Zamiana rozmiaru opon. Czy to w ogóle ma sens?

Bartosz Gubernat
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.Fot. Mark Horn
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.Fot. Mark Horn
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.

Dla konkretnego modelu samochodu producent przewiduje zazwyczaj kilka alternatywnych rozmiarów kół. Na przykład Volkswagen passat B6 w standardowej wersji ma opony 205/55/16. Ale bez problemu można zamontować większe felgi, stosując opony w rozmiarach 235/45/17, 235/40/18, czy 235/35/19. Czym większa felga, profil opony jest niższy, a jej szerokość większa, zachowanie samochodu na nierównej drodze będzie mniej komfortowe. Stosując jednak jeden z tych rozmiarów można być spokojnym o spasowanie koła do auta (pamiętając o odpowiednim doborze ET felgi) oraz prawidłowe wskazania prędkościomierza.

Zmiana rozmiaru opon. Wąski margines na zmiany

Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.
Fot. Archiwum

Nieco inaczej wygląda sprawa doboru zamienników oryginalnych rozmiarów opon na własną rękę. O ile jest to możliwe, to może sprawiać kłopoty. Przede wszystkim ze wskazaniami prędkościomierza i licznika kilometrów. Stosując oponę, której średnica będzie większa od oryginalnej, musimy pamiętać, że prędkościomierz będzie przekłamywać na minus. A opona o mniejszej średnicy to z kolei większe wskazania, niż rzeczywista prędkość auta. Aby przekłamanie było jak najmniejsze, zamiennik trzeba dobrać tak, aby średnica zewnętrzna nowej opony była mniejsza maksymalnie o 2 procent, lub większa maksymalnie o 1,5 procent względem rozmiaru homologowanego. Co bardzo istotne, tę różnicę należy wyliczyć w oparciu o rozmiar homologowany, który trzeba sprawdzić. Może się bowiem okazać, że poprzedni właściciel już wcześniej zastosował zamiennik oryginalnego rozmiaru opony.

Zmiana rozmiaru opon. Uwaga na pułapki

Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.
Fot. Archiwum

Niestety zawsze istnieje ryzyko, że wyliczony w ten sposób rozmiar nie będzie pasował do auta. W niektórych modelach szczeliny pomiędzy kołem a nadkolami i błotnikami są bardzo ciasne, co może doprowadzić do ocierania zbyt dużej opony o te elementy, na przykład podczas skrętu. Z kolei wyraźnie mniejsza średnica opony to jednocześnie mniejszy prześwit i większe ryzyko uszkodzenia podwozia na nierównej nawierzchni drogi. Sporym problemem może się okazać także wymiana całych kół z dużego rozmiaru, na mniejszy. Może się bowiem okazać, że duże tarcze hamulcowe i zaciski nie zmieszczą się w mniejszym kole. Dlatego jakiekolwiek zmiany warto zawsze skonsultować z fachowcem.

Zmiana rozmiaru opon. Skutki zmiany rozmiaru

Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.
Fot. Archiwum

Po co kierowcy zmieniają opony, koła na inny rozmiar? Bez wątpienia w wielu przypadkach chodzi o aspekt wizualny. Duża felga nadaje autu charakteru i prezentuje się znakomicie. Ale są także inne powody. Badania dowodzą, że szersze ogumienie poprawia właściwości trakcyjne i skraca drogę hamowania pojazdu. Auto na równej nawierzchni prowadzi się pewniej. Wady takiego rozwiązania? Podwyższone zużycie paliwa wynikające ze zwiększonych oporów toczenia. Niestety szeroka opona jest także droższa i bardziej hałasuje, a na nierównej nawierzchni będzie także mniej komfortowa. Do tego dochodzi jeszcze słabsza odporność na aquaplaning. Spod szerokiej opony trudniej jest odprowadzana woda.

Zamiana rozmiaru opon. Węższa - bardziej ekonomiczna

Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne
Fabryczny rozmiar opon samochodowych to najlepszy wybór. Opracowuje się je na podstawie wielu badań i obliczeń, które pozwalają uzyskać najbardziej optymalne warunki jezdne, przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Niemniej, dopuszczalne jest stosowanie zamienników, jednak wyłącznie przy spełnieniu kilku istotnych warunków.
Fot. Lucyna Nenow

Opona o mniejszej szerokości to niższe opory toczenia, a co za tym idzie, niższe zużycie paliwa i mniejszy poziom hałasu. Teoretycznie jest także bardziej odporna na wspomniany aquaplaning. Mniejsze opony są tańsze. Oferują jednak gorsze warunki trakcyjne, a droga hamowania samochodu jest na nich dłuższa. Auto jest też mniej stabilne na łukach.

- Jeżeli jest to możliwe, to zawsze zalecam trzymać się oryginalnego, homologowanego rozmiaru opon. To najlepsze rozwiązanie, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i właściwości jezdnych. Tym bardziej, że wybór ogumienia na rynku jest dzisiaj bardzo duży i każdy kierowca znajdzie coś na własną kieszeń. Nie polecam eksperymentowania na własną rękę – mówi Marcin Wysocki z firmy Carrera w Rzeszowie.

Zobacz także: Skoda Enyaq iV - elektryczna nowość

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty