Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód zimą

Zamarzanie paliwa. Jak go uniknąć?

Data publikacji: Autor: ip

Jak radzić sobie z zamarzaniem paliwa?

Fot. Archiwum Wyraźny spadek temperatur dał się we znaki zmotoryzowanym. Niektóre samochody zostały unieruchomione przez rozładowane akumulatory. Inne zatrzymało paliwo. Szczególnie podatny na „zamarzanie” jest olej napędowy.

Jak radzić sobie z zamarzaniem paliwa?

Fot. Archiwum„Zamarzanie” polega na wykrystalizowaniu w oleju napędowym parafiny. Przybiera ona postać płatków lub drobnych kryształków, które dostają się do filtra paliwa, zatykając go, blokując przepływ oleju napędowego do komór spalania.

Olej napędowy ma dwie odmiany – letnią i zimową. Terminy ich dostępności zostały zdefiniowane urzędowo. Stosowne paliwo pojawia się w dystrybutorach w odpowiednim czasie. Letni olej może zamarznąć już w 0°C. Olej przejściowy spotykany na stacjach od 1 października do 15 listopada zamarza w -10°C, a zimowy obecny w dystrybutorach od 16 listopada do 1 marca odpowiednio wzbogacony zamarza poniżej -20°C (zimowy olej grupy F), a nawet -32°C (olej napędowy arktyczny klasy 2).

Jak radzić sobie z zamarzaniem paliwa?

Fot. ArchiwumMoże się jednak zdarzyć, że w zbiorniku pozostanie resztka letniego paliwa, która skutecznie zapcha filtr. Jak zachować się w takiej sytuacji? 

Miejsce, w którym zamarza paliwo jest często trudne do zlokalizowania. Sprawdzonym, choć długotrwałym sposobem jest odstawienie auta do ogrzewanego garażu. Niestety takie odmrażanie zabiera o wiele więcej czasu. Zdecydowanie lepiej sprawdza się stosowanie dodatków do paliw, wiążących wodę i przeciwdziałających wytrącaniu się parafiny.
Nie wolno dolewać benzyny do oleju napędowego. Starsze konstrukcje silników wysokoprężnych radziły sobie z taką mieszanką, ale w nowoczesnych silnikach można doprowadzić do bardzo kosztownej awarii układu wtryskowego.

Jak radzić sobie z zamarzaniem paliwa?

Fot. ArchiwumW sprzedaży są też dodatki do benzyn. Wiążą znajdującą się na dnie zbiornika wodę, odmrażając paliwo i zabezpieczając je przed ponownym zamarznięciem. Należy również pamiętać, aby zimą jeździć z możliwie pełnym bakiem, taki zabieg nie tylko chroni przed korozją, ale także sprzyja łatwiejszemu rozruchowi silnika. Kiedy benzyna jest zimna, słabo odparowuje. Utrudnia to zapalenie mieszanki w cylindrze, szczególnie kiedy jest ona gorszej jakości.

Inwestycja kwoty kilkunastu złotych w dodatki do paliwa to w czasie zimy naprawdę dobry pomysł. Poza zaoszczędzeniem czasu, kierowca uniknie dodatkowego stresu związanego np. dojazdem do pracy. Nie trzeba również szukać patentów na szybkie odmrożenie paliwa, które mogą okazać się kosztowne w skutkach.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • TaxiTaxi (gość)

    W naszym Lublinie najlepszej jakości paliwo jest przy ulicy W.Kunickiego na stacji Orlen, jest tam tylko benzyna i olej napędowy ale i przez to największa rotacja tych paliw w zbiornikach tej stacji.

  • Gama (gość)

    Zamarzł i hu...!!!

  • Nie tankować (gość)

    na BP. Dwa razy wlałem tam taki syf że ledwo dowlokłem się do celu. Okazało się że to była dolewka oleju napędowego do benzyny.

  • Kuba (gość)

    Najlepiej mieć jednak pod ręką środek do rozmrażania paliwa, ja mam z K2 ten anti frost, przy większych zakupach w chemiczna-hurtownia do koszyka dorzuciłem i parę razy się już przydał, bo jednak jak w góry pojechaliśmy na święta to pogoda nas zaskoczyła

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości