Okazuje się, że tak. Wszystkie są bowiem eksponatami w największym w Polsce i cenionym w Europie Muzeum Motoryzacji w Otrębusach pod Warszawą.Muzeum jest własnością rodziny Mikiciuków. Inicjatywa jego założenia narodziła się około 25 lat temu. Od tego czasu zgromadzono tu ponad 300 pojazdów, które od 1995 r. są udostępnione zwiedzającym. A naprawdę jest co oglądać.
Austin z 1939 r. należący niegdyś do Bolesława Bieruta, mercedes cabrio z 1936 r., którym jeździła Loda Halama (primabalerina), czy wyprodukowany w siedmiu egzemplarzach w 1950 r. zis 110 cabrio Józefa Stalina - to tylko niektóre z propozycji.
Obok nich dumnie prezentują się liczne modele BMW, citroeny, chevrolety, buicki i wyprodukowane dla ludu pracującego miast i wsi trabanty, fiaty 126p i moskwicze.
Stoją jeden przy drugim, odnowione, z wypucowanym lakierem, wszystkie na chodzie. Często wykorzystywane są w ceremoniach ślubnych, grają główne role w filmach i reklamach. Ale nie było tak zawsze.Zanim trafiły do Otrębusów niszczały w stodołach, czasami zamurowane, innym razem zakopane w ziemi. I dopiero trochę lakieru, oryginalnych części zamiennych i dużo, dużo pracy przywróciło je do dawnej świetności.
Niestety, nie każdy odnaleziony egzemplarz nadawał się do odrestaurowania. Tak było na przykład z maybachem, którego w Zakopanem ktoś przerobił na maszynę rolniczą. To tak jakby Monie Lisie domalować wąsy i brodę.
Swoje miejsce w muzeum znalazły także samochody ciężarowe, wśród których godny uwagi jest mercedes z 1911 r. podarowany przez dyrektora Łazienek prof. Marka Kwiatkowskiego. Coś dla siebie znajdą tu także miłośnicy jednośladów.
Warto więc chyba jadąc przez Otrębusy wstąpić do muzeum i obejrzeć te rarytasy dróg, zobaczyć co było kiedyś standardem w ich konstruowaniu. Posiadacze takich aut uzyskają tu informacje niezbędne przy ich użytkowaniu i odnawianiu.
I jeszcze jedno. Jeżeli ktoś wie, że gdzieś niszczeje taki zabytek, niech o tym poinformuje. Szkoda żeby jakiś horch, DKW czy daimler skończyły swój żywot jako młockarnie.
Wybrane modele
Bussiny - NAG 1939 r., główny bohater filmu "Wszystkie pieniądze świata" | |
KDF rok produkcji 1940 - Volkswagen. | |
Jaguar XJ6 z 1983 r. Grażyny Szapołowskiej. | |
ZIS 110 rok produkcji 1950, samochód Władysława Gomułki po dojściu do władzy w 1956 r. | |
Mercedes 1704 cabrio należał do Lody Halamy . | |
Mercedes pulman 260, rok produkcji 1936. |
Fot. autor
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?