Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Zakup samochodu. Co z cenami aut? Tak drogo dawno nie było! Te auta drożeją najwięcej

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Ceny nowych samochodów w Polsce rosną w dwucyfrowym tempie. Wzrost cen aut systematycznie postępuje, a czy nasze wynagrodzenia za nimi nadążają? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR zebrał dane na ten temat.

Na koniec września 2020 roku średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wynosiła 121 921 zł i była wyższa o 10,9% od tej sprzed roku. Niższy wskaźnik wzrostu – o 7,2% na przestrzeni roku - wykazuje tak liczona cena sprzedaży w samym wrześniu.

Zakup auta. Tak rosną ceny!

Z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że obie średnie ważone ceny sprzedaży, zarówno liczona od początku roku, jak i miesięczna we wrześniu są też większe od wyliczonych przez SAMAR w lipcu (odpowiednio o 0,10% (117 zł) i 0,7% (856 zł)! Dane z ostatnich trzech lat wyraźnie pokazują, że to właśnie w 2020 roku ceny rosną w najszybszym, dwucyfrowym tempie, podczas gdy w latach 2019/2018 wzrosty miesięczne nie przekraczały 6%. Walka z emisją CO2 trwa i jeżeli zachowany zostanie trend z ostatnich lat, w ostatnim kwartale średnia cena najpewniej jeszcze wzrośnie. Mogą się też do tego przyczynić rejestracje dealerskie, spodziewane przed końcem roku, a związane z dalszym zaostrzaniem restrykcji dotyczących emisji CO2 od stycznia 2021 roku.

Dobra konkluzja jest taka, że choć ceny rosną, rosną też średnie wynagrodzenia, przynajmniej te oficjalnie podawane dla sektora przedsiębiorstw przez Główny Urząd Statystyczny. Zła jest taka, że tempo wzrostu wynagrodzeń jest niemal identyczne jak cen samochodów. Co to oznacza? Że siła nabywcza naszych wynagrodzeń niestety nie rośnie! W styczniu 2018 roku na zakup nowego samochodu osobowego w średniej cenie przykładowy Kowalski potrzebował blisko 31 pensji, czyli wynagrodzenia za 2 lata i 7 miesięcy pracy. We wrześniu 2020 roku na taki zakup musi pracować o ponad jeden miesiąc dłużej - czytamy w analizie SAMARU. 

 Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Zakup auta. Te auta drożeją najwięcej

Jakie auta w największym stopniu wpływają na wzrost średniej ważonej ceny na rynku? Listę marek otwiera smart, którego średnia cena sprzedaży wzrosła aż o 80,8%. Jest to oczywiście związane z wycofaniem z oferty silników spalinowych i zastąpieniem ich elektrycznymi. Drugie miejsce zajmuje Porsche (+19,0%), prestiżowa marka, w ofercie której znacząco wzrosły ceny modeli 718 (+17,8%) oraz 911 (+9,8%). Głównym powodem wzrostu ceny samochodów tego producenta jest jednak coraz popularniejszy, a drogi model Cayenne Coupe (ceny od 411 tys. zł.), którego pierwsze rejestracje pojawiły się  pod koniec 2019 roku. Trzecie miejsce należy  do Lamborghini (+ 14,2%). W przypadku tej niszowej marki, za wzrost odpowiada większa sprzedaż (5 sztuk) najdroższego modelu Aventador, kosztującego blisko 2 mln zł.

W zestawieniu TOP10 znajdują się  ponadto 2 marki należące do koncernu PSA - DS (4 miejsce, +13,8%) oraz Opel (10 miejsce, +10,1%)

Duży wzrost cen dotyczy również Subaru (5 lokata na liście, +12,7%), co jest bezpośrednio związane z wprowadzeniem do oferty droższych wersji hybrydowych popularnych modeli.

Listę modeli o największej dynamice wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży otwierają te, w których wyeliminowano napęd spalinowy na rzecz elektrycznego: Skoda Citigo (+120,2%), smart forfour (+93,3%) oraz smart fortwo (+71,4%). Na czwartej pozycji znalazło się Subaru Impreza (+36,3%) z wyraźnie droższym układem hybrydowym. Pierwszą piątkę zamyka Peugeot 2008 (+33,4%). Nowa generacja tego modelu należy do czołówki najdroższych aut w segmencie (ceny od 86 200 zł).

W zestawieniu TOP10 znalazły się jeszcze DS3 (+30,3%), Mazda MX-5 (+29,0%), Subaru XV (+25,1%), Mazda 2 (+24,1%) oraz Opel Corsa (+22,8%).

Jak kupujemy nowe auta?

Za 5 lat co drugi samochód w Polsce będzie kupowany jak laptop. Nabywca będzie wybierał auto spośród 3 gotowych wersji danego modelu – prognozuje Carsmile. Już dziś widać, że coraz mniej osób jest zainteresowanych indywidualną konfiguracją wyposażenia.

Komentarz eksperta. Wojciech Drzewiecki, Samar

Duża część klientów szuka konkretnych ofert, pomijając konfiguratory, które dla wielu, w aktualnej postaci są zbyt „wyrafinowane”, trudne do opanowania i często trudno w nich znaleźć, to na czym nam zależy. Badania Samaru również to potwierdzają. Klienci znacznie częściej korzystają z gotowych produktów, rzadziej odwołując się do narzędzi pozwalających na zbudowanie auta marzeń. W przypadku naszego narzędzia Autokatalog ten procent jest nawet wyższy, co potwierdza kierunek, o którym wspomniałem. Autokatalog odzwierciedla bowiem konfiguratory producentów, które bywają naprawdę trudne do opanowania, szczególnie w przypadku marek premium. Sami producenci już zauważyli problem i chcą zmierzać w kierunku uproszczeń. Przykład VW ID3 to dobitnie pokazuje. Niewielka liczba konkretnych opcji, najchętniej montowanych już na miejscu, u dealera (przykład Toyoty) upraszcza wybór i przyspiesza decyzję. Tak więc stoimy u progu zmian, które w pierwszej kolejności dotyczyć będą marek popularnych, później premium. Wprowadzanie na rynek nowych modeli samochodów elektrycznych ułatwia tą zmianę.

Dodatkowym czynnikiem zachęcającym do uproszczenia oferty jest też czas dostawy. Nie mówimy tu o samochodach stojących na placach dealerskich, bo to oczywiste. Mam na myśli sprecyzowaną ofertę, która w odpowiednim ustawieniu na produkcji może przyspieszyć dostawę bezpośrednio z linii produkcyjnej, gdyż producent obracając się w konkretnych pakietach może z pewnym wyprzedzeniem podjąć się produkcji, bez konieczności „walki” o konkretne zamówienie klienta.

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jorg (gość)

    W 2002 roku za salonowe Audi A4 quattro 1.8T zapłaciłem coś około 85 tyś. Teraz za tyle mam dobrze wyposażony samochód segmentu B. Paranoja.

  • Kamil (gość)

    Polecam sprawdzić w Master1. Oni mają co prawda używki, ale sprawdzone, bo po kontraktach leasingowych, no i ceny moim zdaniem też mają rozsądne.

  • Dariusz (gość)

    Corolla Touring Sports 1,2 turbo 116 KM w benzynie z pakietem tech masz za 86 tys. mi by takie auto w zupełności wystarczyło.

  • Tamtaramtam (gość)

    Ma autor rację dla przykładu niech będzie nowe Clio czy fiesta (małe miejskie wozidelka) by kupić coś z sensownym silnikiem trzeba wydać w granicach 75tys. PLN. Te najtańsze mają silniki 1.0 wolnossące gdzie w rubryce przyspieszenia do 100km/h mają wpisane TAK. Za kwotę 75/80 kilka lat temu można było spokojnie bez żadnych rabatów klasę wyższy model kupić czy to Megane czy fosusa lub pokusić się o najtańsze auta segmentu D. Maskara teraz z cenami

  • Olo (gość)

    Peugeot 208 65tys Clio 57tys Focus 90tys Pojebani są wszyscy zobaczymy jak teraz będzie Pani w VW Stalowa Wola stwierdza iż w czasie pandemii sprzedaż wzrosła gdyż ponieważ bali się jeździec autobusami przemysł w tym mieście zarobki pierwsza liga to i sprzedaż wzrosła pani do Psychiatry polecam

  • Byznesmen (gość)

    Porsche i Lamborghini dla Kowalskiego o czym wy tu piszecie ! , a Niemcy kupują Daćki ...

  • Byznesmen (gość)

    A na wiosnę nikt nie chciał kupować całe parkingi nowych aut stały i tak jest teraz , kity wciskają a co do cen to wszystko przez kurs euro ktory też jest sztucznie zawyżone.

  • gonzo (gość)

    Zwolennicy UE mają co chcieli, przeciwnicy UE mają to czego nie chcieli.

  • OldM (gość)

    Jak tak dalej będzie może 10% kupi auto , a reszta kupi używki , więc po co te normy skoro ludzie smigaja passatami po 600,000km przebiegach ,albo szrotami co kopcą jak stara lokomotywa , oni powinni zabronić poruszania się starymi trupami , ( Klasyki zostawić w spokoju) ale jak by zabronić śmigać starymi trupami to czym będziemy się poruszać jak nowe auto kosztuję .82,000 mowa tu o czymś z średniej półki :D , Pozytywna strona korków by nie było i miejsca parkingowe puste :D

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości