Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadbaj o świece w aucie

Robert Tomaszewski
Fot. NGK
Fot. NGK
Silnik benzynowy nie będzie pracował bez świec zapłonowych. Warto więc pamiętać o właściwym doborze i regularnej wymianie świec.

Fot. NGK
Fot. NGK



Mieszanka paliwowa zapala się dopiero w momencie przeskoku iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy, a jeśli występują przerwy w zapłonie, niespalona mieszanka trafia do katalizatora i tam się spala powodując jego szybkie zużycie.

Najważniejszym parametrem świecy jest wartość cieplna. Jeśli będzie źle dobrana, to świeca nie będzie się oczyszczać z nagarów lub będzie się przegrzewać, co spowoduje zakłócenia w pracy silnika. Informacje to tym jakie świecie należy stosować, znajdziemy w instrukcji obsługi naszego auta.

Wygląd świecy świadczy o stanie silnika. Zużyta świeca w sprawnej jednostce napędowej powinna być pozbawiona nagaru i mieć jasnobrązowy kolor. Pokryta czarnym nalotem świadczy o zbyt bogatej mieszance lub źle dobranej ciepłocie świecy.

Z kolei nadtopienie elektrody powstaje w wyniku samozapłonów i spalania zbyt ubogich mieszanek, co powinno być sygnałem do przeprowadzenia regulacji silnika.

Ze względu na trudne warunki, w jakich pracują świece (wysokie ciśnienie i temperatura w komorze spalania, zmienne warunki atmosferyczne) należy pamiętać o ich regularnej wymianie. Powinno się jej dokonywać co 30 - 60 tys. km. Jeśli są to np. świece platynowe ich trwałość sięga nawet 120 tys. km.

W silnikach zasilanych gazem LPG zaleca się częstszą wymianę oraz stosowanie lepszych jakościowo świec np. irydowych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty