Zawieszenie gwintowane. Co to daje i ile kosztuje? Poradnik

Wojciech Frelichowski
Zawieszenie gwintowane. Co to daje i ile kosztuje? Poradnik
Zawieszenie gwintowane. Co to daje i ile kosztuje? Poradnik
Jednym z elementów tuningu auta jest obniżenie zawieszenia. W przypadku zastosowania gwintowanego mechanizmu samochód będzie nie tylko efektowniej wyglądał, ale polepszymy również jego trakcję.
Zawieszenie gwintowane. Co to daje i ile kosztuje? Poradnik
Zawieszenie gwintowane. Co to daje i ile kosztuje? Poradnik

W dużym uproszczeniu zawieszenie gwintowane umożliwia regulację wysokości nadwozia. Bardziej zaawansowane typy takiego mechanizmu mają jeszcze możliwość ustawienia sztywności zawieszenia. Dlatego czasem ten typ zawieszenia określa się mianem regulowanego.

- Budowa zawieszenia gwintowanego jest dość prosta, bo składa się ono z czterech zestawów resorujących. Każdy z nich to zespół, składający się ze sprężyny i ustawionego w jej środku amortyzatora – wyjaśnia Szymon Racewicz, mechanik i tuner w Trójmiasta.

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Zawieszenie tego typu posiada nagwintowaną obudowę (stąd nazwa) umożliwiającą regulację prześwitu samochodu. Jest to nagwintowany jest korpus górnej części amortyzatora. Regulacja odbywa się przy pomocy odpowiednich talerzy lub nakrętek, na których spoczywają sprężyny. Do regulacji służy specjalny klucz, który wchodzi w skład zestawu.

Regulacja powinna odbywać się po podniesieniu samochodu na podnośniku (przynajmniej tej strony, z której będzie przeprowadzona regulacja), bo w zawieszenie obciążone masą auta można uszkodzić.

Bliżej nawierzchni

Co daje zamontowanie gwintowanego zawieszenia? Chodzi przede wszystkim o poprawienie trakcji samochodu. Mniejszy prześwit oznacza obniżenie środka ciężkości auta, co poprawia jego przyczepność i prowadzenie. Ma to szczególne znaczenie podczas szybkiej jazdy w zakrętach.

W bardziej wyszukanych zestawach można jeszcze regulować skok odbicia amortyzatorów, czyli ich twardość.

- Czym sztywniejsze zawieszenie, tym lepsza sterowność auta, a kierowca ma możliwość szybkiej reakcji kręcąc kierownicą. Jednak dzieje się to z uszczerbkiem dla komfortu jazdy - podkreśla Racewicz.

Coś dla oka

Z obserwacji mechanika wynika, że większość posiadaczy samochodów montujących zawieszenie gwintowane robi to ze względu na walory optyczne.

- Nisko zawieszony samochód w połączeniu z szerokimi felgami i oponami o niskim profilu wygląda efektownie. Ale trzeba brać pod uwagę, że jak na razie wiele polskich dróg i ulic jest w złym stanie. Jazda po nich autem z obniżonym zawieszeniem i do tego z oponami o niskim profilu jest uciążliwa - zaznacza Szymon Racewicz.

Zawieszenie gwintowane montują często osoby, które decydują się na założenie felg o dużej średnicy. W tym przypadku powstaje zazwyczaj duża luka w nadkolu, co psuje efekt wizualny. Obniżenie zawieszenia przy pomocy krótszych sprężyn w tym przypadku niewiele pomoże. Rozwiązaniem jest właśnie zawieszenie gwintowane.

Ile to kosztuje?

Najtańsze zestawy gwintowanego zawieszenia produkcji chińskiej można już kupić za ok. 700 zł (komplet).

- Trudno ocenić ich trwałość, ale na pewno są to mechanizmy bardzo sztywne, co obniża komfort jazdy - podkreśla Racewicz.

Ceny zawieszeń bardziej renomowanych producentów europejskich wahają się od 800 do 2000 zł za komplet. Te tańsze można dopasować do samochodów popularnych wśród polskich tuningowców, m.in.: BMW 3 E36, Audi A6 model C5, Opel Astra G, Volkswagen Golf II, III, IV oraz VW Passat model B5.

Z kolei ceny zawieszeń, w których oprócz regulacji wysokości zawieszenia można także ustawić siłę tłumienia amortyzatorów rozpoczynają się od 2500 zł za komplet.

Do ceny zestawu trzeba jeszcze doliczyć koszt montażu, który waha się - w zależności od auta i warsztatu - od 200 do 500 zł. Potem trzeba jeszcze ustawić zbieżność kół (część serwisów uwzględnia to w koszcie montażu zawieszenia). Jednak należy pamiętać, że w niektórych modelach samochodów montaż zawieszenia gwintowanego może oznaczać sporo przeróbek, np. w sposobie mocowania poszczególnych elementów. Wtedy koszt usługi rośnie.

Jak się dowiedzieliśmy w Grupie KW Polska, która zajmuje się handlem częściami tuningowymi, kierowcy, którzy sami montują zawieszenie gwintowane w swoich autach, powinni wziąć pod uwagę, że narażają się na utratę gwarancji, bo niemal wszyscy producenci uzależniają jej honorowanie od montażu w serwisie.

Wojciech Frelichowski

REKLAMA
Amortyzatory regiomoto.pl - amortyzatory i części samochodowe, sklep internetowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty