Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Zakup auta. Najpopularniejsze modele samochodów w Polsce

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com W ostatnim miesiącu przybyło łącznie 49 798 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. To kolejny miesiąc wzrostu.

W grupie samochodów osobowych w listopadzie 2018r. zarejestrowano 43 248 szt.+2,1%. Po 2 miesiącach spadków sprzedaży w porównaniu rok do roku, w listopadzie nastąpił nieznaczny wzrost związany ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym, które dotyczyć będą m.in. umów leasingowych zawieranych od stycznia 2019 roku.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 11,8 tys. szt. ze spadkiem o 11,9% r/r ale znacznym wzrostem m/m o 18,4% . Udział tej grupy klientów wyniósł 27,2% i był niższy niż w listopadzie rok wcześniej ( -4,3 pkt. proc. ) ale wyższy niż w październiku br. o 2,3 pkt. proc.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w listopadzie br. 31,5 tys. samochodów, niespełna 2,5 szt. więcej w stosunku do listopada ubiegłego roku. Rezultat ten był wyższy od uzyskanego w październiku br. o 1,5 szt. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu, które razem stanowiły 51,9% rynku (71,3% wśród nabywców instytucjonalnych). Udział tej grupy był nieznacznie niższy niż miesiąc wcześniej – 0,9 pkt. procentowego.

Zobacz także: Koszty rejestracji samochodu w 2018 roku

Marki popularne zajęły 85,1% rynku i objęły 36,8 tys. szt. co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do tego samego miesiąca ub.r. o 0,4%. Na marki premium przypadło 14,9% rynku podczas gdy rok wcześniej wynosił 12,8%. W ich grupie wzrost wyniósł 18,6% r/r.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,9 tys. hybryd (+18,6%) oraz 110 szt. z napędem elektrycznym (+15,8%). Wśród nich znalazły się 52 szt. samochody bateryjne i z rozszerzonym zasięgiem oraz 58 szt. hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 67,0% rynku a z dieslem 27,3%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 68,1% i 26,1%.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w listopadzie 2018r. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, przybyło 6 545 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

Skoda, Volkswagen i Toyota

W ogólnym zestawieniu w listopadzie 2018r. liderem rynku była Skoda i zarejestrowała 6 672 szt. poprawiając rezultat z roku poprzedniego o 14,1% czyli o 824 szt. Drugi Volkswagen (4 936 szt. +15,4%). Trzecie miejsce należało do marki Toyota (3 577 szt. -16,2%). Czwarte zajął Ford (2 968 szt.; +22,9%), Na piątym miejscu był Opel (2 543 szt.-25,1%). Marki z początku drugiej piątki były bardziej dynamiczne. Szósta pozycja w rankingu należała do marki Dacia (2 367 szt. +37,5%). Podobnie jak miesiąc wcześniej siódme miejsce zajął Mercedes-Benz, który sprzedał 2 326 szt. i w gronie Top10 uzyskał największy bo 62,5% wzrost rok do roku. Kolejne miejsca należały do marek: Hyundai (2 072 szt. +1,7%), Renault (1 994 szt. -21,6%), Kia( 1 966 szt. -2,7% ).

W ogólnym rankingu modeli, w listopadzie 2018r. na pierwszym miejscu Octavia (1 871 szt. ). Druga Fabia (1 726 szt.). Trzeci w ostatnim miesiącu był Golf (1 362 szt.) a czwarta Astra z wynikiem 1 069 szt. Piąta pozycja należała do Skody Rapid (1 021 szt.) , która awansowała o 5 pozycji w stosunku do listopada ub.r.

Skoda, Toyota oraz Hyundai to najczęściej wybierane marki nowych aut osobowych w listopadzie 2018, natomiast Skdoa Fabia, Dacia Duster oraz Toyota Yaris to najchętniej kupowane modele w tej grupie. Wśród firm w minionym miesiącu największą popularnością cieszyły się auta marki Skoda, Volkswagen oraz Ford. Nabywcy instytucjonalni postawili głównie na Skodę Octavię, Volkswagena Golfa oraz Skodę Fabię.

Rejestracje od początku roku

Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 135,8 tys. szt. (+1,5%).W tej grupie nastąpiła zmiana leadera , była nim Skoda (17 133 ; +11,1%), która zamieniła się miejscami z Toyotą (16 787; +0,9%) a na trzecim zamknął jedenaście miesięcy br. Opel (10 551; -24,4%). Nadal mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował duży spadek, utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy do marki Kia (10 060; +8,3%) po awansie o jedną pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Dacia (9 800; +24,5%) a za nim Volkswagen (9 616; -7,9%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018r. jest Fabia(6 006; +8,2%), Na drugim miejscu Yaris(5 318:+1,7%), który w porównaniu do sytuacji przed rokiem awansował o jedno miejsce w rankingu. Udział obu pierwszych modeli jest zbliżony i wyniósł odpowiednio 4,4% i 3,9%. Trzecia pozycja należy do Dustera (4 957 szt. +28,7% ), który zyskał aż 2 pozycje w stosunku do tego samego miesiąca ub.r. Czwartą pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (4 194; -22,9%). Na piątej pozycji Octavia (3 459 szt.; +6,4%) za nią jest Tucson (3 371; +11,3%), który zyskał 2 pozycje w stosunku do roku poprzedniego . Kolejne miejsce należy do Tipo ( 3 015; -25,6 %), który obok Astry notuje głęboki spadek wśród pierwszej dziesiątki modeli. Za nim jest Auris (2 973; +0,6%).

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 350,7 tys. szt. (+15,2%; +46,2 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Zajęły 48,8% rynku wobec 47,6% rok wcześniej (67,7% wobec 68,5% przed rokiem w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (46 701; +12,8%; udz. 13,3%), drugi Volkswagen (41 618; +24,2%; udz. 11,9%). Trzecia jest Toyota (33 750; +15,8%; udz. 9,6%). Następny w rankingu jest Ford (24 026; +8,8%) a za nim Opel (21 566; +14,2%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (17 575; -0,0%; udz. 5%) a za nim Mercedes-Benz (16 975; +29,7%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (16 140; +14,3%). Następna Fabia (12 279; +3,3%). Na trzecim utrzymuje się Golf (10 911; +16,9%) a na czwartym podobnie jak rok wcześniej jest Astra (10 140; +10,9%). Focus jest po listopadzie piąty (9 167; +7,8%).

Pozycja Model Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - listopad 2018
 
2018 2017 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r
   
Ogółem Udział % Ogółem Udział %    
       
1 Skoda Fabia 738 6,3% 708 5,3% 4,2% 0
2 Dacia Duster 556 4,7% 382 2,9% 45,5% 4
3 Toyota Yaris 459 3,9% 674 5,1% -31,9% -1
4 Skoda Rapid 418 3,6% 331 2,5% 26,3% 5
5 Skoda Octavia 344 2,9% 346 2,6% -0,6% 3
6 Hyundai Tucson 337 2,9% 411 3,1% -18,0% -2
7 Opel Corsa 327 2,8% 386 2,9% -15,3% -2
8 Opel Astra 324 2,8% 506 3,8% -36,0% -5
9 Dacia Sandero 269 2,3% 193 1,4% 39,4% 8
10 Volkswagen Golf 267 2,3% 296 2,2% -9,8% 0
11 Volkswagen Polo 260 2,2% 136 1,0% 91,2% 19
12 Hyundai I20 244 2,1% 230 1,7% 6,1% 0
13 Fiat Tipo 203 1,7% 355 2,7% -42,8% -6
14 Toyota Aygo 183 1,6% 176 1,3% 4,0% 7
15 Kia Sportage 181 1,5% 198 1,5% -8,6% 0
16 Mazda CX-3 174 1,5% 134 1,0% 29,9% 15
17 Skoda Citigo 166 1,4% 132 1,0% 25,8% 15
18 Renault Clio 161 1,4% 204 1,5% -21,1% -4
19 Toyota C-HR 156 1,3% 182 1,4% -14,3% 1
20 Toyota Auris 153 1,3% 262 2,0% -41,6% -9
RAZEM 1-20 5 920 50,33% 6 242 46,77% -5,2%
Pozostałe
5 842 49,67% 7 104 53,23% -17,8%
RAZEM
11 762 100% 13 346 100% -11,9%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów


Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • saas (gość)

    Pierwsza skoda? Czy raczej szkoda? miałem, nie polecam

  • rikard (gość)

    Jak dla mnie do miasta nie ma lepszego auta jak yaris hybrid. Kupiłam we wrześniu i już zdążyłam trochę potestować. Spalanie mimo korków na poziomie 4,8 l, a do tego automat. Jakby jeszcze bagażnik był większy to auto byłoby idealne :)

  • lopaz (gość)

    Astra h tylko z silnikiem benzynowym 1.6.Poza drobiazgami auto jest praktycznie bezawaryjne. Pali nie wiele więcej jak te z silnikiem diesla, ale oszczędności są jeszcze większe brak koła dwumasowego, filtrów pdf,dpf, pompowtryskiwaczy itd.powoduje, że nie zaskoczą nas koszty naprawy.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości