Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakup samochodu. Co z cenami aut? Tak drogo dawno nie było! Te auta drożeją najwięcej

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Ceny nowych samochodów w Polsce rosną w dwucyfrowym tempie. Wzrost cen aut systematycznie postępuje, a czy nasze wynagrodzenia za nimi nadążają? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR zebrał dane na ten temat.

Na koniec września 2020 roku średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wynosiła 121 921 zł i była wyższa o 10,9% od tej sprzed roku. Niższy wskaźnik wzrostu – o 7,2% na przestrzeni roku - wykazuje tak liczona cena sprzedaży w samym wrześniu.

Zakup auta. Tak rosną ceny!

Z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że obie średnie ważone ceny sprzedaży, zarówno liczona od początku roku, jak i miesięczna we wrześniu są też większe od wyliczonych przez SAMAR w lipcu (odpowiednio o 0,10% (117 zł) i 0,7% (856 zł)! Dane z ostatnich trzech lat wyraźnie pokazują, że to właśnie w 2020 roku ceny rosną w najszybszym, dwucyfrowym tempie, podczas gdy w latach 2019/2018 wzrosty miesięczne nie przekraczały 6%. Walka z emisją CO2 trwa i jeżeli zachowany zostanie trend z ostatnich lat, w ostatnim kwartale średnia cena najpewniej jeszcze wzrośnie. Mogą się też do tego przyczynić rejestracje dealerskie, spodziewane przed końcem roku, a związane z dalszym zaostrzaniem restrykcji dotyczących emisji CO2 od stycznia 2021 roku.

[cyt]Dobra konkluzja jest taka, że choć ceny rosną, rosną też średnie wynagrodzenia, przynajmniej te oficjalnie podawane dla sektora przedsiębiorstw przez Główny Urząd Statystyczny. Zła jest taka, że tempo wzrostu wynagrodzeń jest niemal identyczne jak cen samochodów. Co to oznacza? Że siła nabywcza naszych wynagrodzeń niestety nie rośnie! W styczniu 2018 roku na zakup nowego samochodu osobowego w średniej cenie przykładowy Kowalski potrzebował blisko 31 pensji, czyli wynagrodzenia za 2 lata i 7 miesięcy pracy. We wrześniu 2020 roku na taki zakup musi pracować o ponad jeden miesiąc dłużej - czytamy w analizie SAMARU. 

Zakup auta. Te auta drożeją najwięcej

Jakie auta w największym stopniu wpływają na wzrost średniej ważonej ceny na rynku? Listę marek otwiera smart, którego średnia cena sprzedaży wzrosła aż o 80,8%. Jest to oczywiście związane z wycofaniem z oferty silników spalinowych i zastąpieniem ich elektrycznymi. Drugie miejsce zajmuje Porsche (+19,0%), prestiżowa marka, w ofercie której znacząco wzrosły ceny modeli 718 (+17,8%) oraz 911 (+9,8%). Głównym powodem wzrostu ceny samochodów tego producenta jest jednak coraz popularniejszy, a drogi model Cayenne Coupe (ceny od 411 tys. zł.), którego pierwsze rejestracje pojawiły się  pod koniec 2019 roku. Trzecie miejsce należy  do Lamborghini (+ 14,2%). W przypadku tej niszowej marki, za wzrost odpowiada większa sprzedaż (5 sztuk) najdroższego modelu Aventador, kosztującego blisko 2 mln zł.

W zestawieniu TOP10 znajdują się  ponadto 2 marki należące do koncernu PSA - DS (4 miejsce, +13,8%) oraz Opel (10 miejsce, +10,1%)

Duży wzrost cen dotyczy również Subaru (5 lokata na liście, +12,7%), co jest bezpośrednio związane z wprowadzeniem do oferty droższych wersji hybrydowych popularnych modeli.

Listę modeli o największej dynamice wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży otwierają te, w których wyeliminowano napęd spalinowy na rzecz elektrycznego: Skoda Citigo (+120,2%), smart forfour (+93,3%) oraz smart fortwo (+71,4%). Na czwartej pozycji znalazło się Subaru Impreza (+36,3%) z wyraźnie droższym układem hybrydowym. Pierwszą piątkę zamyka Peugeot 2008 (+33,4%). Nowa generacja tego modelu należy do czołówki najdroższych aut w segmencie (ceny od 86 200 zł).

W zestawieniu TOP10 znalazły się jeszcze DS3 (+30,3%), Mazda MX-5 (+29,0%), Subaru XV (+25,1%), Mazda 2 (+24,1%) oraz Opel Corsa (+22,8%).

Jak kupujemy nowe auta?

Za 5 lat co drugi samochód w Polsce będzie kupowany jak laptop. Nabywca będzie wybierał auto spośród 3 gotowych wersji danego modelu – prognozuje Carsmile. Już dziś widać, że coraz mniej osób jest zainteresowanych indywidualną konfiguracją wyposażenia.

Komentarz eksperta. Wojciech Drzewiecki, Samar

Duża część klientów szuka konkretnych ofert, pomijając konfiguratory, które dla wielu, w aktualnej postaci są zbyt „wyrafinowane”, trudne do opanowania i często trudno w nich znaleźć, to na czym nam zależy. Badania Samaru również to potwierdzają. Klienci znacznie częściej korzystają z gotowych produktów, rzadziej odwołując się do narzędzi pozwalających na zbudowanie auta marzeń. W przypadku naszego narzędzia Autokatalog ten procent jest nawet wyższy, co potwierdza kierunek, o którym wspomniałem. Autokatalog odzwierciedla bowiem konfiguratory producentów, które bywają naprawdę trudne do opanowania, szczególnie w przypadku marek premium. Sami producenci już zauważyli problem i chcą zmierzać w kierunku uproszczeń. Przykład VW ID3 to dobitnie pokazuje. Niewielka liczba konkretnych opcji, najchętniej montowanych już na miejscu, u dealera (przykład Toyoty) upraszcza wybór i przyspiesza decyzję. Tak więc stoimy u progu zmian, które w pierwszej kolejności dotyczyć będą marek popularnych, później premium. Wprowadzanie na rynek nowych modeli samochodów elektrycznych ułatwia tą zmianę.

Dodatkowym czynnikiem zachęcającym do uproszczenia oferty jest też czas dostawy. Nie mówimy tu o samochodach stojących na placach dealerskich, bo to oczywiste. Mam na myśli sprecyzowaną ofertę, która w odpowiednim ustawieniu na produkcji może przyspieszyć dostawę bezpośrednio z linii produkcyjnej, gdyż producent obracając się w konkretnych pakietach może z pewnym wyprzedzeniem podjąć się produkcji, bez konieczności „walki” o konkretne zamówienie klienta.

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty