Zakup nowego auta? Co kupują Polacy w 2021? Jak pandemia wpływa na rynek?

Mariusz Michalak
Pandemia koronawirusa pomieszała szyki sprzedawcom aut w 2020 roku, powodując spadek sprzedaży znacznie większy od wcześniej zakładanego. A co przyniósł nam początek 2021 roku? Próbujemy też odpowiedzieć na pytanie jakie są prognozy na najbliższe miesiące jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów.

Dlaczego popyt na nowe auta na początku roku jest mniejszy?

Tradycyjnie popyt na samochody w pierwszych miesiącach roku jest stosunkowo niewielki, szczególnie w porównaniu z miesiącami ostatniego kwartału poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych. Firmy bowiem od dłuższego czasu stanowią siłę napędową rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. W lutym, który - podobnie jak styczeń - jest okresem wyprzedaży aut z poprzedniego rocznika, klienci instytucjonalni mają nieco mniejszy udział w rynku, nadal jednak przeważają nad zakupami klientów indywidualnych. Ich udział w lutowej sprzedaży sięgnął tym razem pułapu 71%, a w styczniu 67% . Zapowiada to kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów.

Ile nowych aut kupują Polacy?

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 36 887 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 15,95% (-7 002 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 37,93% (-22 543 szt.) mniej niż w grudniu 2020 roku.

W drugim miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku oraz wobec poprzedniego miesiąca. To pierwszy taki wzrost, liczony rok do roku, od września ubiegłego roku.

W lutym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 43 528 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 0,86% (+372 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 18,00% (+6 641 szt.) więcej niż w styczniu 2021 roku. Dane skumulowane (80 415 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2021 roku o 7,62%  (-6 630 szt.).

Jakie auta rejestrują klienci indywidualni a jakie firmy w 2021 roku?

Po kliknięciu na obrazek, tabela powiększa się.

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych i firmy - styczeń 2021

Rejestracja nowych aut  osobowych przez klientów indywidualnych i firmy - styczeń 2021Źródło: IBM Samar
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych i firmy - styczeń 2021

Źródło: IBM Samar

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - styczeń 2021

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - styczeń 2021Źródło: IBM Samar
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - styczeń 2021

Źródło: IBM Samar

Rejestracja nowych aut osobowych przez firmy styczeń 2021

Rejestracja nowych aut osobowych przez firmy styczeń 2021Źródło: IBM Samar
Rejestracja nowych aut osobowych przez firmy styczeń 2021

Źródło: IBM Samar

**Dla porównania prezentujemy też analogiczne dane z lutego 2021**

Rejestracja nowych aut  osobowych przez klientów indywidualnych i firmy - luty 2021

Rejestracja nowych aut  osobowych przez klientów indywidualnych i firmy - luty 2021Źródło: IBM Samar
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych i firmy - luty 2021

Źródło: IBM Samar

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - luty 2021

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - luty 2021Źródło: IBM Samar
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - luty 2021

Źródło: IBM Samar

Rejestracja nowych aut osobowych przez firmy- luty 2021

Rejestracja nowych aut osobowych przez firmy- luty 2021Źródło: IBM Samar
Rejestracja nowych aut osobowych przez firmy- luty 2021

Źródło: IBM Samar

Źródło danych: IBM Samar

UWAGA!

Szczegółowe informacje o sprzedaży aut w 2021 roku można znaleźć w materiale:

Dane za styczeń dostępne są w materiale:

Zakup nowego auta. Początek roku 2020 vs początek roku 2021

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 39 472 samochody osobowe w lutym 38 512.

Porównując dane rok do roku klienci nie zmienili radykalnie swoich upodobań jeśli chodzi o wybierane marki i modele samochodów.  Należy wziąć też pod uwagę, że w styczniu i lutym 2020 roku pandemia dopiero zaczynała zmieniać nasze przyzwyczajenia, a skutki na rynku motoryzacyjnym widoczne były dopiero w kolejnych miesiącach. Zmianie ulegała liczba sprzedawanych aut.

Zakup nowego auta? Jak Polska wypada na tle innych europejskich państw?

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dotyczących polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła styczeń 2021 rok na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane).

Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 8 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (14 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (14 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (22 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w styczniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 17 zarejestrowanych samochodów na  1 000 mieszkańców. 

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w lutym 2021r. ok. 3 100 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w lutym aut osobowych, które pozostały w kraju to około 34,6 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,21%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

Zdaniem eksperta:

Dariusz Balcerzak, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar:

Pandemia koronawirusa pomieszała szyki sprzedawcom w 2020 roku, powodując spadek sprzedaży znacznie większy od wcześniej zakładanego (dziś mało kto pamięta, że już pod koniec 2019 roku analitycy motoryzacyjni prognozowali, że 2019 rok będzie ostatnim tak dobrym, wręcz rekordowym dla rynku sprzedaży nowych samochodów, co wówczas jednak wiązano przede wszystkim ze zmianami w prawie unijnym, wymuszającymi na producentach stosowanie nowych rozwiązań technicznych, które prowadziły do wzrostu cen samochodów).

Sprzedaż aut. Pandemia dalej rozdaje karty

 - Pandemia nadal rozdaje karty na rynku motoryzacyjnym, choć już nie tak spektakularnie, jak w roku ubiegłym. Zarówno sprzedawcy, jak i klienci salonów samochodowych nauczyli się żyć i działać w cieniu koronawirusa. O ile nie dojdzie do kolejnych lockdownów gospodarczych, z przerwami w produkcji oraz zamykaniem salonów sprzedaży, ten rok powinien być pod względem liczby rejestracji lepszy, niż poprzedni - zaznacza ekspert.

Sprzedaż aut. Prognoza na 2021 roku

- Zapewne jednak daleko mu będzie do rekordowego 2019 roku, gdy w Polsce zarejestrowano ogółem 625,5 tys. nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, w tym ponad 555 tys. aut osobowych. Prognoza IBRM Samar dla polskiego rynku na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9% r/r), dla nowych samochodów dostawczych 63 tys. szt. (wzrost o 5,7%r/r) - prognozuje Dariusz Balcerzak.

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty