Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Zadbaj o odszkodowanie

Data publikacji: Autor: (g)

<b>Stłuczka i co dalej, cz. 2</b> Prawdziwe problemy zaczynają się często dopiero, kiedy próbujemy uzyskać odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej. Co wtedy zrobić?

Stłuczka i co dalej, cz. 2

Przeczytaj też: Nie popełnić błędów! (Stłuczka i co dalej, cz. 1)

Kolizja na drodze jest niewątpliwie sytuacją stresującą i zapowiadającą kłopoty. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się często dopiero później, kiedy próbujemy uzyskać odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej.

Firmy ubezpieczeniowe próbują jak najmniej stracić przy pokrywaniu szkód spowodowanych kolizjami drogowymi, właściciele samochodów starają się, by ubezpieczenie pokryło w jak największym stopniu zaistniałe straty. Tego typu konflikt interesów oznacza zwykle, że obie strony będą walczyć zaciekle o swoje racje. Co zrobić, by po stłuczce drogowej nie stracić pieniędzy na naprawę samochodu i uzyskać od ubezpieczalni jak najwyższe odszkodowanie?

1. Spiesz się
Likwidacja szkody powinna być przeprowadzona na koszt ubezpieczyciela sprawcy. Musimy go jednak poinformować o zajściu. Im szybciej powiadomisz o kolizji, tym lepiej. Zwykle masz na to tylko siedem dni, chociaż czas ten może być różny w zależności od firmy.

2. Dostarcz niezbędne informacje
Firmy ubezpieczeniowe wymagają przedłożenia konkretnych informacji dotyczących zdarzenia. Najważniejszym dokumentem jest przyznanie się do spowodowania kolizji przez sprawcę wypadku. Oprócz tego wymagane są jego dane identyfikacyjne - imię, nazwisko, adres, nazwa ubezpieczalni, numer polisy, a także nasze dane osobowe. Bardzo przydatny może okazać się raport policji określający sprawcę wypadku - firmy ubezpieczeniowe raczej go nie kwestionują, co zdarza się dość często względem spisanego przez sprawcę oświadczenia o winie. Do czasu oględzin przez specjalistę nie można w uszkodzonym samochodzie dokonywać żadnych napraw ani go eksploatować.

3. Miesiąc
Ubezpieczyciel ma 30 dni na zlikwidowanie szkody. Jeżeli nie zmieścił się w terminie możemy wystąpić o ustawowe odsetki. O ich przyznaniu decyduje jednak sąd, co, jak wiemy, może potrwać.

4. Z gotówką lub bez
Ubezpieczalnie stosują zwykle dwa rodzaje rozliczeń: gotówkową i bezgotówkową. W tym pierwszym przypadku ich rzeczoznawca ocenia powstałe szkody i jeżeli wycenę zaakceptujemy, ubezpieczyciel wypłaca nam gotówkę i naprawy samochodu dokonujemy we własnym zakresie. Drugim sposobem, bardziej polecanym przez specjalistów, jest oddanie samochodu do warsztatu współpracującego z firmą ubezpieczeniową, która pokrywa wystawiony przez niego rachunek.

5. Uważaj na wycenę
Zanim zacznie się naprawa samochodu konieczne jest przeprowadzenie wyceny szkód. To zwykle pierwszy etap, w którym powstają konflikty pomiędzy ubezpieczycielem a kierowcą. Wycena szkód przeprowadzona przez rzeczoznawcę z firmy ubezpieczeniowej często jest dużo niższa niż się spodziewaliśmy. Jeżeli zgodzimy się z wyceną, różnicę między tą kwotą a rachunkiem z warsztatu będziemy musieli pokryć sami. Jeżeli w naszym odczuciu zapowiada się poważna naprawa samochodu, a wycena szkód jest zbyt niska, poprośmy o ekspertyzę niezależnego rzeczoznawcę (koszt 200 - 400 zł) i przedstawmy ją w ubezpieczalni. Jeżeli wycena nie zostanie dalej zweryfikowana, pozostaje nam jedynie oddać sprawę do sądu.

6. Zbieraj dokumenty
W trakcie całej procedury likwidacji szkody zawsze żądaj kopii dokumentów z oględzin pojazdu, wstępnej i ostatecznej wyceny, wszelkich decyzji. Ich brak może utrudnić ewentualną procedurę odwoławczą.

7. Możesz wybrać warsztat
Firmy ubezpieczeniowe często zostawiają pewną dowolność w wyborze warsztatu, który zajmie się naszym samochodem. Jeżeli mamy nowy pojazd będziemy przypuszczalnie skazani na usługi autoryzowanych serwisów ze względu na obowiązującą gwarancję. Autoryzowane placówki mogą jednak wystawić dość pokaźny rachunek za naprawę i często zdarza się, że ubezpieczalnie część kosztów próbują zrzucić na nas, tłumacząc się pojęciem amortyzacji części. Czasami bardziej opłaca się skorzystać z usług dobrego, ale dużo tańszego mechanika, chociaż dotyczy to raczej samochodów, na które nie obowiązuje już gwarancja.

8. Uważnie z odkupywaniem pojazdu
Jeżeli pojazd został uszkodzony na tyle, ze nie opłaca się go naprawiać, firmy ubezpieczeniowe proponują często jego odkupienie. Wyceną zajmuje się znów rzeczoznawca współpracujący z firmą, który stara się wykazać jak największą wartość szkody. Jeżeli nie zgadzamy się z wyceną, skorzystajmy z usług niezależnego eksperta. Będziemy musieli zapłacić za taką usługę nawet kilkaset złotych, ale często taka procedura i tak się opłaca.

Odszkodowanie z Funduszu Gwarancyjnego
Wykupienie polisy OC jest obowiązkowe i dotyczy wszystkich kierowców. Zdarza się jednak, że sprawca kolizji wymaganego ubezpieczenia nie posiada. W takim wypadku szansą na pokrycie kosztów naprawy jest Fundusz Gwarancyjny tworzony z wpłat zakładów ubezpieczeń i kar za niedopełnienie wykupu OC. Wypłata odszkodowania z funduszu następuje zarówno w przypadku, gdy osoba odpowiedzialna za szkodę nie miała obowiązkowego ubezpieczenia, jak i w sytuacji, gdy sprawca kolizji jest nieznany. O wypłatę z funduszu staramy się poprzez dowolne towarzystwo ubezpieczeniowe w kraju zajmujące się ubezpieczeniami OC i według prawa firma taka nie może odmówić podjęcia się sprawy. Ubezpieczyciel zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego okoliczności wypadku i wyceny szkody.

Fundusz obowiązany jest wypłacić odszkodowanie w terminie do 60 dni od dnia otrzymania zgłoszenia o zdarzeniu. Termin może ulec zmianie, jeśli w sprawie toczy się postępowanie karne. Wtedy bezsporną część świadczenia fundusz wypłaca w terminie 30 dni od zgłoszenia, a pozostałą część - do 14 dni po zakończeniu postępowania.

Jeżeli sprawca kolizji nie został zidentyfikowany, np. kierowca zbiegł z miejsca wypadku, Fundusz Gwarancyjny wypłaca odszkodowanie tylko za szkodę na osobie. Jeżeli sprawca jest znany, a nie posiadał ważnego ubezpieczenia OC, fundusz wypłaca osobie uprawnionej odszkodowanie za szkodę na osobie i mieniu.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • takitam (gość)

    Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie to zlecić likwidację szkody serwisowi, który nam naprawia auto. U mnie się to sprawdziło , zero formalności z mojej strony, nawet rzeczoznawca był od nich. Na czas naprawy dostałem auto zastępcze:) Edytowany przez moderatora 2012-11-05 06:57

  • Karol (gość)

    Warto odwołać się od kosztorysu ubezpieczyciela, bo zapewne jest zaniżony - amortyzacja, zaniżony koszt robocizny, zamienniki zamiast oryginalnych części etc, aby tylko zapłacić połowę albo mniej należnego odszkodowania za samochód - wzory odwołań i pozwów napisanych przez prawników są w serwisie ..................... Edytowany przez moderatora 2014-03-03 06:23

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości