W grupie samochodów osobowych w lipcu 2018 r zarejestrowano 46 285 sztuk. Oznacza to nieustanny wzrost od kwietnia 2015 r (40. miesiąc z rzędu). Po raz pierwszy w historii liczba rejestracji w lipcu przekroczyła 45 tys. egzemplarzy. Przypomnijmy, że w ub.r. lipiec zakończył się z liczbą 36,8 tys. sztik Rezultat w ostatnim miesiącu poprawił się o 25,7% (+9 454) i był praktycznie równy jak osiągnięty miesiąc wcześniej (+0,4%; +195).
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 12,1 tys. sztuk i było to więcej niż rok wcześniej o 13,1% i więcej niż w poprzednim miesiącu o 2,1%. Udział tej grupy klientów nieustannie maleje i wyniósł 26,2% i chociaż był nieznacznie wyższy niż miesiąc wcześniej (wtedy osiągnął 25,8%), to był niższy o 3,8 pkt. proc. wobec zajmowanego rok wcześniej.
Nabywcy instytucjonalni odebrali w lipcu 34,1 tys. samochodów, czyli więcej niż rok wcześniej o 30,8% i po wzroście wtedy o 18,3%. W tej grupie nabywców wystąpiło zrównanie wyników w porównaniu do poprzedniego miesiąca (-0,0% m/m). Udział klientów instytucjonalnych w całym rynku samochodów osiągnął 73,8%.
Marki popularne zajęły 87,2% rynku i objęły 40,4 tys. sztuk Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 26,9%. Na marki premium przypadło 12,8% rynku i wzrost ich znowu był wolniejszy i wyniósł 17,8% r/r wobec 11,6% w czerwcu.
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,8 tys. hybryd (+53,0%) oraz 78 sztuk (-14,3%) z napędem elektrycznym. Wśród nich znalazło się 46 sztuk samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 32 egzemplarze hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 69,5% rynku a z dieslem 24,7%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 64,2% i 29,8%.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w lipcu 2018r. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pjazdów, przybyło 5 673 sztuki nowo zarejestrowanych pojazdów. Wysoki dwucyfrowy wzrost w tej części rynku utrzymuje się kolejny miesiąc z rzędu i osiągnął 18,6% (+890 sztuk) po wzroście +18,3% r/r miesiąc wcześniej.
Na te modele postawiły firmy i klienci indywidualni
Biorąc ogólny ranking rejestracji aut osobowych, w lipcu 2018 r w porównaniu z sytuacją rok wcześniej na prowadzenie wysunął się Volkswagen z liczbą 5 522 nowo zarejestrowanych samochodów (+59,0%). Skoda (5 417 sztuk; +16,0%) znalazła się na drugiej pozycji. Następna, podobnie jak miesiąc wcześniej była Toyota (4 587 sztuk; +16,6%). Na czwartym miejscu bez zmiany - Opel (3 412 sztuk) a na piątym, po awansie o trzy lokaty w porównaniu do sytuacji sprzed roku i jedną sprzed miesiąca, było Renault (2 577 sztuk; + 49,4%). Ford znalazł się poza pierwszą piątką, w której mieścił się przed miesiącem (2 292 sztik; +7,2%).
W ogólnym rankingu modeli, w lipcu 2018 r na pierwszym miejscu, podobnie jak miesiąc wcześniej – pozostała Octavia (1 969 sztuk). Fabia (1 259 sztuk) druga w czerwcu br. przesunęła się na trzecie. Druga była Astra (1 766; +59,8%). Czwartą pozycję zdobyło Tipo (1 210 sztuk.; +69,9%). Piąty ponownie był Golf (1206 sztuk).
Volkswagen, Skoda, Toyota. Tak przedstawia się pierwsza trójka najczęściej wybieranych marek aut osobowych w lipcu przez nabywców instytucjonalnych. Wśród modeli w tej grupie dominowała Skoda Octavia, Opel Astra oraz Volkswagen Golf. Wśród nabywców indywidualnych w lipcu 2018 roku, najchętniej wybierano pojazdy osobowe marki Toyota, Skoda oraz Volkswagen. Fiat Tipo, Opel Astra oraz Toyota Yaris to natomiast najpopularniejsze modele w tej grupie nabywców w lipcu.
Ponad 300 tys. nowych aut
Od początku 2018 roku zarejestrowano 319 330 nowych samochodów osobowych, o 12,5% więcej niż w analogicznym czasie 2017.**
Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 95,8 tys. sztuk nowych aut (+5,9%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (13 148; +10,0%). Drugie miejsce podobnie, jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (11 451; +13,7%) a na trzecim zamknął siedem miesięcy br. Opel (7 629; -22,4%) mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował spadek utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy nadal do marki Kia (7 080; +14,5%) po awansie o jedna pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Volkswagen (6 929; -0,4%) i za nim dopiero Hyundai (6 186; +18,9%) mimo znacznego wzrostu.
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018 jest Yaris (4 210; +18,5%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajmuje Fabia (3 864; +12,5%). Jej dystans od pierwszego miejsca wynosi 346 sztuk. Udział obu pierwszych modeli wyniósł odpowiednio 4,4% i 4,0%. Trzecią pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (3 132; -17,9%). Na czwartej umocnił się Duster (3 012 szt.; +11,4%) a dopiero za nim jest Octavia (2 430; +20,1%) mimo awansu o 4 miejsca w skali roku a razem z nią Tipo (2 430; -6,6%). Auris (2 336; -2,1%) poza pierwszą piątką.
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 223,5 tys. sztuk (+15,6%; +30,1 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Zajęły 48,7% rynku wobec 46,8% rok wcześniej (69,5% w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Pierwsza Skoda (29 721; +14,2%; udz. 13,3%), drugi Volkswagen (27 046; +28,8%; udz. 12,1%). Trzecia jest Toyota (20744; +7,5%; udz. 9,3%). Następny w rankingu jest Ford (15 829; +9,8%) a za nim Opel (14 603; +27,1%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (12 119; +6,8%; udz. 5,4%) a za nim Mercedes-Benz (9 358; +20,3%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (10 150; +9,1%). Następna Fabia (7 586; +4,9%). Na trzecim utrzymuje się Golf (6 847; +10,8%) a na czwarte tuż za nim i podobnie jak rok wcześniej wysunęła się Astra (6 844; +19,1%). Focus jest po lipcu piąty (6296; +21%).
Pozycja | Model | Lipiec 2018 - rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych | |||||
2018 | 2017 | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r | ||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | ||||
1 | Fiat Tipo | 600 | 4,9% | 339 | 3,2% | 77,0% | 4 |
2 | Opel Astra | 411 | 3,4% | 391 | 3,6% | 5,1% | 2 |
3 | Toyota Yaris | 400 | 3,3% | 437 | 4,1% | -8,5% | -1 |
4 | Dacia Duster | 399 | 3,3% | 408 | 3,8% | -2,2% | -1 |
5 | Skoda Fabia | 369 | 3,0% | 449 | 4,2% | -17,8% | -4 |
6 | Hyundai Tucson | 286 | 2,4% | 268 | 2,5% | 6,7% | 0 |
7 | Toyota Auris | 277 | 2,3% | 181 | 1,7% | 53,0% | 8 |
8 | Nissan Qashqai | 257 | 2,1% | 145 | 1,4% | 77,2% | 13 |
9 | Dacia Sandero | 245 | 2,0% | 238 | 2,2% | 2,9% | -2 |
10 | Toyota Corolla | 238 | 2,0% | 122 | 1,1% | 95,1% | 17 |
11 | Skoda Octavia | 225 | 1,9% | 228 | 2,1% | -1,3% | -3 |
12 | Volkswagen Polo | 217 | 1,8% | 134 | 1,2% | 61,9% | 11 |
13 | Toyota Aygo | 203 | 1,7% | 133 | 1,2% | 52,6% | 11 |
14 | Opel Corsa | 185 | 1,5% | 218 | 2,0% | -15,1% | -5 |
15 | Renault Clio | 179 | 1,5% | 144 | 1,3% | 24,3% | 7 |
16 | Renault Captur | 178 | 1,5% | 157 | 1,5% | 13,4% | 2 |
17 | Kia Stonic | 176 | 1,5% | 0 | 0,0% | ||
18 | Suzuki Vitara | 170 | 1,4% | 203 | 1,9% | -16,3% | -7 |
19 | Kia Sportage | 167 | 1,4% | 191 | 1,8% | -12,6% | -5 |
Volkswagen Golf | 167 | 1,4% | 197 | 1,8% | -15,2% | -6 | |
RAZEM 1-20 | 5 349 | 44,08% | 4 583 | 42,72% | 16,7% | ||
Pozostałe | 6 787 | 55,92% | 6 144 | 57,28% | 10,5% | ||
RAZEM | 12 136 | 100% | 10 727 | 100% | 13,1% | ||
PZPM na podstawie CEP (MSW/MC) |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?