Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Zanieczyszczenia układu paliwowego

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot: Archiwum Polskapresse Wraz z rosnącym przebiegiem każdy silnik traci swoje pierwotne osiągi i zaczyna spalać więcej paliwa. Dzieje się tak między innymi na skutek zanieczyszczenia układu paliwowego, który wymaga okresowego „oczyszczenia”. Warto więc stosować czyszczące dodatki do paliwa. Efekty mogą nas pozytywnie zaskoczyć.

Podatność na zanieczyszczeniaFot: Archiwum Polskapresse
Układ paliwowy każdego samochodu jest podatny na zanieczyszczenia. W zbiorniku na skutek wahań temperatury wytrąca się woda, która w momencie kontaktu z metalowymi elementami doprowadza do pojawienia się korozji. Układ zasilania jest tak skonstruowany, aby wyłapać drobinki rdzy oraz inne zanieczyszczenia, które przedostały się z paliwem. Część z nich zatrzymuje się na sitku pompy paliwowej, reszta dociera do filtra paliwa. Rolą tego elementu jest filtracja i oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń. Nie wszystkie jednak zostaną wyłapane. Pozostałe docierają bezpośrednio do wtryskiwaczy i z czasem zaczynają zakłócać ich działanie. Nawet bez zanieczyszczeń wydajność wtryskiwaczy z czasem spada. Zawsze zostaje jakaś ostatnia kropla paliwa, której wyschnięcie pozostawia drobiny węgla. Nowoczesne konstrukcje próbują eliminować ten problem, ale w przypadku starszych pojazdów występuje on dość powszechnie.

W efekcie zanieczyszczenia wtryskiwacza spada jakość rozpylania i atomizacji paliwa z powietrzem. Na skutek zabrudzeń iglica nie może się swobodnie poruszać, czego efektem jest niepełne otwieranie się i zamykanie. W efekcie mamy do czynienia ze zjawiskiem „lania wtryskiwaczy” – podawania paliwa nawet w stanie zamkniętym. Kończy się to nadmiernym spalaniem, dymieniem i nierówną pracą jednostki napędowej. W skrajnym przypadku może nastąpić zatarcie iglicy wtryskiwacza, co prowadzi do zniszczenia głowicy, tłoków, zaworów, czyli mówiąc krótko - kosztownego remontu silnika.

Czyszczenie wtryskiwaczy
Kiedy już dojdzie do zanieczyszczenia układu zasilania i wtryskiwaczy można spróbować działać samemu lub oddać auto w ręce profesjonalistów. Podstawową różnicę stanowią koszty. Stanowczo odradzamy użycia domowych sposobów czyszczenia wtryskiwaczy np. moczenia w środkach czyszczących. Łatwo doprowadzić do ich popsucia z powodu powstania nieodwracalnych uszkodzeń izolacji cewki bądź wewnętrznych uszczelnień.

Czyszczenie w serwisie jest najpewniejsze, ale i najbardziej kosztowne. W tym przypadku auto musi zostać dostarczone do miejsca naprawy. Usługa tam wykonana najczęściej daje dobre efekty i ma pozytywny wpływ na kulturę pracy silnika. Jednak musimy być przygotowani na wydatek rzędu kilkuset złotych i przerwą w użytkowaniu auta.

Czy zawsze wizyta w serwisie jest konieczna? Użycie dodatku czyszczącego układ paliwowy potrafi pozytywnie zaskoczyć, przywracając witalność silnikowi. Najlepiej jednak nie dopuścić do sytuacji, kiedy konieczna będzie regeneracja wtryskiwaczy i odpowiednio przeciwdziałać, fundując układowi zasilania mały zabieg czyszczący.

Profilaktyka
Lepiej zapobiegać niż leczyć – ta maksyma znana z odniesienia do ludzkiego zdrowia, doskonale pasuje do układu zasilania samochodu. Odpowiednie zabiegi profilaktyczne zmniejszą ryzyko wystąpienia poważnej awarii.

Kilka razy w roku należy stosować produkty czyszczące układ zasilania, np. w formie dodatków do paliwa. Najlepiej by były to produkty markowe i sprawdzone np. K2 Benzin (do silników benzynowych) lub K2 Diesel (do silników diesel). Stosujemy je bezpośrednio przed tankowaniem.

Innym produktem jaki można zastosować w celu oczyszczenia układu jest zmywacz do gaźników, przepustnic i wtryskiwaczy z oferty K2 Pro. Produkt dostępny w formie sprayu w puszce,  rozpyla się do wnętrza zbiornika przed wlaniem paliwa.
Ponadto należy starać się nie jeździć na resztkach paliwa. Przed zimą koniecznie wlać dodatek wiążący wodę, wymieniać filtr paliwa. Nie wolno jeździć też na starym paliwie. Po 3 miesiącach przechowywania w baku z paliwa zaczynają się wydzielać związki szkodliwe dla układu i wtryskiwaczy.

Spadek mocy auta to popularne zjawisko w samochodach o dużym przebiegu. Może być sygnałem, że z naszym samochodem zaczyna dziać się coś złego. Stosowanie dedykowanych dodatków oczyszczających układ paliwowy znaczenie ograniczy szansę wystąpienia problemów i może uchronić kieszeń kierowcy przed niespodziewanymi wydatkami na naprawy. Warto o tym pomyśleć przy następnym tankowaniu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • 000bryan (gość)

    Denaturat ...stary sprawdzony sposób na wiążący wodę w zbiornikach (pół litra na 40 - 45 l pojemności baku) i po cholerę dać zarobić korporacjom na inne dodatki do paliw benzynowych?!

  • slawek (gość)

    preparat k 2 to lipa.polecam preparat do czyszczenia wtrysków firmy millers,jest bardzo skuteczny.

  • ed (gość)

    u mnie po k2 benzyna zaczela dymić jak głupia

  • Marek (gość)

    Nie zgodzę się, w mojej RAV4 preparat od K2 Diesel jak najbardziej się sprawdził. Auto o wiele mniej dymiło, widać było różnicę w obrotach, lekko mniejsze spalanie.

  • Olo (gość)

    Zgadzam się - u mnie podobnie - początkowo silnik musiał to przetworzyć, ale nie później efekt był pozytywny. Korzystałem jedynie z preparatu od K2, także nie wiem jak u ciebie - może pomyliłeś disele z benzyną? :D

  • Michał (gość)

    Sprawdził się w moim przypadku i mogę co polecić go do kilkuletniego Golfa. Spalanie spadło (nieznacznie, ale spadło), gaz lepiej reaguje niż wcześniej. Do tego k2 diesel jest dość tanim środkiem, a wydajnym.

  • Łukasz (gość)

    Ja stosuję ten środek z K2 benzin ale robię to tak że wlewam benzynę 98 oktanową do kanistra około 10 litrów po czym wlewam 3-4 buteleczki tego specyfiku mieszam i dopiero później wlewam do banku. Jest dość tani w porównaniu do innych na przykład liqui moly a naprawdę skuteczny. Polecam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości