wyeksploatowanych. Utrzymanie starej „trójki” nie sprawia problemów, bo dostęp do licznych zamienników jest znakomity. Bolączek, oprócz korozji, nie ma w tym modelu zbyt wiele. Najpoważniejszym jest zapychanie się kanałów olejowych w silniku 1.8.

Nowe samochody z otwartym nadwoziem dostępne na polskim rynku

Model

Długość nadwozia (mm)

Silniki benzynowe (KM)

Turbodiesle (KM)

Cena najtańszej wersji (zł)

KABRIOLETY

Fiat 500 C

3546

1.2 (69)

1.3 (95)

63 000

Citroen DS3 Cabrio

3948

1.2 (82),
1.6 (120),
1.6 (156)

1.6 HDI (92)

70 950

Abarth 500 C

3657

1.4 (140)

 

76 500

VW Golf Cabrio

4337

1.2 TSI (105),
1.4 TSI (122),
1.4 TSI (160)

1.6 TDI (105), 2.0 TDI (140)

88 290

Renault Megane CC

4485

1.4 (130),
2.0 (140)

1.6 dCi (130)

90 490

Mini Cabrio

3723

1.6 (98),
1.6 (122),
1.6 (184),
1.6 (211)

1.6 (112), 2.0 (143)

92 500

Peugeot 308 CC

4440

1.6 (156),
1.6 (200)

2.0 HDI (163)

95 580

Audi A3 Cabrio

4238

1.2 TFSI (105), 1.8 TFSI (160), 2.0 TFSI (200)

1.6 TDI (105), 2.0 TDI (140)

106 800

Opel Cascada

4814

1.4 (120),
1.4 (140),
1.6 (170)

2.0 (165),
2.0 (195)

111 400

BMW 1 Cabrio

4360

2.0 (143),
2.0 (170),
3.0 (218),
3.0 (306)

2.0 (143),
2.0 (177),
2.0 (204

130 500

Volvo C70

4615

2.5 (230)

2.0 (150),
2.0 (177)

166 800

Audi A5 Cabrio

4626

1.8 TFSI (170), 2.0 TFSI (211), 3.0 TFSI (333), 4.2 FSI (450)

2.0 TDI (143), 2.0 TDI (177), 3.0 TDI (204)

175 500

BMW 3 Cabrio

4580

2.0 (170),
3.0 (218),
3.0 (272),
3.0 (306),
4.0 (420)

2.0 (104), 3.0 (204), 3.0 (245)

176 900

Mercedes E Cabrio

4703

2.0 (184),
2.0 (211),
3.0 (333),
3.5 (306),
4.7 (408)

2.1 CDI (170), 2.1 CDI (204), 3.0 CDI (252)

199 000

Chevrolet Camaro

4837

6.2 (405),
6.2 (432)

 

244 900

Lexus IS Cabrio

4635

2.5 (208)

 

277 800

Infiniti G Cabrio

4660

3.7 (320)

 

278 980

BMW 6 Cabrio

4894

3.0 (320),
4.4 (450),
4.4 (560)

3.0 (313)

399 000

Jaguar XK

4794

5.0 (385),
5.0 (510),
5.0 (550)

 

524 000

Maserati Gran Cabrio

4881

4.7 (450),
4.7 (470)

 

673 500

Bentley Continental GTC

4804

4.0 (507),
6.0 (575),
6.0 (610)

 

933 100

Aston Martin DB9 Volante

4710

6.0 (477)

 

1 055 700

Aston Martin DBS Volante

4721

6.0 (517)

 

1 478 000

Bentley Continental Supersports Convertible

4804

6.0 (630)

 

1 245 900

ROADSTER’Y

Smart ForTwo Cabrio

2695

1.0 (71),
1.0 (84),
1.0 (102),
ED (elektr, 75)

0.8 CDI (54)

53 300

Mazda MX5

4020

1.8 (126),
2.0 (160)

 

92 700

Mini Roadster

3728

1.6 (122),
1.6 (184),
1.6 (211)

2.0 (143)

99 600

Caterham 7 Roadsport

3380

1.6 (121),
2.0 (177)

 

113 900

Audi TT Roadster

4178

1.8 TFSI (160), 2.0 TFSI (211), 2.0 TFSI (272), 2.5 TFSI (340)

2.0 TDI (170)

142 500

BMW Z4

4239

2.0 (156),
2.0 (184),
2.0 (245),
3.0 (306),
3.0 (340)

 

151 900

Caterham 7 Superlight

3100

2.0 (177),
2.0 (213),
2.0 (266)

 

161 300

Mercedes SLK

4134

1.8 (184),
1.8 (204),
3.5 (306),
5.5 (422)

2.1 CDI (204)

169 000

Lotus Elise

3785

1.6 (136),
1.8 (220)

 

169 300

Nissan 370 Z Roadster

4250

3.7 (328)

 

208 500

Porsche Boxster

4374

2.7 (265),
3.4 (315)

 

243 300

Jaguar F-Type

4470

3.0 (340),
3.0 (380),
5.0 (495)

 

387 500

Mercedes SL

4617

3.5 (306),
4.7 (435),
5.5 (537),
6.0 (630)

 

449 500

Porsche 911 Carrera Cabrio

4491

3.4 (350),
3.8 (400)

 

505 700

Aston Martin V8 Vantage

4380

4.7 (426),
4.7 (436)

 

712 100

Mercedes SLS

4638

6.2 (571),
6.2 (592)

 

886 000

Ferrari California

4563

4.3 (460)

 

910 400

SPIDER’Y

Audi R8 Spyder

4440

4.2 FSI (430), 5.2 FSI (525), 5.2 FSI (550)

 

578 500

Ferrari 458 Spider

4527

4.5 (570)

 

1 127 700


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty