Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Zapowiedź zmian w szkoleniu kierowców

Data publikacji: Autor: Sebastian Imielski

 Zapowiadane rewolucyjne zmiany w systemie szkolenia kierowców mają przybliżyć jakość przygotowania kursanta przystępującego do egzaminu na prawo jazdy do wzorców z Unii Europejskiej.

- Moim zdaniem, i jest to również opinia wielu innych prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, niepotrzebna jest nam rewolucja w systemie szkolenia - mówi Hanna Czubek, współwłaścicielka Ośrodka Szkolenia Kierowców Express. - Należy raczej poprawić istniejące przepisy, sprecyzować i uściślić niektóre zapisy i przystosować do istniejących warunków. Zmiany powinny dotyczyć przede wszystkim formy egzaminowania. Kryteria oceny przyjmowane przez egzaminatorów, są moim zdaniem, zawyżone i trudne do spełnienia przez świeżo po kursie zestresowanego kandydata na kierowcę. Egzamin na placu manewrowym powinien być zredukowany do niezbędnego minimum, a jego elementy, jak np. parkowanie, mogą być wykorzystane w egzaminie praktycznym podczas jazdy w mieście. Dobrym pomysłem byłoby również, naszym zdaniem, przeniesienie egzaminów z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego do ośrodków szkolenia, do których uczęszczali kursanci. Egzamin w obecności instruktora zmniejszyłby stres kursanta i wyeliminował wiele nieporozumień związanych z zaliczeniem jazdy. Większość państw Unii nie prowadzi egzaminów poza ośrodkiem szkolenia, a kultura jazdy i stan bezpieczeństwa stoi tam na dużo wyższym poziomie. Wprowadzenie "centralnego" systemu egzaminowania przed 11 laty nie zmieniło sytuacji na naszych drogach. Szkolenie przyszłych kierowców w renomowanych ośrodkach stoi na wysokim poziomie, a na zły stan bezpieczeństwa ma wpływ rozwój motoryzacji w ostatnich 10 latach, zły stan dróg i niesprawność samochodów, tzw. "składaków", oraz "przesiadanie" się z syrenek do mercedesa. Swój "wkład" mają też rodzice, którzy kupują lub dają swoim niedoświadczonym "pociechom" samochody za szybkie i za mocne na nasze drogi, jednocześnie nie kontrolując, jak ich dziecko jeździ.

Jedną z większych zmian w systemie szkolenia kierowców, zapowiadanych przez ustawodawcę, jest możliwość przystąpienia do kursu i otrzymania prawa jazdy przez osoby, które ukończyły 16 rok życia. Nieletni kierowca po zaliczeniu egzaminu mógłby prowadzić samochód przez 2 lata, wyłącznie w obecności rodzica, prawnego opiekuna lub osoby posiadającej prawo jazdy minimum przez 10 lat. Obowiązywałyby go przez ten okres także ograniczenia - nie mógłby przekraczać w mieście prędkości 50 km/h, zaś poza miastem 70 km/h. Trzy wykroczenia popełnione przez taką osobę w okresie próbnym wiązałyby się z odebraniem prawa jazdy.

- Byłaby to korzystna zmiana, pozwala bowiem na dobre przygotowanie młodego kierowcy do samodzielnej jazdy - tłumaczy Andrzej Czubek, instruktor prawa jazdy, właściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców Express. - Po okresie 2 lat praktycznej jazdy z opiekunem, kierowca pozbywa się emocji związanych z otrzymaniem prawa jazdy, nabywa również niezbędnego doświadczenia. Nasz duży niepokój budzi natomiast przygotowywany zapis mówiący o tym, iż osoba będąca prawnym opiekunem kursanta, po odpowiednim przystosowaniu swojego samochodu będzie mogła prowadzić praktyczne szkolenie. Byłby to bardzo zły i niekonsekwentny przepis. Z jednej strony bowiem, ustawodawca dąży do podnoszenia kwalifikacji instruktorów poprzez obowiązek posiadania przez nich licencji, przygotowania pedagogicznego, a być może nawet wyższego wykształcenia, z drugiej zaś strony, powierza szkolenie osobie zupełnie nieprzygotowanej do przekazywania wiedzy. Fakt posiadania prawa jazdy przez ojca lub wujka osoby szkolącej się nie oznacza, iż potrafi on dobrze nauczyć jeździć.

Planuje się również wprowadzenie do programu kursu prawa jazdy jazdę w warunkach ekstremalnych. Takie kursy bardzo popularne były w krajach skandynawskich, jednak w ostatnich latach odchodzi się od nich, wytwarzają one bowiem w kierowcach zbyt dużą brawurę.

Jakość przed ceną
Hanna Czubek, współwłaścicielka Ośrodka Szkolenia Kierowców Express
- Obawiamy się, iż planowana ustawa wprowadzi w życie złe przepisy, których zmiana zajmie bardzo dużo czasu. Doświadczyliśmy tego już w przeszłości. Przykładem może być obowiązujący przepis nakładający na właścicieli ośrodków szkolenia kierowców obowiązek posiadania biura. Ustawodawca jednak nie precyzuje, gdzie to biuro powinno być umiejscowione, ani w jakich godzinach czynne. Jest to furtka dla pseudoprzedsiębiorców organizujących tanie kursy bez odpowiedniego zaplecza i warunków dla osób szkolących się. Niestety, przy wyborze kursu nadal większość ludzi sugeruje się ceną, a nie warunkami i jakością nauki. Przed wyborem firmy organizującej kurs prawa jazdy proponuję najpierw odwiedzić 4 lub 5 ośrodków, zapoznać się z panującymi tam warunkami i dopiero potem podjąć decyzję.

Fot. Robert Kwiatek

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości