Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Zapomnij o lewarku

Data publikacji: Autor: pim

 Zmiana koła to jedna z mniej przyjemnych przerw w podróży. Do powszechnego użytku zaczynają wchodzić rozwiązania, które tego aspektu podróży mogą nam oszczędzić.

Sekretem systemu PAX jest gumowy
pierścień wewnątrz opony .

Gumowe opony zawdzięczają swój rynkowy sukces uwięzionemu w nich powietrzu. Dzięki niemu opona jest z jednej strony na tyle miękka, że poprawia komfort podróżowania i pokonywania nierówności nawierzchni. Z drugiej strony jest to jeden z czynników zapewniających stały kontakt z nawierzchnią i stabilność podczas jazdy. Jeżeli w oponie braknie powietrza - koniec jazdy. Żeby ruszyć dalej, trzeba wymieniać koło na drodze. Czasem w upale, czasem w deszczu czy śniegu, czasem w nocy. Powoli do wyposażenia samochodów wchodzą systemy, które umożliwiają jazdę, mimo przebitego koła, z którego uciekło powietrze. Oczywiście możliwości są ograniczone. Na "pustych" oponach można przejechać 100-150 km, tak, żeby w spokoju można było znaleźć serwis opon. Przebite opony nie mają już takich właściwości, jak w pełni sprawne, więc dla własnego bezpieczeństwa nie wolno na nich przekraczać prędkości 80 km/h.

Pierwsze opony typu run flat (w dowolnym tłumaczeniu: jedź na płaskim) wprowadziła w latach 80. firma Bridgestone. Wówczas jednak był to element sportowych bolidów lub aut... dla niepełnosprawnych. Obecnie takie rozwiązania wchodzą do klasy luksusowych limuzyn, choć nie tylko.

Opony run flat rozwijają się w dwóch kierunkach. Michelin opracował system PAX. Specjalnie ukształtowane felgi są opasane wewnątrz grubą, gumową obręczą. Jeżeli spada ciśnienie w oponie, jej ścianki załamują się, a raczej składają wzdłuż specjalnego rowka i czoło opony opiera się na gumowej obręczy. Wymyślony przez Michelina system jest oferowany także przez innych producentów opon - Good-yera, Pirelli i Dunlopa. Można go mieć np. w renault scenic czy najnowszym modelu Rolls Royce’a.
Podobny system - oponę wyposażoną w rdzeń z metalową obręczą oferuje także Bridgestone.

Drugi rodzaj opon run flat opiera się nie na dodatkowych obręczach, ale specjalnie wzmacnianych bocznych ściankach opony. Takie opony produkuje Bridgestone. Na tej samej zasadzie jest także oparte są opony pirelli euphori@. Opony z wzmocnionymi bocznymi ściankami są dostępne w niektórych modelach BMW, Lexusa i Mini.

Za kilka lat będą zapewne oferowane nawet posiadaczom małych i tanich aut. Dla maluchów, ale i sportowych aut, jest to przydatne rozwiązanie. O kilkadziesiąt litrów pozwala powiększyć niewielkie przecież bagażniki.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości