Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zawieszenie, czyli łącznik między nawierzchnią a kabiną

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.fot. Skoda
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.fot. Skoda
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.

Zabiegi konstruktorów samochodów w usprawnianiu jednostek napędowych zdadzą się na nic, jeśli nie będzie temu towarzyszyć odpowiednie dostosowanie zawieszenia, które musi spełniać wiele funkcji często sprzecznych z sobą.

Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.

fot. Skoda

- Bo z jednej strony zawieszenie ma decydujący wpływ na komfort jazdy i prowadzenie, ale także na bezpieczeństwo – jego ustawienie i stan techniczny decydują o długości drogi hamowania, skuteczności skręcania i poprawności pracy elektronicznych systemów wspomagających jazdę - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Skody Auto Szkoły.

Generalnie występują dwa rodzaje zawieszeń: zależne, niezależne. W tym pierwszym koła samochodu wzajemnie oddziałują na siebie. To dlatego, gdyż są przytwierdzone do tego samego elementu, np. resoru piórowego. W zawieszeniu niezależnym każde koło jest mocowane do oddzielnych podzespołów. Rozróżniany jest jeszcze trzeci typ zawieszenia – półzależne, w którym koła na danej osi tylko częściowo oddziałują na siebie.

Podstawowym zadaniem zawieszenia jest zapewnienie właściwego kontaktu kół samochodu z podłożem. Chodzi zarówno o skuteczne tłumienie nierówności, jak i najlepszą przyczepność do podłoża – wyeliminowanie momentów oderwania się kół wskutek uskoków lub przechyłów. Jednocześnie zawieszenie musi zapewniać odpowiednie ustawienie kół i pilnować kinetyki całego pojazdu, czyli ograniczać przechyły podczas skręcania, gwałtownego hamowania czy też dynamicznego przyspieszania. Ze wszystkimi tymi zadaniami zawieszenie musi sobie radzić w możliwie identyczny sposób, ale w bardzo zróżnicowanych warunkach obciążenia, prędkości jazdy, temperatury i przyczepności podłoża.

Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.

fot. Skoda

Zawieszenie zbudowane jest z szeregu podzespołów, spełniających różne funkcje. Ten układ obejmuje elementy prowadzące koło, czyli określające geometrię podwozia (wahacze lub drążki), elementy resorujące (obecnie najczęściej stosowane są sprężyny śrubowe), a w końcu elementy tłumiące (amortyzatory) i stabilizujące (stabilizatory).

Pośrednikiem pomiędzy podwoziem (na którym wspiera się samochód) a wahaczem (który trzyma koło) jest amortyzator. Wyróżnia się szereg typów amortyzatorów ze względu na substancję tłumiącą ruch. Np. samochody marki Skoda korzystają z nowoczesnych amortyzatorów hydropneumatycznych, czyli gazowo-olejowych. Zapewniają one optymalne połączenie skuteczności i precyzji pracy niezależnie od obciążenia i temperatury, przy zapewnieniu długotrwałej, bezproblemowej eksploatacji.

W części modeli czeski producent stosuje na tylnej osi system współzależny w postaci belki skrętnej z wahaczami wleczonymi. Belka skrętna Skody to nowoczesny i ciągle rozwijany element. W samochodach o mniejszym obciążeniu tylnej osi to wystarczające rozwiązanie, zapewniające dobry komfort i stabilność jazdy przy jednoczesnym zachowaniu przystępnej ceny zakupu samochodu i niskich kosztów późniejszej eksploatacji (to stosunkowo prosty i niezawodny zespół).

Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.

fot. Skoda

Belka skrętna tylnej osi montowana jest w modelach Citigo, Fabia, Rapid i części wersji silnikowych modelu Octavia. Pozostałe modele marki ze względu na swoje bardziej specjalistyczne przeznaczenie (jazda terenowa czy jazda sportowa) lub większą masę, korzystają z zaawansowanego niezależnego układu wielowahaczowego. Taka konstrukcja gwarantuje wysoki komfort jady, większe bezpieczeństwo przy zwiększonym obciążeniu oraz niezaburzoną dynamikę jazdy dzięki kombinacji wahaczy wzdłużnych i poprzecznych. Układ wielowahaczowy w samochodach marki Skoda jest stosowany w modelach Superb, Kodiaq oraz wybranych wersjach modelu Octavia (np. RS).

Natomiast w na osi przedniej wszystkie Skody korzystają z najpopularniejszego typu zawieszenia niezależnego, czyli z kolumn MacPhersona z dolnymi wahaczami trójkątnymi. To optymalny wybór z powodów konstrukcyjnych: kolumny zajmują stosunkowo mało miejsca pod maską. Największą korzyścią jest tu możliwość obniżenia pozycji silnika, co przekłada się na niższy środek ciężkości całego samochodu.

Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ
Przeciętny użytkownik samochodu najczęściej zwraca uwagę na silnik, układ kierowniczy czy hamulce. Tymczasem jednym z głównych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest zawieszenie.

Przydatnym urządzeniem, np. w samochodach typu kombi, jest nivomat. To urządzenie, które utrzymuje tylne zawieszenie auta na odpowiednim poziomie. Nivomat zapobiega pochyleniu tylnej części nadwozia w przypadku, kiedy bagażnik pojazdu zostanie mocno obciążony. Od niedawna Skody Octavia RS i Octavia RS 230 mogą być wyposażone w zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). W tym systemie sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Jak informuje producent, zawór jest sterowany elektronicznie na podstawie wielu danych: warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami.

Z DCC związany jest układ Driving Mode Select, czyli wybór profilu jazdy. Umożliwia on dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów. DCC ma również wpływ na poprawę bezpieczeństwa czynnego ponieważ  funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty