Zadbaj o zdrowy chłód na upały

(ip)
Klimatyzację w aucie warto sprawdzić na wiosnę. Specjaliści ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej radzą jak poznać, że klima jest niesprawna i jak dobrze ją zregenerować.

O tym, że na wiosnę w naszym aucie wymieniamy opony, czy zużyte elementy zawieszenia pamięta większość kierowców. O

Fot: Hella
Fot: Hella

klimatyzacji przypomina sobie wciąż raczej niewielu z nich, najczęściej, kiedy po jej uruchomieniu z kratek wentylacji wydobywa się nieprzyjemny zapach, czyli... o wiele za późno.

- Musimy pamiętać, że sprawna klimatyzacja ma wpływ na zdrowie kierowcy i pasażerów. Nieprzyjemny zapach, może być widocznym objawem zagrzybienia przewodów wentylacyjnych - mówi Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto, jednej z największych w Polsce sieci wyselekcjonowanych hurtowni, sklepów i warsztatów motoryzacyjnych.

Dodaje, że największym niebezpieczeństwem jest to, że do tego niezdrowego zapachu można się przyzwyczaić. Zagrzybienie narasta stopniowo i – dopóki ktoś postronny, np. mechanik - nie zwróci im uwagi, wielu kierowców jest przekonanych, że to „naturalny“ zapach wnętrza ich auta.
 
Filtrem w grzyba i bakterie
- Parujące szyby, słaba prędkość nawiewu powietrza do kabiny, zbyt wysoka temperatura schładzania, czyli niezbyt zimne powietrze wydobywające się z nawiewu – Grzegorz Bacia, właściciel serwisu Express z Inowrocławia wymienia główne objawi wadliwego funkcjonowania układu klimatyzacyjnego. Kolejnym, jest wspomniany „specyficzny“ zapach. – Jest trudny do określenia, ale najintensywniej pojawia się, kiedy włączamy albo wyłączamy sprężarkę. Kiedy grzyba jest dużo, zapach utrzymuje po wyłączeniu układu – mówi Bacia.

Dodaje, że najbardziej niebezpieczne jest właśnie fakt, że zapach nie jest szczególnie intensywny i kierowcy z czasem przyzwyczajają się do niego. Ci którzy palą myślą, że może mieć związek z dymem papierosowym innym wydaje się, że w aucie „zawsze“ tak pachniało. W tym czasie nawiewane do wnętrza auta zarodniki grzyba mogą się zagnieździć w tapicerce, dywanikach, czy obiciu foteli i zagrażać zdrowiu użytkowników samochodu (np. powodować alergie, czy choroby układu oddechowego).Dodajmy, że oprócz grzyba, układ wentlacyjny może też być siedliskiem bakterii, dla których świetną pożywką jest wilgoć i wpadające tam kawałki zgniłych liści.

Rozwiązaniem tych problemów jest montaż (i/lub regularna wymiana) filtra kabinoweo przeciwpyłkowego oraz osuszenie i dezynfekcja kanałów wentylacyjnych. Z ekspertyz przeprowadzonych przez koncerny motoryzacyjne wynika, że brak filtra przeciwpyłkowego wiąże się z aż 60-krotnie większym zapyleniem wnętrza samochodu. Marek Walusz, właściciel serwisu All Max z Piekar Śląskich dodaje, że wymiana filtra co pół roku (lub ok. 10 tys. km) jest szczególnie ważna w dużych aglomeracjach, takich jak Śląsk, gdzie powietrze jest bardziej zapylone.

Ozon albo ultradźwięki

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

Jeśli to konieczne trzeba także oczyścić wnętrze kabiny samochodu. Do tego celu służy cała gama środków chemicznych, oraz tzw. ozonator - urządzenie dezynfekujące wnętrze kabiny. – Usługa ta może się wiązać z różnym kosztem nie tylko w zależności od regionu Polski, ale także od auta, które jest poddawane czyszczeniu. Trwa dłużej, jeśli kubatura kabiny jest większa. Dlatego ważne jest, byśmy skorzystali ze sprawdzonego, poleconego serwisu, bo samo wykonanie zabiegu, nawet jeśłi trwał np. 15 minut, nie musi oznaczać, że grzyb został usunięty naprawdę skutecznie – podpowiada Witold Rogowski z ProfiAuto.
Jednym z najnowszych rozwiązań w zakresie oczyszczania wnętrza auta z grzyba i bakterii jest metoda ultradźwiękowa. Cyszczenie odbywa się tu za pomocą specjalnego urządzenia, które wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 MHz. Zamieniają one mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgłę o średnicy kropel około 5 mikronów. Mgła wypełnia całe wnętrze samochodu i przedostaje się do parownika usuwając wszystkie zanieczyszczenia.

Ważnym zabiegiem poprawiającym działanie klimatyzacji jest też sprawdzenie szczelności układu. – Żaden układ klimatyzacyjny nie jest idealnie szczelny, a ubytki czynnika chłodzącego spowodowane eksploatacją powodują, że w jego miejsce do systemu dostaje się wilgoć. Wilgoć powoduje korozję, która niszczy parownik i chłodnicę klimatyzacji. To najczęściej wymieniane elementy klimatyzacji – mówi ekspert ProfiAuto. Z tego powodu czynnik powinien być uzupełniany conajmniej raz w roku.
 
Nie tylko na wiosnę
Eksperci motoryzacyjni walczą też z nieporozumieniem, jakie dotyczy kwestii używania klimatyzacji. Większość klientów serwisów, które specjalizują się w naprawie tych układów pojawia się u mechaników na wiosnę. Najczęściej w przekonaniu, że klimę trzeba wyczyścić i sprawdzić po zimowej przerwie w jej użytkowaniu. Tymczasem fachowcy mówią jednogłośnie: klimatyzacja powinna być używana przez cały rok, a nie tylko w miesiącach ciepłych.

- Klimatyzacja to utrzymywanie odpowiednich warunków wewnątrz samochodu: zdrowego poziomu wilgoci i temperatury, a nie tylko chłodzenie go latem. Używając klimatyzacji jesienią i zimą sprawiamy, że np. zbyt duża ilość wilgoci zostaje wychwycona i usunięta z auta – mówi Marek Walusz, właściciel serwisu All Max. Co więcej, nieużywana przez dłuższy czas instalacja jest bardziej narażona na awarię. Dlatego kierowca powinien uruchamiać ją przynajmniej profilaktycznie (minimalnie raz w tygodniu na 15 minut), żeby sprawdzić jej działanie.

Objawy niesprawnej wentylacji:
-      parujące szyby,
-      słaba prędkość nawiewu powietrza do kabiny,
-      zbyt wysoka temperatura schładzania, czyli niezbyt zimne powietrze wydobywające się z nawiewu,
-      syczenie trwające 10-15 sekund po wyłączeniu systemu (sprawna klimatyzacja może wydawać ten dźwięk kilka sekund po wyłączeniu auta)
-      nieprzyjemny zapach (szczególnie podczas włączania i po wyłączeniu klimatyzacji

Leczenie:
-      wymiana filtra przeciwpyłkowego (zwykły, lub węglowy)
-      osuszenie przewodów wentylacyjnych (np. próżniowe)
-      dezynfekcja przewodów wentylacyjnych
-      dezynfekcja wnętrza kabiny auta (za pomocą ozonatora, chemiczna, lub ultradźwiękowa)
-      uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz oleju w kompresorze
-      sprawdzenie szczelności układu
-      ściągnięcie wilgoci

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty