Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Zakup samochodu. Te modele najczęściej wybierają Polacy

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com W ostatnim miesiącu zarejestrowano razem 51 958 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Które z modeli okazały się najpopularniejsze wśród aut osobowych?

W grupie samochodów osobowych w lipcu 2018 r zarejestrowano 46 285 sztuk. Oznacza to nieustanny wzrost od kwietnia 2015 r (40. miesiąc z rzędu). Po raz pierwszy w historii liczba rejestracji w lipcu przekroczyła 45 tys. egzemplarzy. Przypomnijmy, że w ub.r. lipiec zakończył się z liczbą 36,8 tys. sztik Rezultat w ostatnim miesiącu poprawił się o 25,7% (+9 454) i był praktycznie równy jak osiągnięty miesiąc wcześniej (+0,4%; +195).

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 12,1 tys. sztuk i było to więcej niż rok wcześniej o 13,1% i więcej niż w poprzednim miesiącu o 2,1%. Udział tej grupy klientów nieustannie maleje i wyniósł 26,2% i chociaż był nieznacznie wyższy niż miesiąc wcześniej (wtedy osiągnął 25,8%), to był niższy o 3,8 pkt. proc. wobec zajmowanego rok wcześniej.

Nabywcy instytucjonalni odebrali w lipcu 34,1 tys. samochodów, czyli więcej niż rok wcześniej o 30,8% i po wzroście wtedy o 18,3%. W tej grupie nabywców wystąpiło zrównanie wyników w porównaniu do poprzedniego miesiąca (-0,0% m/m). Udział klientów instytucjonalnych w całym rynku samochodów osiągnął 73,8%.  

Zobacz także: Czy wiesz, że....? Przed II wojną światową były auta na... gaz drzewny

Marki popularne zajęły 87,2% rynku i objęły 40,4 tys. sztuk Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 26,9%. Na marki premium przypadło 12,8% rynku i wzrost ich znowu był wolniejszy i wyniósł 17,8% r/r wobec 11,6% w czerwcu.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,8 tys. hybryd (+53,0%) oraz 78 sztuk (-14,3%) z napędem elektrycznym. Wśród nich znalazło się 46 sztuk samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 32 egzemplarze hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 69,5% rynku a z dieslem 24,7%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 64,2% i 29,8%.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w lipcu 2018r. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pjazdów, przybyło 5 673 sztuki nowo zarejestrowanych pojazdów. Wysoki dwucyfrowy wzrost w tej części rynku utrzymuje się kolejny miesiąc z rzędu i osiągnął 18,6% (+890 sztuk) po wzroście +18,3% r/r miesiąc wcześniej.

Na te modele postawiły firmy i klienci indywidualni

Biorąc ogólny ranking rejestracji aut osobowych, w  lipcu 2018 r w porównaniu z sytuacją rok wcześniej na prowadzenie wysunął się Volkswagen  z liczbą 5 522 nowo zarejestrowanych samochodów (+59,0%). Skoda (5 417 sztuk; +16,0%) znalazła się na drugiej pozycji. Następna, podobnie jak miesiąc wcześniej była Toyota (4 587 sztuk; +16,6%). Na czwartym miejscu bez zmiany - Opel (3 412 sztuk) a na piątym, po awansie o trzy lokaty w porównaniu do sytuacji sprzed roku i jedną sprzed miesiąca, było Renault (2 577 sztuk; + 49,4%). Ford znalazł się poza pierwszą piątką, w której mieścił się przed miesiącem (2 292 sztik; +7,2%).  

W ogólnym rankingu modeli, w lipcu 2018 r na pierwszym miejscu, podobnie jak miesiąc wcześniej – pozostała Octavia (1 969 sztuk). Fabia (1 259 sztuk) druga w czerwcu br. przesunęła się na trzecie. Druga była Astra (1 766; +59,8%). Czwartą pozycję zdobyło Tipo (1 210 sztuk.; +69,9%). Piąty ponownie był Golf (1206 sztuk).

Volkswagen, Skoda, Toyota. Tak przedstawia się pierwsza trójka najczęściej wybieranych marek aut osobowych w lipcu przez nabywców instytucjonalnych. Wśród modeli w tej grupie dominowała Skoda Octavia, Opel Astra oraz Volkswagen Golf. Wśród nabywców indywidualnych w lipcu 2018 roku, najchętniej wybierano pojazdy osobowe marki Toyota, Skoda oraz Volkswagen. Fiat Tipo, Opel Astra oraz Toyota Yaris to natomiast najpopularniejsze modele w tej grupie nabywców w lipcu.

Ponad 300 tys. nowych aut

Od początku 2018 roku zarejestrowano 319 330 nowych samochodów osobowych, o 12,5% więcej niż w analogicznym czasie 2017.

Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 95,8 tys. sztuk nowych aut (+5,9%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (13 148; +10,0%). Drugie miejsce podobnie, jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (11 451; +13,7%) a na trzecim zamknął siedem miesięcy br. Opel (7 629; -22,4%) mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował spadek utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy nadal do marki Kia (7 080; +14,5%) po awansie o jedna pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Volkswagen (6 929; -0,4%) i za nim dopiero Hyundai (6 186; +18,9%) mimo znacznego wzrostu.

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018 jest Yaris (4 210; +18,5%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajmuje Fabia (3 864; +12,5%). Jej dystans od pierwszego miejsca wynosi 346 sztuk. Udział obu pierwszych modeli wyniósł odpowiednio 4,4% i 4,0%. Trzecią pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (3 132; -17,9%). Na czwartej umocnił się Duster (3 012 szt.; +11,4%) a dopiero za nim jest Octavia (2 430; +20,1%) mimo awansu o 4 miejsca w skali roku a razem z nią Tipo (2 430; -6,6%). Auris (2 336; -2,1%) poza pierwszą piątką.

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 223,5 tys. sztuk (+15,6%; +30,1 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Zajęły 48,7% rynku wobec 46,8% rok wcześniej (69,5% w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Pierwsza Skoda (29 721; +14,2%; udz. 13,3%), drugi Volkswagen (27 046; +28,8%; udz. 12,1%). Trzecia jest Toyota (20744; +7,5%; udz. 9,3%). Następny w rankingu jest Ford (15 829; +9,8%) a za nim Opel (14 603; +27,1%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (12 119; +6,8%; udz. 5,4%) a za nim Mercedes-Benz (9 358; +20,3%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (10 150; +9,1%). Następna Fabia (7 586; +4,9%). Na trzecim utrzymuje się Golf (6 847; +10,8%) a na czwarte tuż za nim i podobnie jak rok wcześniej wysunęła się Astra (6 844; +19,1%). Focus jest po lipcu piąty (6296; +21%).

Pozycja Model Lipiec 2018 - rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych
 
2018 2017 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r
   
Ogółem Udział % Ogółem Udział %    
       
1 Fiat Tipo 600 4,9% 339 3,2% 77,0% 4
2 Opel Astra 411 3,4% 391 3,6% 5,1% 2
3 Toyota Yaris 400 3,3% 437 4,1% -8,5% -1
4 Dacia Duster 399 3,3% 408 3,8% -2,2% -1
5 Skoda Fabia 369 3,0% 449 4,2% -17,8% -4
6 Hyundai Tucson 286 2,4% 268 2,5% 6,7% 0
7 Toyota Auris 277 2,3% 181 1,7% 53,0% 8
8 Nissan Qashqai 257 2,1% 145 1,4% 77,2% 13
9 Dacia Sandero 245 2,0% 238 2,2% 2,9% -2
10 Toyota Corolla 238 2,0% 122 1,1% 95,1% 17
11 Skoda Octavia 225 1,9% 228 2,1% -1,3% -3
12 Volkswagen Polo 217 1,8% 134 1,2% 61,9% 11
13 Toyota Aygo 203 1,7% 133 1,2% 52,6% 11
14 Opel Corsa 185 1,5% 218 2,0% -15,1% -5
15 Renault Clio 179 1,5% 144 1,3% 24,3% 7
16 Renault Captur 178 1,5% 157 1,5% 13,4% 2
17 Kia Stonic 176 1,5% 0 0,0%    
18 Suzuki Vitara 170 1,4% 203 1,9% -16,3% -7
19 Kia Sportage 167 1,4% 191 1,8% -12,6% -5
  Volkswagen Golf 167 1,4% 197 1,8% -15,2% -6
RAZEM 1-20 5 349 44,08% 4 583 42,72% 16,7%  
Pozostałe  6 787 55,92% 6 144 57,28% 10,5%  
RAZEM  12 136 100% 10 727 100% 13,1%  
PZPM na podstawie CEP (MSW/MC)          

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Rp (gość)

    Bum na samochody, to wynik kombinacji rządu przy umowach leasingowych. Zobaczymy, jak padnie to wszystko na nos, po dojnych zmianach w obliczeniach.

  • Karol (gość)

    Zawsze uważałem, że zakup nowego samochodu to lepsze rozwiązanie. Droższy, ale przynajmniej wiesz co kupujesz. A w przypadku używanego kupujesz kota w worku. Musze jednak przyznać, że ostatnio zmieniłem zdanie. Na rynku zaczęły się pojawiać tzw, pokontraktówki, czyli samochody, które wcześnie służyły we flocie. Przez cały okres umowy opiekował się nimi leasingodawca, więc mają nie tylko w 100% sprawdzone przebiegi, ale są zadbane i co najwazniejsze - mają rzetelną historię serwisową. W środku nic nie zniszczone. Przypominają mi samochody demonstracyjne w salonach. Ja oglądałem je akurat w punktach sprzedaży Master1.pl, ale jak znacie inne firmy to też pewnie warto

  • ANIEL (gość)

    Powiem tak, jeździłem zawsze do jednego mechanika - do porządnego serwisu RING na Alei Grunwaldzkiej w Gda. Nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń, klasa sama w sobie.

  • opel byle nie z polski (gość)

    1. Fiat tipo tani ale pali jak smok, a ople też są tanie, a sypią się gorzej jak powypadkowe źle naprawiane no ale peugeot kupił opla i teraz musi się pozbyć tego całego szrotu co stoi na placu przez to niska cena i zero jakiej kolwiek jakości i dobrego wykonania może jak się pozbędą tego co stoi na placu i zmienią przede wszystkim pracowników, którzy nigdy nie dbali o jakość może w oplu w Polsce znowu będzie jakość.

  • pak (gość)

    Ze względu na spalanie yaris jest bardzo dobrym wyborem, w wersji hybrydowej pali poniżej 4,5l w mieście mimo korków. A poza tym to toyota, więc z awaryjnością też nie powinno być problemów

  • hybryda, elektryczne to jest pseudoekologia (gość)

    Hybryda to najgorszy wybór przy naładowanych akumulatorach jak fajnie pali mało, a gdy są rozładowane i ładują się podczas jazdy to spalanie już nie wygląda tak fajnie. Hybryda to tylko złuda ekologii najpierw.

  • Karol (gość)

    A gdzie Passat 1.9 w gnoju co to już pastuchy przestały być królem polskiej wsi

  • qs (gość)

    do hybryda i tak dalej Klasyczna hybryda zawsze ładuje się podczas jazdy :) Czytałem gdzieś pod artykułem toyoty na temat hybryd i to jest tak, że na prąd zamieniana jest nadwyzka energii przy zmianach prędkości, a do tego przy hamowaniu generator zmienia energię kręcących się kół na prąd. Wiec hybryda jest bardzo dobrym wyborem i jest ekologiczna bo na postojach czy przy małych predkościach działa tylko elektryczny silnik, który nie wytwarza spalin

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości