Wszystko
o samochodach

Motosport / Rajdy

Zanim wystartują

Data publikacji: Autor: Maciej Rzońca

 Rajdowe Mistrzostwa Świata składają się z czternastu rund rozgrywanych w ciągu jedenastu miesięcy na czterech kontynentach.

Siedem zespołów fabrycznych biorących aktualnie udział w rywalizacji ma swe bazy głównie w Wlk. Brytanii, ale też we Francji i Czechach. To stamtąd niewiarygodne ilości części i wyposażenia transportowane są za ekipami. W przypadku rund rozgrywanych w Europie sprawa jest stosunkowo prosta - kawalkada samochodów serwisowych oraz technicznych przejeżdża w potrzebne miejsce na własnych kołach. Rajdy w Ameryce Południowej, Australii czy Nowej Zelandii, to już prawdziwe wyprawy.

Jeszcze niedawno poszczególne zespoły starały się do minimum ograniczać ilość zabieranego sprzętu. Próbowano też wypożyczać na miejscu samochody ciężarowe i w oparciu o przywiezione części i narzędzia tworzyć z nich warsztaty na kołach. Ten system nie zdał jednak egzaminu i zespoły zawarły porozumienie o wspólnym transporcie drogą morską całych zestawów. Specjalnie w tym celu został wynajęty statek-kontenerowiec (tzw. rorowiec). Przykładowo, tylko zespół Marlboro Mitsubishi Ralliart zabiera za sobą: dwie 17-tonowe ciężarówki serwisowe oraz jedną z częściami zamiennymi i kołami, dwie 7-tonowe ciężarówki serwisowe używane podczas rekonesansu, dwa 9-osobowe busy, cztery lancery Evo VII do rekonesansu, trzy mitsubishi pajero jako samochody kierownictwa zespołu. Całość wraz z częściami zapasowymi i wyposażeniem waży od 80 do 85 ton.

Na liście tej nie ma samochodów rajdowych. Te, ze względu na dokonywane do ostatniej niemal chwili zmiany, transportowane są na miejsce drogą lotniczą. Samolotami podróżują także wszyscy członkowie rajdowego zespołu. System ten, wbrew pozorom, pozwolił zespołom na znaczne obniżenie kosztów uczestnictwa w pełnym cyklu rajdowych MŚ, a te i tak sięgają milionów dolarów. Nie trzeba np. dublować samochodów serwisowych i ich wyposażenia. Po całym świecie podróżuje jeden, ten sam "motorhome", czyli luksusowo urządzona i wyposażona naczepa jednego z samochodów ciężarowych, służąca jako centrum dowodzenia zespołu i miejsce odpoczynku dla kierowców podczas stref serwisowych. Można też było zreorganizować pracę zespołu i skrócić ich czas pobytu poza bazą, a więc zaoszczędzić na hotelach, przejazdach, paliwie.

Statek wynajmowany jest przez brytyjską firmę YA Logistics, która organizuje wszystko, co związane z jego obsługą i potrzebami poszczególnych zespołów rajdowych. Zespoły wnoszą stałą, identyczną opłatę, a dodatkowe koszty związane są z wielkością zamówionej powierzchni na pokładzie. Oferta jest tak atrakcyjna, że ze statku korzystają także zespoły prywatne startujące również samochodami WRC czy w grupie N.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości