Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Zakup auta. TOP 20 najchętniej kupowanych samochodów osobowych

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com W październiku br. zarejestrowano 52 723 nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5t. To wynik wyższy o 13,3% niż rok wcześniej i wyższy o 33,5% niż we wrześniu br.

Zmiany w prawie. Jak wpływają na sprzedaż aut?

Po sierpniowych i wrześniowych rezultatach w rejestracjach, które zawirowane były zmianami legislacyjnymi w zakresie WLTP, wynik ostatniego miesiąca wyrównywał podobnie, jak przed rokiem obserwowany przed miesiącem wrześniowy spadek w porównaniu do sierpnia (-27,2%). Wydawać by się mogło, że powrócił do poziomu wynikającego z tradycyjnej sezonowości na rynku. Przypomnijmy jednak, że wraz z początkiem 2020 roku zaczną obowiązywać bardziej restrykcyjne wymagania odnośnie emisji CO2 dla nowych samochodów, zarówno osobowych jak i dostawczych. Będą one związane z wysokimi karami (95 Euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych samochodów). Z tego powodu w ostatnim kwartale br. możemy się spodziewać, częściowo swoistego przyspieszenia sprzedaży modeli wysokoemisyjnych, żeby zdążyć wprowadzić je na rynek jeszcze w tym roku. Ta tendencja zaznaczyła się wyraźniej już w październiku w grupie samochodów osobowych niż dostawczych. W poszczególnych grupach składowych zmiana rok do roku w ostatnim miesiącu, odbyła się w przeciwnych kierunkach. Rejestracje licząc rok do roku, samochodów osobowych zwiększyły się o 17,5%, a dostawczych zmalały o 12,3% głównie z powodu wyjątkowo wysokiej bazy odniesienia.

Od początku roku przybyło 514 620 lekkich samochodów (liczonych razem osobowych i dostawczych do 3,5t). Jest to więcej o 3,2% w skali roku (+16 102 szt.). Dobrym wynikom sprzyja poza wspomnianymi zmianami prawno-homologacyjnymi, utrzymująca się ogólnie dobra koniunktura gospodarcza. Chociaż według badań koniunktury GUS, nastroje wśród konsumentów w październiku pogorszyły się nieco w stosunku do września a szczególnie w handlu detalicznym w branży pojazdy samochodowe obserwowane jest utrzymujące się stopniowe obniżanie nieznacznie pozytywnej oceny nastrojów.

Zakup auta. Tak kupują klienci indywidualni, a tak firmy

W grupie samochodów osobowych w październiku 2019 r. zarejestrowano 46 895 szt. czyli o 6 987 szt. (+17,5%) więcej niż rok wcześniej i jednocześnie o 11 570 szt. (+32,8%) więcej niż we wrześniu br.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 12,5 tys. szt. o 26,3% więcej r/r i 37,3% więcej niż we wrześniu br. (+3 406 szt.). Udział tej grupy klientów wyniósł 26,7% i był większy o 1,8 pkt. proc. niż rok wcześniej i większy niż we wrześniu o 0,8 pkt. proc.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w październiku 2019 r. 34,4 tys. samochodów. Wynik ten był wyższy niż przed rokiem (+4 378 szt. i +14,6%) i wyższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 8 164 szt. +31,2%). Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W październiku ich udział dalej odbudował się i wyniósł 50,5% w całym rynku (w sierpniu br. wynosił 43,4%, we wrześniu 48,8% ale w październiku ub.r. 52,8%). W kanale dealer lub inny sprzedawca udział zniżył się do 17% Podczas gdy w sierpniu br. stanowił ponad 24% rynku a we wrześniu 18%. Przed rokiem w październiku na firmy te przypadło niecałe 16% rynku.

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 39,7tys. nowych rejestracji (+19%) i osiągnęły 84,7% udział w rynku wobec 83,7% przed rokiem i 83,1% przed miesiącem. W porównaniu do września br. zajęły o 1,6 pkt. proc. więcej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 7,2 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 9,7% i wyższa w porównaniu do rejestracji we wrześniu br. o 19,6% (+1 172 szt.).

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 4,2 tys. hybryd (+97,6% r/r) oraz 274 szt. z napędem elektrycznym (+130,3%). Wśród nich znalazło się 85 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 189 hybryd plug-in. W grupie samochodów bateryjnych tempo zmiany (+28,8%) jest nadal wysokie ale obniża się już drugi miesiąc z rzędu. Przed miesiącem było to +47,8%. Trzycyfrowe tempo wzrostu notowaliśmy odpowiednio: w marcu 475% i kwietniu 593% a także w maju 124%, lipcu +134% i sierpniu +103%. Tak wysokie wzrosty osiągane są dzięki zakupom flotowym do carsharingu. Samochody z napędem benzynowym zajęły 70,6% rynku a z dieslem 19,5% podczas, gdy rok wcześniej stanowiły w październiku odpowiednio 67% i 26,1%.

Nowe samochody osobowe – rankingi

W październiku 2019r. w ogólnym rankingu, pozycja leadera należała do marki Skoda, która zarejestrowała 6 628 szt.; o 13,6% więcej niż rok wcześniej (+793 szt.). Druga była Toyota, która zarejestrowała 5 873 szt. (+71,2%). Trzeci był Volkswagen (4 521 szt.+6,6%). Czwarty tym razem był Ford (2 599 szt.+7,3%). Pierwszą piątkę zamknęła Kia (2 521 szt. +12,4%). Drugą otworzył Mercedes-Benz (2 285 szt. +2,4%). Kolejne miejsca przypadły markom: Opel, który jako jedyny z TOP 10 zanotował spadek w stosunku do października ub. roku (2 219 szt. -12,1%), tuż za nim Mazda (2 167 szt. +85,7%), która zyskała aż 5 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku, następny Hyundai (2 127 szt. +11,4% ), za nim BMW (2 064 szt. +22,1%). W ogólnym rankingu modeli, w październiku 2019r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (2325 szt.). Toyota poprawiła wynik tego modelu sprzed roku o 494,6% a miejsce w rankingu aż o 24 pozycje. Druga była Skoda Octavia 1 977 szt. a trzecia była Fabia 1 573 szt. Czwarty był Yaris z wynikiem 1 293 szt.. Piąta była Astra – 1 221 szt.. Drugą piątkę otworzyła Dacia Duster1 035 szt. . Za nią był Volkswagen Golf (941 szt.) oraz niespodziewanie Mazda CX-3 (875 szt.).

Zobacz także: Kredyt samochodowy. Ile zależy od wkładu własnego? 

W ostatnim miesiącu w grupie nabywców indywidualnych przewodziła Toyota (1824 szt. ;+206%) z jej modelem Yaris (611 szt.; +247 szt.). Klienci instytucjonalni wybierali najczęściej markę Skoda (4 868 szt.; +16%) ale pierwszą pozycję wśród modeli utrzymała w tej grupie Corolla Toyoty ( 1836 szt.; +450%).

Zakup auta. Tak sprzedają się nowe samochody od początku roku

Od początku 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 135,5 tys. szt., było to o 11453 szt. (+9,2%) więcej niż w tym samym okresie ub.r. Pozycja leadera, jak było też miesiąc wcześniej należy do Toyoty (18 974 szt.; +21,8%). Druga Skoda zarejestrowała 15 558 szt. +2,9% r/r. Na trzecim Dacia (13 098; +49,2%), która zyskała 2 pozycje w rankingu w stosunku do sytuacji sprzed roku. Na czwartym miejscu była Kia (10 295 szt; +9,6%). Z piątą lokatą pierwsze siedem miesięcy zakończył Hyundai (9 381; +9,9%). Drugą piątkę otwiera Volkswagen (8 545 szt.; -1%) – pierwsza marka ze spadkiem w skali roku.

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Dacia Duster (8 112; +84,3%) z dużą przewagą nad drugą Toyotą Yaris (5 407 szt. +11,3%) i trzecia jest Skoda Fabia (4 587szt.
-12,9%) mimo spadku. Czwarta pozycja należy do Toyoty Corolli, który zyskała 15 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku (4 386; +138,6%). Na piątej Fiat Tipo (3 800: +35,1%. Drugą piątkę otwiera Skoda Octavia (3 199 szt; +2,7%) a kolejny Hyundai Tucson (3177;+4,7%)

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 322,3 tys. szt. (+0,9%; +3 020 szt.).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza trójka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (40 725; -3,1%; udz. 12,6%), drugi Volkswagen (36 411;-3,3%; udz. 11,3%) i trzecia Toyota (32 392; +3,2%; udz. 10,1%). Następne dwie marki Opel i Ford zamieniły się miejscami wobec sytuacji sprzed roku: Opel osiągnął teraz 22 102 rejestracji (+10,8%) a Ford 19 392 (-10%). Drugą piątkę otwiera Renault z wynikiem 16 287 szt.

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. mimo spadku jest Octavia (13 806; -5,5%). Na drugiej pozycji po 10-ciu miesiącach Toyota Corolla (11 441; +146,1%), która zyskała aż 11 pozycji w skali roku. Najniższe miejsce na podium zajęła Skoda Fabia (9 995; -11,5%). Tuż za nią Volkswagen Golf (9 684; -1,3%). Pierwszą piątkę zamyka Astra (9 621, +2,1%).

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych w październiku 2019

Pozycja Model Październik
 
2019 2018 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r
   
Ogółem Udział % Ogółem Udział %    
       
1 Toyota Yaris 611 4,9% 176 1,8% 247,2% 13
2 Dacia Duster 548 4,4% 468 4,7% 17,1% 0
3 Skoda Fabia 492 3,9% 714 7,2% -31,1% -2
4 Toyota Corolla 489 3,9% 57 0,6% 757,9% 49
5 Hyundai Tucson 398 3,2% 313 3,2% 27,2% -2
6 Skoda Octavia 388 3,1% 251 2,5% 54,6% 1
7 Fiat Tipo 354 2,8% 134 1,3% 164,2% 11
8 Toyota C-HR 265 2,1% 86 0,9% 208,1% 26
9 Mazda CX-3 258 2,1% 184 1,9% 40,2% 3
10 Kia Stonic 246 2,0% 149 1,5% 65,1% 6
11 Toyota Aygo 229 1,8% 133 1,3% 72,2% 8
12 Skoda Karoq 211 1,7% 177 1,8% 19,2% 1
13 Skoda Scala 194 1,5% 0 0,0%

14 Toyota RAV4 193 1,5% 54 0,5% 257,4% 42
15 Volkswagen Tiguan 190 1,5% 71 0,7% 167,6% 30
16 Kia Sportage 184 1,5% 201 2,0% -8,5% -6
17 Dacia Sandero 183 1,5% 294 3,0% -37,8% -13
18 Renault Clio 178 1,4% 91 0,9% 95,6% 14
19 Mitsubishi ASX 173 1,4% 85 0,9% 103,5% 17
20 Hyundai I30 166 1,3% 99 1,0% 67,7% 8
RAZEM 1-20 5 950 47,43% 3 737 37,61% 59,2%
Pozostałe
6 594 52,57% 6 198 62,39% 6,4%
RAZEM 12 544 100% 9 935 100% 26,3%
 






Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości