Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Zabytkowe auta w Otrębusach

Data publikacji: Autor: Tomasz Kamiński

 Warszawa M20 (na zdjęciu obok), ford model A, jaguar XJ6. Czy te samochody mogą mieć ze sobą coś wspólnego?

Okazuje się, że tak. Wszystkie są bowiem eksponatami w największym w Polsce i cenionym w Europie Muzeum Motoryzacji w Otrębusach pod Warszawą.

Muzeum jest własnością rodziny Mikiciuków. Inicjatywa jego założenia narodziła się około 25 lat temu. Od tego czasu zgromadzono tu ponad 300 pojazdów, które od 1995 r. są udostępnione zwiedzającym. A naprawdę jest co oglądać.
Austin z 1939 r. należący niegdyś do Bolesława Bieruta, mercedes cabrio z 1936 r., którym jeździła Loda Halama (primabalerina), czy wyprodukowany w siedmiu egzemplarzach w 1950 r. zis 110 cabrio Józefa Stalina – to tylko niektóre z propozycji.
Obok nich dumnie prezentują się liczne modele BMW, citroeny, chevrolety, buicki i wyprodukowane dla ludu pracującego miast i wsi trabanty, fiaty 126p i moskwicze.

Stoją jeden przy drugim, odnowione, z wypucowanym lakierem, wszystkie na chodzie. Często wykorzystywane są w ceremoniach ślubnych, grają główne role w filmach i reklamach. Ale nie było tak zawsze.Zanim trafiły do Otrębusów niszczały w stodołach, czasami zamurowane, innym razem zakopane w ziemi. I dopiero trochę lakieru, oryginalnych części zamiennych i dużo, dużo pracy przywróciło je do dawnej świetności.
Niestety, nie każdy odnaleziony egzemplarz nadawał się do odrestaurowania. Tak było na przykład z maybachem, którego w Zakopanem ktoś przerobił na maszynę rolniczą. To tak jakby Monie Lisie domalować wąsy i brodę.
Swoje miejsce w muzeum znalazły także samochody ciężarowe, wśród których godny uwagi jest mercedes z 1911 r. podarowany przez dyrektora Łazienek prof. Marka Kwiatkowskiego. Coś dla siebie znajdą tu także miłośnicy jednośladów.
Warto więc chyba jadąc przez Otrębusy wstąpić do muzeum i obejrzeć te rarytasy dróg, zobaczyć co było kiedyś standardem w ich konstruowaniu. Posiadacze takich aut uzyskają tu informacje niezbędne przy ich użytkowaniu i odnawianiu.
I jeszcze jedno. Jeżeli ktoś wie, że gdzieś niszczeje taki zabytek, niech o tym poinformuje. Szkoda żeby jakiś horch, DKW czy daimler skończyły swój żywot jako młockarnie.

Wybrane modele

Bussiny - NAG 1939 r., główny bohater filmu "Wszystkie pieniądze świata"
KDF rok produkcji 1940 - Volkswagen.
Jaguar XJ6 z 1983 r. Grażyny Szapołowskiej.
ZIS 110 rok produkcji 1950, samochód Władysława Gomułki po dojściu do władzy w 1956 r.
Mercedes 1704 cabrio należał do Lody Halamy .
Mercedes pulman 260, rok produkcji 1936.

Fot. autor

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • man (gość)

    no to auto jest fajne Bussiny - NAG 1939 r., główny bohater filmu "Wszystkie pieniądze świata"

  • V8 (gość)

    powiem jedno- jak tam wlazlem, kopara mi sie osunela! wlasnie taki hangar mi sie marzy. MASAKRA!!!

  • qtas (gość)

    Kiedyś niszczały w stodołach a teraz pod chmurką

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości