Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Zamiast turbo

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Mercedes-Benz: Kanał dolotowy o zmiennej długości poprawia charakterystykę pracy silnika. W zależności od obrotów silnika przepustnica sterowana siłownikiem pneumatycznym zmienia drogę przepływu powietrza do silnika. To rozwiązanie jest bardzo proste Zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika można osiągnąć za pomocą tzw. doładowania dynamicznego.

Dotychczas, aby uzyskać zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika stosowano doładowanie sprężarką mechaniczną lub turbosprężarką. Obecnie coraz częściej stosuje się stosunkowo prostą metodę tzw. doładowania dynamicznego. Fot. Mercedes-Benz: Kana³ dolotowy o zmiennej d³ugo¶ci poprawia charakterystykê pracy silnika. W zale¿no¶ci od obrotów silnika przepustnica sterowana si³ownikiem pneumatycznym zmienia drogê przep³ywu powietrza do silnika. To rozwi±zanie jest bardzo proste

 

Badania dowiodły, że “długi” kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego, natomiast “krótki” przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej. Inżynierowie wprowadzili teorię do praktycznych zastosowań budując kolektory o zmiennej Fot. Mercedes-Benz: D³ugi kolektor ss±cy wp³ywa korzystnie na poprawê charakterystyki momentu obrotowego. Jest stosowany w zakresie niskich obrotów silnika. długości i tym samym zmiennej charakterystyce akustycznej. Kolektor taki składa się z dwóch kanałów rozdzielonych przepustnicą. Ruchami przepustnicy steruje siłownik pneumatyczny, który otrzymuje impulsy z modułu generującego zapłon. Wspólne dla obu kanałów jest miejsce zasysania powietrza i otwór wylotowy. Fot. Mercedes-Benz: Krótki kolektor dolotowy przyczynia siê do podniesienia mocy maksymalnej silnika. Jest stosowany przy ¶rednich i wysokich obrotach silnika. Gdy przepustnica jest zamknięta zassane powietrze  przechodzi przez długi kanał o mniejszej średnicy. W momencie gdy siłownik pneumatyczny otworzy przepustnicę powietrze płynie przez krótki kanał o dużej średnicy umożliwiając spalenie odpowiedniej ilości paliwa koniecznego do wytworzenia mocy maksymalnej. Sterowanie przepustnicą odbywa się automatyczne, bez udziału kierowcy.

 

Kolektor dolotowy o zmiennej długości stosuje coraz więcej producentów, m.in. Audi, Volkswagen, Ford, Honda, BMW, Mercedes-Benz. Opel. Doładowanie dynamiczne nie jest tak wydajne jak turbosprężarka, ale ze względu na stosunkowo niskie koszty staje się coraz popularniejsze.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Henry (gość)

    Turbodoładowanie to jedno, a zmienna długość kolektora dolotowego to drugie. Jedno rozwiązanie nie wyklucza drugiego. Patrz silnik TFSI. (np. patrz http://www.audi.pl/modele/technologia/165)

  • gaiger (gość)

    Do autora. Opisał pan kolektor o zmiennej długości a dał pan tytuł "doładowanie dynamiczne". Są to dwie różne techniki, ta druga polega na wytworzeniu nadciśnienia w kolektorze ssącym dzięki ruchowi pojazdu względem powietrza. Proponowałbym zmiane tytułu.

  • Gaiger (gość)

    I co? Dalej brak odpowiedzi.

  • burus (gość)

    Ci "speje" dziennikarze motoryzacyjni- sa rownie "madrzy" ,jak ci co pisza o rynku sprzedazy kapusty! Burus Ps. "doladownie" dlugoscia podcisnieniowego kolektora ssacego- rownowazy doladownie extra powietrzem z turbiny..??? he!he!

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • kris007

    na podstawie mojej wiedzy Autor artykulu ma racje w 99% a byc moze w 100% moja nie pewnosc dotyczy tylko tego czy ten rodzaj doladowania nazywac powinien sie doladowaniem dynamicznym czy raczej kinetycznym gdyz zwiekszanie dlugosci kolektora zwieksza energie kinetyczna przeplywajacych przez niego gazow a pana Burus prosze o dokladne przeczytanie ostatniego zdania artykulu gdyz jest napisane tam napisane "Doładowanie dynamiczne nie jest tak wydajne jak turbosprężarka, ale" ale podnosi znacznie osiagi silnika

  • kejam77 (gość)

    Autor zapomniał dodać że takie rozwiązanie było już stosowane w Volvo 850 na początku lat dziewięćdziesiątych...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości