Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Zakup samochodu. Te modele wybierają Polacy

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Piotr Krzyżanowski Kwiecień 2018 r zakończył się wynikiem nieco poniżej miesięcznej średniej osiągniętej w br. Zarejestrowano razem 50 078 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t.

W grupie samochodów osobowych w kwietniu 2018 r zarejestrowano 44 716 egzemplarzy nowych aut W porównaniu do kwietnia ub.r. ostatni rezultat poprawił się o ponad 1/7 (13,3% r/r) i wyznaczył nowy najwyższy poziom dla kwietniowych wyników (poprzednio wypracowany w analogicznym miesiącu w 2008 r wynosił 30,1 tys. sztuk).

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 12,0 tys. sztuk i było to więcej niż rok wcześniej o 7,0% i mniej o 23,1% niż w poprzednim miesiącu. Udział tej grupy klientów wyniósł 26,9% i był niższy o 1,6 pkt. proc. wobec zajmowanego rok wcześniej. Nabywcy instytucjonalni odebrali w kwietniu 32,7 tys. samochodów, czyli więcej niż rok wcześniej o 15,8% i po wzroście wtedy o 18,4%. W tej grupie nabywców wystąpił również, podobnie jak i wśród klientów indywidualnych, spadek w porównaniu do poprzedniego miesiąca (-9,3% m/m). Udział klientów instytucjonalnych w całym rynku samochodów osiągnął 73,1%.  

Marki popularne zajęły 87,3% rynku i objęły 39,0 tys. szt. Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 13,8%. Na marki premium przypadło 12,7% rynku i wzrost ich sięgnął +10,1% r/r. W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,9 tys. hybryd (+35,1%) oraz 133 auta (+171,4%) z napędem elektrycznym. Wśród nich znalazły się 52 sztuki samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 81 hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 68,8% rynku a z dieslem 25,2%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 66,1% i 28,1%.

Zobacz także: Sprzedaż auta - to trzeba zgłosić w urzędzie

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w kwietniu 2018 według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, przybyło 5 362 egzemplarzy nowo zarejestrowanych pojazdów. Po jednym miesiącu zmniejszenia w tej części rynku znowu notujemy wzrost o 10,2% r/r. Taka dynamika pozwoliła przekroczyć nieznacznie dotychczasowy rekord dla analogicznego miesiąca, ustanowiony w 2016 r. (wtedy zarejestrowano 5310 sztuk).

Kto sprzedał najwięcej aut w kwietniu 2018?

W kwietniu 2018 r w porównaniu z poprzednim miesiącem, jak z sytuacją rok wcześniej pierwsza piątka marek pozostała bez zmiany. W rankingu zakupów nowych aut przez firmy i klientów indywidualnych, pierwsza była Skoda (5 443 sztuki), za nią Toyota (5 106 sztuk), następnie Volkswagen (5 011 sztuk). Na czwartym miejscu Opel (3073 sztuki) a na piątym Ford (2 779 sztuk). Wszystkie marki z pierwszej piątki poprawiły swoje rezultaty sprzed roku. Najwyższy wzrost osiągnął Volkswagen (+32,5%). Skoda, Toyota i Ford poprawiły się o kilkanaście procent – odpowiednio o 13,2%; 15,4% oraz 14,6%. Dynamika marki Opel była skromniejsza i jego tempo wzrostu wyniosło 4,0%. Wszystkie wymienione marki odnotowały spadki w porównaniu do poprzedniego miesiąca.  

W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu 2018 r na pierwszych miejscach, podobnie jak miesiąc wcześniej – pozostały Skoda Octavia (1 581 sztuk), Skoda Fabia (1 483 sztuki) i Opel Astra (1 334 sztuki). Na czwarta pozycję wysunął się Toyota Yaris (1 240 sztuk) i na piątą Toyota Auris (1 214 sztuk). Poza pierwsza piątką znalazł się Volkswagen Golf, który miesiąc wcześniej zmieścił się w niej.

Zobacz także: Testujemy Lexusa LC 500h

Toyota, Skoda i Opel to najczęściej wybierane marki nowych samochodów w kwietniu przez klientów indywidualnych, natomiast Dacia Duster, Toyota Yaris oraz Skoda Fabia to najpopularniejsze modele w tej grupie. Wśród firm dominował Volkswagen, Skoda oraz Toyota. Najpopularniejsze modele wśród nabywców instytucjonalnych w kwietniu to Skoda Octavia, Skoda Fabia oraz Ford Focus.

Pozycja Model Kwiecień 2018 - rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych
 
2018 2017 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r
   
Ogółem Udział % Ogółem Udział %    
       
1 Dacia Duster 487 4,0% 376 3,3% 29,5% 3
2 Toyota Yaris 446 3,7% 382 3,4% 16,8% 1
3 Skoda Fabia 401 3,3% 452 4,0% -11,3% -1
4 Opel Astra 387 3,2% 483 4,3% -19,9% -3
5 Fiat Tipo 358 3,0% 375 3,3% -4,5% 0
6 Toyota Auris 341 2,8% 311 2,8% 9,6% 0
7 Skoda Octavia 316 2,6% 224 2,0% 41,1% 1
8 Hyundai Tucson 273 2,3% 200 1,8% 36,5% 7
9 Suzuki Vitara 260 2,2% 218 1,9% 19,3% 1
10 Kia Sportage 251 2,1% 208 1,8% 20,7% 3
11 Toyota Corolla 243 2,0% 162 1,4% 50,0% 8
12 Toyota C-HR 219 1,8% 213 1,9% 2,8% 0
13 Skoda Rapid 213 1,8% 310 2,8% -31,3% -6
14 Opel Corsa 212 1,8% 223 2,0% -4,9% -5
15 Dacia Sandero 210 1,7% 165 1,5% 27,3% 2
16 Opel Mokka 199 1,7% 215 1,9% -7,4% -5
17 Nissan Qashqai 197 1,6% 143 1,3% 37,8% 8
18 Kia Venga 188 1,6% 132 1,2% 42,4% 11
19 Hyundai I20 179 1,5% 181 1,6% -1,1% -3
20 Skoda Karoq 177 1,5% 0 0,0%    
RAZEM 1-20 5 557 46,13% 4 973 44,16% 11,7%  
Pozostałe 6 489 53,87% 6 288 55,84% 3,2%  
RAZEM 12 046 100% 11 261 100% 7,0%  
* PZPM na podstawie CEP (MSW/MC)            

Liderzy po czterech miesiącach

Od początku 2018 r zarejestrowano 184 601 nowych samochodów osobowych, o 11,6% więcej niż w analogicznym czasie 2017 r.

Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 60,6 tys. szt. (+7,1%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (9 263; +10,6%). Drugie miejsce podobnie jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (7 564; +21,6%), w porównaniu do sytuacji sprzed roku awansowała o jedną pozycję. Na trzecim zamknął miesiąc Opel (5 101; -22,5%) mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował spadek. Czwarte miejsce należy nadal do marki Kia (4 503; +18,8%) po awansie o jedna pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Volkswagen (4 182; -9,2%) i za nim dopiero Hyundai (3 956; +22,4%) mimo znacznego wzrostu.

Fot. Sławomir Mielnik Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018 r jest Yaris (3 056; +39,3%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajmuje Fabia (2 617; +22,1%), która oddaliła się od pierwszego miejsca o 439 sztuk Udział obu pierwszych modeli wyniósł odpowiednio 5,0% i 4,3%. Trzecią pozycję utrzymuje Astra (2 064; -17,6%). Na czwartą wysunął się Duster (1 669 sztuk; +8% i 2 pozycje w skali roku) a dopiero za nim, po kwietniu br., jest Octavia (1 648; +33,3%) mimo awansu o 6 miejsc w skali roku. Auris (1 512; -11,1%) poza pierwszą piątką.   

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 124,0 tys. szt. (+13,9%; +15,2 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły 47,2% rynku  wobec 45,0% rok wcześniej (70,2% w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Pierwsza Skoda
(16 765; +15,9%; udz. 13,5%), drugi Volkswagen (14 757; +21,0%; udz. 11,9%). Trzecia jest Toyota (11715; +4,1%; udz. 9,5%). Następny w rankingu jest Ford (9 361; +13,6%) a za nim Opel (7 634; +19,5%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (6 208; -0,1%; udz. 5,0%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (5618; +11,9%). Następna Fabia (4489; +6,8%). Dalej Golf (4122; +11,8%) i czwarty Focus (3 791; +20,1%) a za nim Astra (3 483; +11,5%).

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • zazu (gość)

    nie ma co dyskutować o gustach bo każdy wybierze co mu się spodoba wiadoma rzecz. Ja np jeżdżę koreańskim ssangiem a mój brat ma niemieckie auto. co do kobiet też inne gusta mamy ja wole blondynki on brunetki

  • irek (gość)

    No i znowu kilka toyot w zestawieniu. Jak te nowe modele sie sprawują to nie wiem ale mam starszą corolkę to za często sie nie psuje a jeśli już to oe delphi części można bezproblemowo dokupić na necie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości